۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۲۵۸۱۷
رئیس پژوهشکده و دانشگاه علوم و معارف حدیث:

سیستم پژوهش گروهی پژوهشگاه دارالحدیث، ابتکار آیت‌الله محمدی ری‌شهری بود

سیستم پژوهش گروهی پژوهشگاه دارالحدیث، ابتکار آیت‌الله محمدی ری‌شهری بود
حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: نتیجه سیستم پژوهشی گروهی پژوهشگاه دارالحدیث، چهارصد کتاب است و هنوز حضور آیت‌الله ری‌شهری در این مجموعه حدیثی احساس می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده و دانشگاه علوم و معارف حدیث در میزگردی که در مراسم مشترک هشتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و آیین گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث در تالار علامه مجلسی پژوهشگاه دارالحدیث قم برگزار شد، با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های حوزوی و حدیثی در صد سال گذشته ابراز داشت: رشد دانشی ما متقارن و متعال نبوده است؛ برای مثال علم اصول ما رشد ویژه و حرف جدیدی ندارد. اگر چه می‌توان گفت که در علوم قرآن رشد خوبی داشتیم و علامه طباطبایی و شاگردانشان و دیگران زحمت زیادی کشیدند.

وی ادامه داد: اما درعلوم حدیث در صد سال گذشته بویژه پس از انقلاب اسلامی پیشرفت بسیار خوبی داشته است؛ این پیشرفت مرهون انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است؛ اما حضرت آیت‌الله ری شهری تأثیر بسزایی در این پیشرفت داشته است؛ وی انسانی خود ساخته بود و با علاقه خود به معارف قرآن و سنت و ارزیابی از اینکه در زمینه قرآن پیشرفت خوبی داشته‌ایم ولی در حدیث دچار عقب افتادگی هستیم، به این مهم توجه ویژه را مبذول داشتند.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به خدماتی که آیت‌الله محمدی ری‌شهری طی پنجاه سال در زمینه علوم حدیث انجام داد، گفت: وی حتی در بستر بیماری و بر تخت بیمارستان نیز، کارهای پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث را پیگیری می‌کرد.

حجت‌الاسلام طباطبایی سیستم پژوهش گروهی پژوهشگاه دارالحدیث را که ابتکار شخص آیت‌الله محمدی ری‌شهری بود را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: نتیجه این سیستم پژوهشی چهارصد کتاب است؛ هنوز حضور آیت‌الله ری‌شهری در این مجموعه حدیثی احساس می‌شود.

وی پرورش پژوهشگر را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: در سی سال فعالیت دارالحدیث ثمراتی را به واسطه تربیت پژوهشگران در سراسر کشور می‌بینیم.

رئیس پژوهشکده و دانشکده علوم و معارف حدیث در پایان به ویژگی‌های شخصی آیت‌الله ری‌شهری مانند حافظه خوب و نخبگی اشاره کرد و ابراز داشت: تألیف کتاب قاب خاطره کار ویژه‌ای است که برای ماندگار شدن ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله ری‌شهری انجام می‌شود.

ارسال نظرات