به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حبیب الله فرحزاد در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، موقف میزان و سنجش و ارزیابی اعمال را از موقف‌های قیامت توصیف کرد و ابراز داشت: ایمان، محبت و ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام، خوش‌اخلاقی و صلوات میزان حسنات انسان را سنگین‌تر می‌سازد.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی به موضوع تواضع، ادب و فروتنی اشاره کرد و با بیان این که دین تماماً ادب است، اظهار داشت: بی‌ادب تنها به خود ضرر نمی‌زند، بلکه بی‌ادب آتش‌به‌جان جامعه می‌اندازد؛ بی‌ادبی ریشه تمام بلاها و مفاسد و ادب ریشه تمام خوبی‌هاست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که بعث رسولان الهی بر محور ادب صورت‌گرفته است، سجده را منتهای ادب و فروتنی توصیف کرد و اظهار داشت: انسان را بامحبت و ریزش رحمت و حیوان را با ضرب و شتم و سختی ادب می‌کنند.

وی به معانی ادب در روایات اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: امام حسین علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «وَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ، فَلا تُلْقِىَ اَحَداً اِلاّ رَأَيْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَيْكَ»، ادب عبارت است از اينكه وقتى از خانه خارج می‌شوی به هركسى برخورد می‌کنی او را برتر از خود ببینی.

فرحزاد در اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ» ۲۳ سوره نحل، با بیان این که همه انسان‌ها همواره در معرض تکبر قرار می‌گیرند، اظهار داشت: هر کس خودش را از دیگری بالاتر می‌بیند، جزء مستکبرین است. برتر بودن با برتر دیدن بسیار متفاوت است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اگر ادب و فروتنی در جامعه نهادینه گردد، بسیاری از مشکلات اجتماعی رخت برخواهد بست، خاطرنشان ساخت: جهنم جای متکبران است و انسان متکبر ممکن است بی‌دین و بی‌ایمان از دنیا رفته با شیطان محشور شود.

وی تأثیر شکستن خودپرستی و خودخواهی درونی را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند؛ عقل انسانی کامل نمی‌شود، مگر این که ۱۰ صفت در او شکل بگیرد؛ «از او امید خیر باشد» «از بدى او در امان باشند» «خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد»، «خیر بسیار خود را اندک شمارد»، «هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود»، «در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود»، «فقر در راه خدایش از توانگرى (توأم با فساد) محبوب‌تر باشد»، «خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد»، «گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد» و دهمی «احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است». حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرح زاد در بخش پایانی سخنان خود به چگونگی برتر بینی انسان غرق در گناه و فساد نسبت به خود اشاره کرد و با بیان این که چه‌بسا ظاهر انسان با درون او متفاوت بوده، در ظاهری بد، صفات ارزشمندی داشته باشد، خاطرنشان ساخت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ جوان سخاوتمند غرق در گناه، نزد خداوند عزوجل از پیرمرد عابد بخیل، محبوب‌تر است.