۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۷۲۴۷۷۲
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

سیاست امام علی مبتنی بر اصول و قواعد الهی بود

سیاست امام علی مبتنی بر اصول و قواعد الهی بود
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه سیاست امام علی مبتنی بر اصول و قواعد الهی بود، گفت: متأسفانه، عده‌ای همچنان تفاوت‌های امام علی(ع) و معاویه را فهم نمی‌کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، در ادامه تشریح فرازهایی از خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه، به شبهه عدم سیاستمداری مولی الموحدین علی علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام در خطبه‌ای می‌فرمایند؛ به خدا قسم معاویه سیاست‌مدارتر از من نیست؛ بلکه سیاست او همراه با فسق و مکر و فجور است و اگر مکر و حیله بد نبود، من سیاست‌مدارترین افراد بودم.

وی با تأکید بر این که امام علی علیه‌السلام در جنگ‌ها سیاست‌های هماهنگ با قرآن و سنت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله را در نظر می‌گرفتند و معاویه جمیع حیله‌ها را به کار می‌بست، خاطرنشان ساخت: ابن ابی‌الحدید در مطرح سازی سیاست‌های علوی و پاسخ به شبهات، سیاست‌های مملو از مکر و حیله معاویه را متذکر می‌شود. از جمله آن بی‌وفایی به مفاد صلح تحمیلی به امام حسن مجتبی علیه‌السلام است که خود بدان متعهد شده بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از صلح نامه تحمیلی به امام حسن مجتبی علیه‌السلام، پرهیز از کشتار شیعیان را یکی از بندهای تعهد معاویه ذکر کرد و با بیان این که معاویه بعد از پذیرش صلح هم  در کشتار شیعیان از هیچ حیله‌ای دریغ نکرد و عمرو بن حمق خزاعی، حجربن‌عدی و یارانش را به شهادت رساند، ابراز داشت: در نامه ۱۴ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) به زیاد بن ابیه می‌نویسند؛ از معاویه بر حذر باش که شیطانی است که از هر چهار طرف هجوم می‌آورد.

وی با تأکید بر این که مقایسه سیاست‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام با معاویه از مظلومیت‌های مولی الموحدین علی علیه‌السلام است، اظهار داشت: معاویه سیاستی شیطانی را در پیش گرفته بود و از هیچ مکر و حیله‌ای دوری نمی‌کرد؛ درحالی‌که امام علی علیه‌السلام پایبند اصول و قواعد الهی بوده، حاضر نبودند ذره‌ای از قواعد الهی دوری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که معاویه در سخنرانی به‌صراحت اعلام می‌کند که نه برای نماز، روزه، حج و… بلکه تنها برای حکومت می‌جنگد، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بارها در خطبه‌هایشان فرمودند؛ «جَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ عَلَى الدُّنْيَا، وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ الزَّادِ، فَإِنَّ أَمَامَكُمْ عَقَبَةً كَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَيْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا» مردم زاد و توشه خود را برای کوچ و سفر آخرت آماده کنید، دلبستگی های دنیا را کم کنید، چرا که گردنه‌های سختی در پیشروست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که متأسفانه عده‌ای همچنان تفاوت‌های امام علی(ع) و معاویه را فهم نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از یاران نادان سپاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیز با عدم شناخت درست مسیر حق، خون بر دل امام علیه‌السلام نهادند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۲۲ نهج‌البلاغه با بیان این که خوارج امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به‌خاطر پذیرش حکمیتی که خود تحمیل کرده بودند، کافر می‌پنداشتند! اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در خطبه‌ای به خوارج می‌فرمایند؛ آيا آن‌گاه كه از روى حیله‌گری و فريب و مكر و نيرنگ قرآن‌ها را برافراشتند، شما نگفتيد، كه اينان برادران و هم‌کیشان ما هستند كه به كتاب خدا پناه برده‌اند و از ما می‌خواهند كه خطاهاى گذشته آنها را ببخشاييم و مصلحت آن است كه از آنان بپذيريم و اندوه از دلشان بزداييم من به شما گفتم، كه اين كارى است كه بيرونش ايمان است و درونش تجاوز و دشمنی و آغازش رحمت و مهربانى و پايانش پشيمانى است.

ارسال نظرات