۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۲۴۸۴۶

کامیون‌داران به فراخوان اعتصاب اعتنایی نکردند

کامیون‌داران به فراخوان اعتصاب اعتنایی نکردند
در حالی این روز‌ها رسانه‌های بیگانه حرف از اعتصاب کامیون داران می‌زنند، در نقطه صفر مرزی کامیون‌ها سخت مشغول کار و بارگیری هستند.

اینجا تا چشم کار می‌کند کامیون‌هایی را می‌بینیم که مشغول بارگیری هستند و هر کدامشان یک قلم جنس را بارگیری کرده و در صف انتظار ایستاده‌اند تا نوبتشان شود،کی از اراک، دیگری از بوشهر، یکی از گرمسار و آن یکی هم از قزوین کیلومتر‌ها راه آمده تا بتواند علاو ه بر آن که لقمه حلالی برای خود و خانواده‌اش بر سر سفره ببرد، در اقتصاد کشورش هم نقش داشته باشد.

در حالی این روز‌ها رسانه‌های بیگانه حرف از اعتصاب کامیون داران می‌زنند که در این نقطه صفر مرزی کامیون‌ها سخت مشغول کار و بارگیری بوده و رانندگان و کارگران در کنار یکدیگر مانند دو برادر یکی از کشور افغانستان و دیگری از ایران است. مذهب، ملیت، برایشان فرقی ندارند آنچه برایشان مهم است رابطه دوستانه و همکاری در تجارت است.

در اینجا کامیون‌های زیادی را مشاهده می‌کنیم که یکی شیشه و دیگری میلگرد، سیمان و آن یکی هم گچ، این یکی هم بار سوخت و دیگری هم موکت و کاشی و سرامیک بارگیری کرده و هدفشان تجارت و صادرات و واردات است و با همدلی و مهربانی در این روز‌های نسبتا سرد بازار صادرات را گرم می‌کنند و همین همدلی سبب شده تا در ۷ ماهه امسال ۲۸۰ میلیون دلار از بازارچه مرزی ماهیرود صادرات انجام شود.

اینجا یک خط مرزی وجود دارد که یک سویش ایران و یک سوی دیگرش کشور افغانستان است و دروازه مشترک بین دو کشور کامیون‌هایی است که از ایران می‌آیند و کالا‌هایی را روانه کشور افغانستان می‌کنند.

یکی از رانندگان کامیونی که بار شیشه را به سمت افغانستان حمل می‌کند به خبرنگار ما گفت: خدا را شاکریم این روز‌ها بازار تجارت، صادرات و واردات ایران و افغانستان گرم است.

وی با بیان اینکه ماهیرود یکی از معابر اصلی کشور در انتقال کالا به خارج از کشور است افزود: کشور افغانستان خواهان کالا‌های ایرانی است و ما در وضعیت فعلی راضی هستیم.

یکی از کارگران افغانی که در حال جابه‌جایی کیسه‌های گچ از انبار کالا‌های ایرانی است به خبرنگار ما گفت: افغان و ایرانی در اینجا در کنار یکدیگر مانند برادر مشغول به کارند و خدا را شاکریم که می‌توانیم لقمه نان حلالی برای خود و خانواده خود ببریم.

وی گفت: در استان فراه افغانستان کالا‌های ایرانی را می‌پسندیم و دوست داریم تجارت از طریق ماهیرود انجام شود چرا که این مسیر به کشور ما راحت‌تر، نزدیک‌تر وارزان‌تر است.

یکی دیگر از ماشین داران افغانی نیز گفت: هرچند ما رابطه بسیار خوبی با برادران ایرانی داریم و کالا‌های ایرانی را پسند می‌کنیم، اما از مسئولان ایران می‌خواهیم نسبت به واردات کالا‌های افغانستانی رغبت بیشتری داشته باشند.

بعد از اتفافات اخیر در کشور افغانستان روند صادرات به این کشور روند کاهشی داشته، اما چند وقتی است دوباره شاهد رونق صادرات هستیم.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی در این باره گفت: در هفت ماهه امسال دو هزار و ۵۰۴ کامیون به وزن ۷۲ هزار تن کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۵ درصد افزایش یافته است.

کوه‌گرد گفت: کشور‌های پاکستان، ترکمنستان، عراق، قزاقستان وافغانستان مهمترین مقاصد صادراتی و کشور‌های آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان مهمترین مقاصد وارداتی کالا به خراسان جنوبی هستند.

وی با بیان اینکه در این مدت شکر، فوفل، گازوئیل، نخود وآرد از کشور‌های روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان، ترکیه و از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است افزود: در ۷ ماهه امسال ۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی به افغانستان صادر شد.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۲ درصد کاهش دارد افزود: در این مدت واردات کالا از افغانستان پنج میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵۸ درصدی دارد.

کوه گرد با اشاره به اینکه صادرات از محل ماده ۱۱۶ در استان ۲۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۹ درصدی دارد عنوان کرد: صادرات کل کالا‌ها از خراسان جنوبی ۲۸۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش دارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان آبان، ۸۱ هزار و ۲۸۴ تن کالا از خراسان جنوبی ترانزیت شده که ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد گفت: عمده کالا‌های ترانزیتی آرد، شکر، فوفل، گازوئیل و نخود بوده است.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی افزود: این کالا‌ها با ۲ هزار و ۸۴۸ دستگاه کامیون ترانزیت شد که به لحاظ تعداد کامیون هم افزایش ۴۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد. این کالا‌ها اغلب از مبدا کشور‌های روسیه، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه از طریق گمرک مرزی ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه در ۷ ماهه امسال ۲۸۰ میلیون دلار ارزش صادرات ایران به افغانستان بوده است گفت: در این مدت ۸۹۳ هزار تن کالا از ماهیرود به افغانستان صادر شده است.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی گفت: کالا‌های صادراتی شامل صیفی‌جات، مواد سوختی و سیمان بوده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود تخلیه و بارگیری انجام می‌دهند.

زارعی با بیان اینکه عمده‌ترین واحد‌هایی که در مرز ماهیرود قرار دارند سرمایه گذارانی هستند که از کشور‌های خارجی به ویژه افغانستان آمده‌اند گفت: فعالیت عمده این واحد‌های تجاری در حوزه بارانداز است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات