۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۷۲۴۶۷۲

ترفند واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز

ترفند واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز
رئیس پایانه صادرات برنج ایران می‌گوید: برخی واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز واردات به بازار داخلی شوک می‌دهند.

سید اسماعیل یزدان پناه گفت: هروقت واردات برنج دچار مشکل می‌شود برخی‌ها به بازار داخلی شوک می‌دهند تا مجوز واردات بگیرند.

او این کار را شگرد برخی واردکنندگان دانست و گفت: رابطه عجیبی بین قیمت برنج‌های داخلی و خارجی وجود دارد بگونه‌ای که هر وقت برنج ایرانی ارزان می‌شود برنج خارجی گران می‌شود در حالیکه قیمت برنج در بازار خارجی بالا نمی‌رود.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه واردکنندگان برنج دلشان برای شالیکار و کشاورز نمی‌سوزد، ادامه داد: ۸۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز وارد کشور شده است و اخیر اعلام کردند ۶۰۰ هزار تن برنج دیگر نیز می‌خواهند وارد کنند که یا قرارداد خرید آن را بسته اند یا برنج‌ها روی کشتی در حال رسیدن به ایران است.

سید اسماعیل یزدان پناه گفت: این اتفاق‌ها در حالی رقم می‌خورد که شالیکاران شمالی انتظار داشتند امسال برنج را حداقل به قیمت پارسال بفروشند، اما هنوز ۷۰ درصد برنج‌ها فروخته نشده است.

او افزود: با شرایط کنونی برنج همانند یک بیمار است که نیاز به درمان دارد نه اینکه برخی‌ها با وارد کردن شوک به بازار داخلی، حال برنج و برنجکار را بدتر کنند.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران گفت: عوارض واردات برنج کم شده است در حالیکه اگر عوارض واردات مثلا ۲۰ درصد باشد، با توجه به واردات یک میلیون تنی برنج، حتی می‌شد با همین عوارض دولت به اقشار ضعیف برنج مجانی بدهد.

یزدان پناه افزود: در ژاپن هزینه تمام شده هر کیلوگرم برنج ۳ دلار است، اما دولت ۵ دلار از کشاورز می‌خرد و یک دلار به مردم می‌فروشد، چون بحث امنیت غذایی مردم و اقتصاد کشاورزی مطرح است.

او گفت: گفت: برخی‌ها معتقدند برنج داخلی باید ارزان به دست مشتری برسد به همین دلیل واردات را توجیه می‌کنند، اما قیمت فعلی برنج تابعی از هزینه‌های تولید این محصول است که هزینه بالایی نیز دارد.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: چگونه است واردکننده هر کیلوگرم برنج خارجی را ۲۰ هزار تومان می‌خرد و ۳۵ هزارتومان می‌فروشد؟ آیا فقط باید بر قیمت برنج‌های ایرانی نظارت شود؟

یزدان پناه گفت: برخی‌ها قیمت برنج طارم درجه یک را قیمت پایه برنج در نظر می‌گیرند و اعلام می‌کنند برنج ایرانی گران است در حالیکه برنج طارم، یکی از لوکس‌ترین برنج‌های دنیا است و درصد کمی از مردم این برنج را مصرف می‌کنند.

او افزود: نحوه عملکرد اکنون بگونه‌ای است که هم کشاورز، هم مصرف کننده و هم تاجر برنج‌های داخلی با مشکل مواجه شده اند.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران ادامه داد: سه ماه دیگر کشت برنج آغاز می‌شود و تا زمانی که چالش به فروش نرفتن برنج، به یک بحران تبدیل نشده است باید برای حل آن تدبیری اندیشید.

یزدان پناه گفت: دولت یا باید برنج‌های پرمحصول را از کشاورز با قیمت مناسب خریداری و بین کارکنان خود توزیع کند یا فروشگاه‌های تعاونی مصرف بجای برنج‌های خارجی، برنج‌های پرمحصول داخلی که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با برنج‌های خارجی ندارند را عرضه کنند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات