۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۵۸۰۲

افشاگری فعالان از شکنجه‌های هولناک علیه زندانیان در عربستان

افشاگری فعالان از شکنجه‌های هولناک علیه زندانیان در عربستان
در کنفرانسی تحت عنوان جنایت‌های آل سعود، وضعیت وخیم حقوق بشری در عربستان با حمایت کشورهای غربی و شکنجه زندانیان در زندان‌های آل سعود را فاش کردند.

«مضاوی الرشید» معارض برجسته آل سعود در سومین کنفرانس سالانه سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تحت عنوان « قربانیان تخلفات آل سعود» اعلام کرد که رژیم آل سعود به دنبال بهبود وجهه خود در کشورهای غربی برای حفاظت از تاج و تختش است؛ چراکه بعد از قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی سردرگمی در کشورهای غربی برای ارتباط با عربستان وجود داشت.

مضاوی الرشید تاکید کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تلاش کرد تا گفتمان فرهنگی را تغییر دهد و این کار با خواندن مطالبی که از سوی دانشگاه‌های غربی در مورد عربستان صادر می‌شود، انجام شد.

این معارض سعودی تاکید کرد: محققان مراکز تحقیقاتی غربی به عربستان سعودی می‌روند تا با مسئولان سعودی مصاحبه کنند و گزارش‌هایی درباره تغییر جامعه در خصوص افراط‌گرایی و تروریسم بنویسند. از آنجایی که گاهی مقالات و کتاب‌ها با بودجه و حمایت دولتی منتشر می‌شوند، تأثیر مستقیمی بر گفتمان دانشگاهی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در دانشگاهی که من در آن تحصیل می کنم، سالنی به نام «بن زاید» وجود دارد که در آن صحبت‌هایی درباره دموکراسی انجام می‌شد و این یک شوخی بود. برای بهبود وجه عربستان مبالغ زیادی هزینه شده بود.

مضاوی الرشید تأکید کرد که رژیم آل سعود می‌خواهد از قدرت نرم برای نفوذ در جامعه مدنی غرب استفاده کند، زیرا افکار عمومی غرب در سال‌های اخیر در مورد عربستان سعودی مخدوش شده است . بدین ترتیب این رژیم می‌خواهد افکار عمومی بین‌المللی را فریب دهد که آینده بهتری تحت حاکمیت این کشور برای سعودی‌ها وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، نباید امید خود را نسبت به تأثیر فعالیت حقوق بشری بر تعادل افکار عمومی جهانی از دست داد و نباید تسلیم مطبوعات و دانشگاه‌های غربی شد.

به نوبه خود «نضال المرزوقی» بردار «مهدیه مرزوقی» پزشک تونسی که به دلیل انتشار توئیتی در انتقاد از آل سعود به 15 سال حبس محکوم شد، اعلام کرد: حکم صادره علیه خواهرش غیرمنطقی و ناعادلانه است و اگر تلاش‌های سازمان‌های حقوق بشری و صحبت‌های عمومی در این مورد نبود، دولت تونس مداخله نمی‌کرد.

«میثم التامر» زندانی سابق در عربستان سعودی با ملیت پاکستانی نیز از تجربه خود در بازداشت در عربستان سعودی صحبت کرد و آنچه را که شاهد آن بود، بیان کرد. وی به پرونده «سعود الفرج» بازداشت شده سعودی اشاره کرد که در زمان بازداشت با او هم سلولی بود.

وی در ادامه تاکید کرد: سعود الفرج تحت شکنجه‌های شدید آل سعود به دلیل مطالبه حقوق طبیعی خود قرار گرفت. وی با وجود شکنجه‌های شدید از حق درمان محروم شد . سعود الفرج در حال حاضر با تهدید اعدام مواجه است.

«علی الاشتر» فعال سعودی نیز در این کنفرانس نامه‌ای که توسط خانواده‌‌های قربانیان آل سعود نوشته بود را خواند.

بر اساس این نامه، رژیم آل سعود صحبت در خصوص تخلفات، بازداشت شدگان و داستان‌های آن را جرم تلقی می‌کند و خانواده بازداشت شدگان به انتقام بیشتر تهدید می‌شوند.

بر اساس نامه خانواده بازداشت‌شدگان، فرزندان آن‌ها با اتهاماتی مرتبط با فعالیت مسالمت‌آمیز مواجه و برخی از آن‌ها با خطر اعدام مواجه هستند. محاکمه بازداشت‌شدگان فاقد شرایط عادلانه است؛چرا که بازداشت شدگان تحت شکنجه شدید قرار می‌گیرند و این درحالی است که عربستان میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا تصویر جنایت‌کار خود را بهبود بخشد.

همچنین پیامی از سوی خانواده «محمد شبیر» فرد پاکستانی که در عربستان سعودی بازداشت شده بود در این کنفرانس ارائه شد. در این نامه همسرش نوشته بود که شبیر تحت آزار و شکنجه قرار گرفته و در حال حاضر از محل اختفا یا سرنوشت وی اطلاعی ندارند، هرچند آخرین اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند این است که او به 15 سال زندان محکوم شده است.

«جان هرد» یکی از اعضای انجمن هواداران نیوکاسل تاکید کرد که رژیم دیکتاتور آل سعود از طریق وسایل ارتباطی و برگزاری رویدادهای ورزشی تلاش می‌کند تا چهره خود را بهبود بخشد و در حال حاضر از شرکت‌های روابط عمومی برای این منظور استفاده می کند. از زمان خرید باشگاه نیوکاسل توسط عربستان ، رسانه‌ها سکوت کردند، هرچند در همان هفته‌ای که این تیم برای بازی به جده رفت، عربستان سعودی مردم یمن را بمباران کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در روز دوم یکی از مسابقات نیوکاسل، عربستان سعودی 81 نفر را را اعدام کرد و این درحالی است که اعدام‌ها در عربستان تشدید شده است و برخی از افراد زیر سن قانونی نیز در معرض اعدام قرار دارند.

جان هرد تاکید کرد که باید با پولشویی ورزشی آل سعود که برای بهبود وجهه خود میلیاردها دلار هزینه می‌کند، مقابله کرد .

مقامات سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان ومنتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

زندانیان سیاسی در این کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند و آثار بریدگی، کوفتگی و سوختگی بالای بدنشان دیده می‌شود. همچنین زندانیان آزادی بیان در زندانهای آل سعود، به ویژه در زندان بدنام ذهبان، بارها و بارها به سلولهای انفرادی منتقل شده‌اند، تا جایی که مقامات کلیه جلسات دادگاه آن‌ها را لغو کردند و آن‌ها را مثل روز اول بازداشت و به سلول انفرادی منتقل کردند که اقدامات آن‌ها نقض حقوق زندانیان در زندان‌های آل سعود است.

فقدان آزادی‌ها در عربستان نشان دهنده سیاست متزلزل «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که از زمان ولیعهد شدن در سال 2017 سرکوب‌گری در این کشور بشدت افزایش یافته است.

بن سلمان همچنان به تلاش برای سیطره بر همه مفاصل قدرت، از جمله دادگاه کیفری تخصصی که مرجع قضائی رسیدگی کننده به پرونده‌های مرتبط با تروریسم است، ادامه می‌دهد و این مرجع قضائی در واقع به ابزاری برای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان تبدیل شده است.

عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات