۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۷۲۵۵۳۲
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛

اجرای قانون برای حفظ حقوق بشر و امنیت جامعه

اجرای قانون برای حفظ حقوق بشر و امنیت جامعه
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: قوه قضاییه هرگز تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نخواهد گرفت و نباید بگیرد و باید با قاطعیت احکام اسلام را اجرا کند.

اشاره: تن و قلم معاندین داخلی و خارجی از قاطعیت قوه قضاییه درباره محاربینی که با استفاده از قدرت نمایی اقدام به رعب و وحشت کرده بودند، به لرزه در آمده است. عده‌ای سعی می‌کنند در تحلیل‌هایشان این اقدام قوه قضاییه را تحریک کننده عنوان کنند و عده‌ای نیز تلاش دارند آن را غیر قانونی و فاقد وجاهت لازم قلمداد کنند. آری این جماعت می‌دانند که پس از اینکه یک به یک کسانی که در کف خیابان بودند، مورد رسیدگی قضایی قرار گرفتند، نوبت به برخی خواص بی بصیرت و سلبریتی‌های بی‌خاصیت خواهد رسید که از ابتدای این قضیه، شروع به لجن پراکنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده بودند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا از حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم درباره ابعاد رسانه‌ای و اجتماعی اجرای حکم الهی محاربه را در حق کسانی که امنیت اجتماعی مردم را به خطر انداختند، پرسید و پاسخ های عالمانه وی را برای اطلاع مخاطبان منتشر کرد.

رسا ـ اجرای حکم اعدام برای کسانی که محیط جامعه اسلامی را متشنج و ترس را در دل‌های مردم می‌کارند، چه برکت‌ها و ثمره‌ای دارد؟

طبق احکام و موازین اسلامی، کسانی که از طریق سلاح، چه سلاح گرم و چه سلاح سرد ایجاد رعب و وحشت می‌کنند و مردم را مورد تهاجم قرار می‌دهند و ایجاد ناامنی و افراد را دچار وحشت می‌کنند، طبق قوانین اسلام حکم محارب درباره آن‌ها منظور می‌شود. حکم محارب طبق احکام شرع مقدس اسلام اعدام است. خداوند متعال و شرع مقدس اسلام برای این افراد حکم شدیدی را در نظر گرفته است.

این حکم نه تنها بر خلاف حقوق بشر نیست؛ بلکه دقیقاً برای حفظ حقوق بشر و برای حفظ امنیت جامعه است. مسأله این است که نتایج آن برای گسترش امنیت و حفظ جان و مال افراد است. این نکته‌ای است که تمامی کشورها در عمل بدان پایبند هستند و هیچ وقت اجازه نمی‌دهند که کسی امنیت جامعه را به خطر بیندازد.

در همین اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که نیروی امنیتی و انتظامی بسیار مماشات کردند تا کسانی که دچار فریب شده بودند و به اصطلاح خودشان گول فضای مجازی را خورده بودند، سر عقل بیایند و به مسیر مستقیم باز گردند؛ ولی این مماشات باعث ناامنی‌های بیشتر شد. افراد بسیاری اعتراض داشتند که اگر از ابتدا با قاطعیت مانند بسیاری از کشورهای غربی با اغتشاشگران برخورد می‌شد، شاهد این حجم از ناامنی نبودیم. طبیعی است که بسیاری از مشکلاتی که به وجود آمد، به خاطر تأخیر انداختن اجرای احکام اسلامی و مماشات با اغتشاشگران بود.

بنابراین قطعاً طبق موازین اسلام باید عمل شود و کسانی که امنیت جامعه را مورد مخاطره قرار می‌دهند، قطعاً باید با اشد مجازات که حکم محارب برابر آن است، برخورد صورت پذیرد.

رسا ـ چطور کشورهای غربی و سعودی با اجرای حکم اعدام‌هایی مانند گردن زدن یا صندلی الکترونیک و یا تزریق سم و ... ادعای اجرای عدالت دارند؛ اما در ایران پس از طی مراحل فراوان و نظارت تعداد قابل توجهی از قضات بر صدور تا اجرای حکم اعدام، این موضوع در ایران ظالمانه قلمداد می‌شود؟

دلیل آن این است که کشورهای غربی و همچنین کشور وهابی سعودی طبیعی است که مسأله آن‌ها مسأله اعدام این افراد نیست. مسأله آن‌ها دشمنی با نظام جمهوری اسلامی و دشمنی با مردم ایران است. شما حتماً شاهد بوده‌اید که در کشورهای غربی، کسانی که ایجاد ناامنی می‌کنند اصلاً به مراحل قضایی و دادگاه کشیده نمی‌شود و در همان خیابان، آن‌ها را اعدام می‌کنند.

کسی که حتی سلاح سردی مانند چاقو داشته باشد که به نیروی امنیتی و مردم حمله کند، قبل از نزدیک شدن به نیروهای امنیتی، او را به رگبار می‌بندند و اجازه نمی‌دهند که حتی دستگیر شود و بعداً به مراحل قضایی برسد؛ اما در جمهوری اسلامی ایران که سعی می‌کنند فرد را در همان لحظه اعدام نکنند و زنده دستگیر و تحویل مراجع قضایی بدهند تا مراحل قضایی او به صورت دقیق و قانونی طی شود، اینطور مورد تهاجم قرار می‌دهند. کشور عربستان در یک روز هشتاد نفر را گردن می‌زند و حتی برای کودکان زیر 15 سال فقط به خاطر شرکت در تظاهرات یا کمک به یک زندانی چنین احکامی را اجرا می کنند.

چنین افرادی ادعای حقوق بشر می‌کنند که نشان می‌دهد واقعاً بسیاری از سخن‌ها درباره حقوق بشر ریاکارانه است و غرض اصلی آن‌ها مخالفت با نظام مستقل جمهوری اسلامی ایران است؛ نه در واقع اینکه دل آن‌ها برای افرادی که اغتشاشگر هستند، بسوزد. قطعاً حرف آن‌ها و اعتراض آن‌ها اعتراض ریاکارانه‌ای است به این صورت که افکار عمومی درباره آن آگاه است.

رسا ـ پیام شما به قوه قضاییه درباره اجرای احکام کسانی که در خیابان‌ها به مردم و اموال عمومی با ایجاد رعب و وحشت آسیب رساندند، چیست؟

بعد از اولین حکم اعدامی که یکی از محاربین مرتکب شده بود و قوه قضاییه با قاطعیت آن را اجرا کرد ما شاهد بودیم که حملات گسترده‌ای از سوی اغتشاشگران و از سوی عوامل غربی و سعودی علیه قوه قضاییه انجام شد. این نشان می‌دهد که کار قوه قضاییه بسیار به جا بوده و آن‌ها را دچار رعب و وحشت کرده است.

تلاش آن‌ها برای جلوگیری از احکام اسلام و جلوگیری از تنبیه و مجازات اغتشاشگران این است که دست آن‌ها باز باشد و در واقع بتوانند با ایجاد ناامنی و اغتشاش در ایران به صورت گسترده دامن بزنند. قطعاً قوه قضاییه هرگز تحت تأثیر این جو سازی‌ها قرار نخواهد گرفت و نباید بگیرد و با قاطعیت باید احکام اسلام را اجرا کند؛ چون اگر کوتاهی شود در این قضیه و حقوق اسلامی را به دقت رعایت نکنند، قطعاً ظلم به مردم، امنیت مردم، جان، مال و ناموس مردم خواهد بود. قوه قضاییه قطعاً باید با قاطعیت پیگیر مجازات مخلان امنیت اجتماعی باشد و آن‌ها را به سزای اعمالی که مرتکب شده‌اند، برساند.

رسا ـ یکی از کسانی که حکم محارب توسط قوه قضاییه به او داده شده است، با رضایت کامل شاکیان خصوصی روبرو شده و با این حال حکم او برای اجرا به دایره اجرای احکام قضایی وصول شده است. رسانه‌های غربی تلاش دارند القا کنند که قوه قضاییه بدون هیچ دلیلی هم حکم اعدام را اجرا می‌کند. پاسخی که به این سخنان پوچ رسانه‌های معاند می‌توان داد چیست؟

در مسائلی که جنبه عمومی داشته باشد، شاکی خصوصی مطرح نیست. وقتی که امنیت جامعه را به خطر بیندازند و با ایجاد رعب و وحشت در فضای عمومی اغتشاش کنند و امنیت مردم در خطر باشد، دیگر بحث شاکی خصوصی مطرح نیست و حاکم اسلامی و نظام اسلامی موظف است به این قضیه رسیدگی کند.

حتی اگر در چنین موردی تمام شاکیان خصوصی از حق خود بگذرند؛ ولی حاکم اسلامی و نظام اسلامی که باید حافظ امنیت عمومی جامعه باشد و امنیت کل مردم را تأمین کند، قطعاً نمی‌تواند از حق مردم بگذرد و در این قضیه مماشات کند؛ چون لطف کردن و گذشت کردن نسبت به این افراد باعث جری‌تر شدن آن‌ها می‌شود و امینت سایر افراد جامعه به خطر می‌افتد. بنابراین اصلاً در این موارد بحث شاکی خصوصی مطرح نیست و آنچه مورد نظر است بحث امنیت کل جامعه است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات