۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۲۴۴۲۹
یادداشت؛

مردی از تبار قبیله ایمان و عرفان

مردی از تبار قبیله ایمان و عرفان
آیت الله عاملی از خاندان روحانی با سابقه ۵۰۰ ساله بوده و همه‌ نیاکان او از روحانیون بنام و مورد اعتماد مردم و از علماء طراز اول به شمار می‌آمدند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله عاملی از خاندان روحانی با سابقه 500 ساله بوده و همه‌ی نیاکان او از روحانیون بنام و مورد اعتماد مردم و از علماء طراز اول به شمار می‌آمده‌اند؛ عالمانی همانند: ملامحمدعلی، ملامهدی، حاج ملامحمدحسین، حاج ابوطالب، شیخ جعفر، ملاابوالحسن، ملامحمدتقی، ابوالحسن خطیب معروف به واعظ و...

عالمی که خانه‌اش مأمن اهل دل بود و منزلگاه بزرگانی همچون: ملا حبیب الله شریف کاشانی، آقا فخرالدین نراقی، ملاعبدالرسول مدنی کاشانی، آقاسید روح الله خاتمی اردکانی، آقا شیخ رضا مدنی کاشانی، آقا سید فخرالدین امامت کاشانی، آقا سید محمدرضا و میر سیدعلی یثربی، ملا محمد حسین نوش آبادی و افتخارالاسلام دربندی آرانی و روحانیون نجف و کربلا و بسیاری دیگر از علما و فضلای بزرگوار قم، کاشان، یزد، نطنز، آران و بیدگل و دیگر شهرها و خود نیز متقابلاً برای بزرگان علم و دین، احترام بسیار قائل بود و به استادان بزرگوار خود احترام و ارج می‌نهاد.

تولد: 1279 ق
اساتید و مشایخ اجازه:
مرحوم والدشان؛ملا محمد علی بن ملا مهدی آرانی
آخوند ملا محمد حسین آرانی متوفای 1315هـ ق

حضرت آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی
مرحوم آخوند ملا محمدکاظم خراسانی (صاحب کفایه)
حضرت آیت الله العضمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی
و حضرات آیات شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا فخرالدین نراقی

مردی از تبار قبیله ایمان و عرفان

مرکز فعالیت: در کنار بقاع متبرّکه پنج امامزاده و مجموعه تاریخی مذهبی مسجد قاضی آران با بیان احکام شرعی، تفسیر قرآن و تبلیغ و تعلیم علوم دینی و مناظره و مباحثه، تألیف کتاب، رفع مشکلات و حل اختلافات، پرورش شاگردانی شایسته، و هدایت بیش از ده خانواده گمراه(فرقه بهائیت) و در این میان، فضیلت نماز جماعت او مورد توجه خاص و عام بوده با استقبال گسترده‌ی مردم مواجه بوده است؛ امری که نشان از جایگاه رفیع او در دل‌ها دارد.

وی از شاگردان ممتاز ایشان می‌توان حضرات آیات و حجج اسلام افتخارالاسلام دربندی آرانی، ملامحمدحسین نوش آبادی، حاج آقامحمد متوسّل آرانی، علی آقا تشکّری و فرزندش حاج آقا مهدی عاملی آرانی و... را نام برد.

جمعی از بزرگان و مشاهیر برجسته‌ی عصر،مصاحب و معاشر او بوده‌اند که می‌توان به بزرگانی چون:«استاد نظام وفا آرانی، میرزا یحیی بیضایی، نعمت الله بیضایی(متخلّص به ذکایی)، ادیب بیضایی، پرتو بیضایی، واصف بیدگلی، میرزا احمد تشکّری، مایل آرانی، وصّاف بیدگلی و...» که هر کدام در علم و ادب، دستی داشتند و موجب رونق و شکوه عرصه‌ی ادبیات بوده‌اند، اشاره نمود.

نهج الرشاد فی شرح الارشاد(فقه) رساله عملیه سبیل الجنان مزیّن به تقریظ علمایی همچون آیات عظام آخوند خراسانی و حایری یزدی و رساله‌های خطّی در فقه و اصول و موضوعات قرآنی که جزء آثار خطی کتابخانه‌ی آستان مقدس حضرت محمد هلال (ع) می‌باشد.

روح پر فتوح این عالم ربانی و فقیه صمدانی سرانجام در 28 ربیع الثانی سال 1368 هـ ق برابر با اواخر بهمن 1328 ش در 91 سالگی به ملکوت اعلی پر کشید و پس از تشییع جنازه‌ای با شکوه و اقامه نماز به امامت آیت الله افتخار الاسلام دربندی آرانی در مقبره‌ی اختصاصی، مقابل صحن شمالی آستان مقدس حضرت محمد هلال(ع) به خاک سپرده شد.

درباره‌ی شخصیت والای این عالم بزرگ، بسیار سخن شنیده‌ایم و احیاناً مطالبی هم نوشته شده است؛ کتاب«حدیث آیینه» تألیف صدیق ارجمند و شاعر هنرمند جناب آقای علی اکبر قندانی آرانی، مجموعه‌ای است درخور مطالعه که به شخصیت این عالم فرزانه پرداخته است.

در اینجا ضمن معرّفی کامل این کتاب
فصول اول و دوم در بیان اولیه

فصل سوم: در آینه ایام(خاطرات)

فصل چهارم: آیت الله عاملی در نگاه شاعران

خاتمه‌ای مزین به تصویر خط مبارک این عالم و نمایی از منزل و محراب و مقبره او و تصاویری دیگر.

در این کتاب از ویژگی‌های بارز این فقیه فرزانه چنین یاد می‌شود: اندامی میان بالا، حالتی متواضع، چهره‌ای جذاب و همیشه متبسّم، محاسن انبوه، چشمانی برّاق و نافذ، خوش خلق و با هیبت، صدایی پر طنین، بیانی فصیح و بلیغ، سعه‌ی صدر و روحیّه‌ای بسیار قوی، صراحت لهجه و شجاعت در بیان حق، خدمت به مردم، یاری به بی پناهان، درک ملموس زندگی مردم ناتوان و همراهی و همدردی با آنان، احترام به همه(صغیر و کبیر، زن و مرد)، نوازش کودکان، علاقه‌ی زیاد به طلاب، آزادگی و بی پیرایگی، زندگی در نهایت سادگی و دوری از تجمّل، احساس مسؤولیت، نظم در امور فردی و اجتماعی، تنظیم زمان نیایش و عبادت و شب زنده داری، جدّیت در امور شرعی، مبارزه با ظلم و بی عدالتی حاکمان جور، سخاوت طبع و بخشش، اقتدار در عمل، قاطعیت در عدالت و انصاف، شهامت در رفتار و منزلت علمی، عشق و ایمان،صداقت و نیّت خالصانه، عشق و علاقه فراوان به امام زمان، روضه خوانی‌های سوزناک، نمازهای همراه با گریه ، سجده های طولانی، صوت دلنشین قرآن و... .

جواد دهقانی آرانی

ارسال نظرات