۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۲۴۸۸۰
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی؛ انقلابی ارادی و مبتنی بر فرهنگ

انقلاب اسلامی؛ انقلابی ارادی و مبتنی بر فرهنگ
مازندران - حجت الاسلام قائمی، انقلاب اسلامی ایران را تنها انقلاب ارادی جهان معرفی کرد و گفت: این انقلاب مبتنی بر فرهنگ شكل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام محمدجواد قائمي، مدير حوزه علميه خواهران مازندران امروز در جمع کاربران و کتابداران کتابخانه عمومی و کارشناسان اداره کل کتابخانه های استان و کتابداران حوزه علمیه خواهران با اشاره به موضوع تحولات نظام بین‌الملل گفت: جنگی كه از روز اول تاریخ بشریت، بین دو جبهه حق و باطل شکل گرفت، جنگ اندیشه ‌ای بود، یعنی دو اندیشه حق با محوریت خالق هستی، خالق کائنات و جبهه‌ ای که مبتنی بر انسان و اومانیسم بوده است.

وي ادامه داد: مباحث انسان محورانه، مباحثی نیست که متأثر از اندیشه‌های پوزیتیویستی قرن 17 به بعد شکل گرفته باشد؛ بلكه از روز اول که امثال فرعونیان انا ربکم الأعلی را گفتند، اندیشه حاکمیت انسان، تصمیم ساز، انسان به‌جای خدا در روی این کره شکل گرفت، اما همیشه در قالب ارائه یک سلوک زیستی بود و این تعارض توسعه پیدا کرد.

حجت الاسلام قائمي با اشاره به طرح مسأله سبک زندگی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: سبک زندگی امری است که با سنت زیست انسانی در طول تاریخ عجین بود؛ به‌همین دليل، قدرت همواره با کسی بوده که بتواند سلوک و زیست انسانی را به جامعه ارائه كند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در ادامه سخنان خود گفت: امروز دیگر قدرت آن نیست که ما بتوانیم برویم یک کشور را تصرف کنيم بلكه امروز قدرت به دست گرفتن اندیشه انسان‌های آن جامعه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تحولات جهان به اين سمت مي رود كه جهان به انديشه هاي اوراسيايي توجه مي كند، ادامه داد: مهم ترين مؤلفه انديشه سياست اوراسيايي مسأله نقش فرهنگ است كه در كتاب قدرت به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام قائمی ادامه داد: انقلاب ايران نخستین پديده سياسي اجتماعي در جهان بود که سبب شد ما معطوف به قدرت مبتني بر فرهنگ شويم.

وی با اشاره به این که انقلاب هايي مانند سن پترزبورگ، انقلاب اتحاد ایالت‌های شمالی و جنوبی آمریکا كه در دنيا شكل گرفت، از انقلاب هاي ارادي نبوده است، خاطرنشان کرد: تنها انقلاب ارادی جهان، انقلاب ایران بود، چون مبتنی بر فرهنگ شكل گرفت، یعنی یک سیر تفکری در حوزه فلسفه سیاسی جهان درحال شکل‌گیری است و همچنین تحولات اندیشه در کل فلسفه‌ سیاست بین‌الملل رخ داده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با اشاره به تحولاتی كه در جهان بین‌الملل در حال شکل گيري است، تصریح کرد: امروز نگاه ما باید مانند اندیشمندان غربی، تحلیلگران و سیاست مداران برگ جهان، به سخنان مقام معظم رهبری باشد، آنها معتقد هستند که اگر رهبر انقلاب صحبتی می کنند به طور قطع و یقین جهان در یک آبستن تحولات قرار دارد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات