۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۷۲۵۸۷۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
آخرین وضعیت اغتشاشات، تفقه به نرخ روز، سفر مدیر پرحاشیه مرکز ملی فضای مجازی به قم، شهادت مولوی ریگی و آخرین اتفاقات دولت را در تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این شماره از تحلیل هفته می‌خواهد اخباری از اغتشاشات و سلبریتی‌ها، فقه به نرخ روز، سفر دبیر پرحاشیه شورای عالی فضای مجازی به قم، شهادت مولوی عبدالواحد ریگی، نه کامیونداران به اعتصاب اجباری و آخرین دستاوردها و اتفاقات دولت سیزدهم را مورد بررسی قرار دهد.

تحلیل هفته

خربزه پر لرز برای اغتشاشگران، پوست موزی که علی کریمی زیر پای آشوبگران انداخت

هفته گذشته با اجرای احکام اعدام دو نفر از مجرمانی که یکی اقدام به محاربه و دیگری اقدام به قتل دو بسیجی در شهر مشهد کرده بود، با خواست مردم و دادستانی به‌عنوان مدعی العموم اجرا شد. مجیدرضا رهنورد که در تاریخ 26 آبمان ماه 1401 مرتکب حمله به دو بسیجی و با به شهادت رساندن آن‌ها و نیز مجروح ساختن 4 نفر از نیروهای امنیتی و انتظامی دیگر شده بود، با مطالبه عمومی مردم شهر مشهد در ملا عام قصاص نفس شد.

بعد از اعلام خبر اعدام رهنورد، بسیاری از سلبریتی‌ها و ... فوری به کف رسانه‌ها و فضای مجازی آمدند تا این اقدام را محکوم سازند؛ اما انگار چند نفر از این سلبریتی‌ها فراموش کرده بودند زمانی که خودشان به حمایت و مدد از سوی نهادهای انتظامی برای پیگیری مشکلاتی که برای آن‌ها پیش آمده بود، احتیاج داشتند، حتی مطالبه اشد مجازات و شدیدترین تعقیب‌ها را درباره سارقین داشتند. وقتی که از مهراب قاسم خانی پرسیدند که آیا می‌بخشی، می‌گوید که به من مربوط نیست و وقتی که از علی دایی نیز همین سؤال را درباره سارق گردنبندش پرسیدند، او نیز گفت که باید جامعه امن شود!

تعداد بازدید : 2

جالب است که یک دزد گردنبند یا خفتگیر باید به اشد مجازات تعقیب شود؛ اما کسی که عملاً قمه در دست گرفته و بسیاری را مجروح و زخمی کرده است و با تهدیدهایش باعث شده بود تا کسب و کار مردم متوقف شود و کسانی که برای خرید به بازار آمده بودند با وحشت و خشونت شدیدی مواجه شوند باید بخشیده شود.

یکی دیگر از اخباری که این هفته داده شد، صدور ویزای آمریکای علی کریمی و خانواده‌اش بود. بله، علی کریمی سوار بر موج خون صدها ایرانی توانست بالأخره ویزای آمریکای خود و خانواده‌اش را بگیرد. مجیدرضا رهنورد به درخواست خود در مقابل دوربین نشسته بود و بدور از هرگونه تهدید و فشاری به صراحت از علی کریمی برائت جست. جادوگر خون آشام ایرانی که اکنون راهی آمریکاست، بزودی باید طرح‌های ابتکاری بهتر و بیشتری را در مقابل خدماتی که آمریکایی‌ها در اختیارش قرار داده‌اند، ارائه کند؛ چرا که در غیر اینصورت عاقبت او به جمشید شارمهد و روح الله زم تبدیل خواهد شد.

تحلیل هفته

البته خبر خوش دیگری که نباید از آن غافل ماند، اقدام انقلابی‌ها در شعار نویسی بر روی سفارت انگلستان بود. بسیاری از رسانه‌های ماهواره‌ای که با آزادی کامل در خاک کشور انگلستان در حال فعالیت و تشویق به شعار نویسی در ایران هستند؛ اما این بار انقلابی‌ها در ایران با اقدام به شعار نویسی بر روی دیوارهای سفارت انگلیس، خشم و نفرت خودشان را از دخالت این لانه دوم جاسوسی در ایران نشان دادند.

تحلیل هفته

تحلیل هفته

البته سفیر انگلستان در ایران که هنوز خیال می‌کند در حد سفیرکبیر بریتانیا در ایران است، فوراً نسبت به این حادثه واکنش نشان داد و تلاش کرد با توییتی استفاده از پرچم صهیونیست‌ها در کنار شعار مرگ بر انگلیس را مضحکه نماید. این توییت سفیر انگلستان ما را به یاد توییت قبلی‌اش درباره سریال گاندو انداخت. سفیر انگلیس نیز به‌خوبی نشان داده است که پایبند این قاعده است؛ البته اگر در اغتشاشات دستگیر نشود و شلوار خود را خیس نکند.

تحلیل هفته

تفقه نظریه پردازان آشوب به نرخ روز

البته به غیر از سلبریتی‌ها برخی از علمای حوزوی که از روز اول نظریه پردازی آشوب را برعهده گرفته بودند و هم نوا با اغتشاشگران به توجیه مبانی شرعی اقدامات آن‌ها می‌پرداختند، فوراً قلم به دست گرفتند تا درباره حکم اعدام نظر بدهند. اولاً تفقهی که به نرخ روز باشد، همان بهتر که در کنج پستوی حجره بماند و بپوسد. تفقهی که حکم حلال و حرام را با مغالطه و تحریف می‌خواهد بیان کند، آن تفقهی نیست که مورد انتظار، توجه و رضایت اسلام باشد.

خبرگزاری رسا به همین مناسبت پرونده‌ای برای بررسی نظریه پردازان آشوب گشود. نظریه پردازان آشوب همان خواصی هستند که از روز اول با بیان سخنان نسنجیده و با طمع شهرت، به سرعت موضع گیری کردند. همان کسانی که در تهران و قم با یال و کوپال فراوانی از محافظ حرکت می‌کنند و یا در کنج پستوهایشان در شهر قم مخفی هستند. بدیهی است این افراد باید حداقل یک بار به کف خیابان‌ها بروند تا ناگهان یک عمامه پران نصیب آن‌ها شود تا بفهمند که اصلاً برای اغتشاشگران سخنان این جماعت اهمیتی ندارد که اگر دست آن‌ها به همین افراد برسد، بدون اینکه بپرسند شما چه هستید و چه می‌کنید، خون شما را خواهند ریخت. جالب است کسانی که حیات و شهرت خود را به انقلاب اسلامی مدیون هستند، اینچنین در مواقع حساس علیه انقلاب اسلامی موضع بگیرند.

تحلیل هفته

حضور پر حاشیه دبیر شورای عالی فضای مجازی در قم

ابوالحسن فیروزآبادی در حالی به قم آمد که طیفی از نیروهای حوزوی منتقد جدی عملکرد او در شورای عالی فضای مجازی هستند و قبل و بعد از این سفر نیز انتقادها از عملکرد وی به اوج رسید.

با این وجود ابوالحسن فیروزآبادی تنها در رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفت و حتی در نشست مشترکی که آیت الله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آن حضور داشتند، مورد نقد جدی قرار گرفت.

آیت الله اراکی در دیدار با ابولحسن فیروزآبادی مجازی ضمن انتقاد شدید از اهمال کاری شورای عالی فضای مجازی در مدیریت فضای مجازی خطاب به آقای فیروزآبادی گفت: سازماندهی نیروها کار شماست، کار شما مدیریت است نه موعظه و سخنرانی صرف، کار مجموعه شما این است که مدیریت کنید و مشکلات این فضا را کم کنید و بسترسازی کنید نه اینکه فقط موعظه کنید.

او ادامه داد: این چه حرفیست که شما می زنید و فقط سخنرانی می‌کنید؟ بله مسئولیت‌های اجتماعی به عهده مردم است؛ اما سازماندهی کردن به عهده نهاد دولتی است، ما همه چیز داریم، محتوا داریم، نیرو داریم، این کار شماست که نیروها را سازماندهی کنید.

آیت الله اراکی افزود: شما بسترها را فراهم کنید، پهنای باند بدهید، امکانات و نیروها را در جهت اصلاح فضای مجازی به خط کنید آنگاه خواهید دید که میلیون‌ها انسان حاضر خواهد شد.

 

تحلیل هفته

دستگیری عوامل اصلی ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی

بعد از دستور آیت الله رئیسی برای پیگیری و تعقیب عاملان ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش، وزارت اطلاعات دست به کار شد و توانست آن‌ها را شناسایی و دستگیر نماید. مولوی عبدالواحد ریگی نشان داد که عشق به انقلاب اسلامی، مذهب نمی‌شناسد. شیعه افراطی داریم که مخالف صریح انقلاب اسلامی است و اهل سنت عاقلی را هم داریم که تمام زندگی‌اش را وقف انقلاب اسلامی کرد و در همین راه نیز به شهادت رسید.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بدنبال تلاش‌های شبانه‌روزی و سلسله اقدامات و رصدهای اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، سه نفر از عوامل اصلی ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی شناسایی و با همکاری عملیاتی فرماندهی انتظامی آن استان، دستگیر شدند. این عناصر تروریست قصد داشتند پس از ترور آن شهید، از کشور متواری شوند که در تور اطلاعاتی جان برکفان گمنام قرار گرفتند.

رهبر معظم انقلاب نیز پس از اطلاع از خبر شهادت مولوی عبدالواحد ریگی، پیام تسلیتی را صادر نمودند و در آن فرمودند: «اشراری که این جنایت را مرتکب شدند مزدورانی روسیاهند که در خدمت دشمنان سعادت هم‌میهنان بلوچ و اتحاد اقوام ایرانی قرار گرفته‌اند.»

اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان پس از بازجویی‌ها از عوامل ترور اعلام کرد: متعاقب دستگیری عوامل ترور مولوی شهید عبدالواحد ریگی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)، در بازجویی‌های اولیه در رابطه با پوشش اتخاذ شده برای ربایش شهید، نحوه ربایش و انتقال، محل نگهداری و چگونگی شهادت اعتراف کردند. براساس اعترافات به دست آمده، این تیم قصد داشتند بعد از فروکش کردن فضای ناشی از شهادت مولوی اقدام به ترور فرد دیگری کنند. با توجه به پیچیدگی کیس و نظر به ارتباط یکی از عوامل ترور با یکی از کشورهای عربی و ملاقات‌های انجام شده در کشور هدف، بررسی‌های تخصصی در دستور کار قرار داشته و نتایج حاصله متعاقبا اعلام خواهد شد.

تحلیل هفته

نه بلند کامیونداران به اعتصاب دیکتاتوری

اغتشاشگرانی که شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند، خودشان به هر وسیله‌ای که شده است اقدام به جلوگیری از تردد و عبور و مرور خودروهای سنگین می‌کنند. آن‌ها از سنگ و میخ تا گلوله شاتگان و کلت کمری را در مقابل رانندگان کامیون می‌گیرند تا چنین القا کنند که آن‌ها در اعتصاب به سر می‌برند.

در همین باره رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به تهدیدات و فراخوان‌های گسترده عناصر ضدانقلاب برای اجبار رانندگان و کامیونداران به اعتصاب در روز‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم آذرماه، از افزایش ۱۱ درصدی صدور بارنامه و بیش از ۷ درصدی حمل کالا در این سه روز خبر داد.

البته طبق رصدهای انجام شده نیز، کامیون‌داران هیچ کدام کار خود را تعطیل نکردند و با وجود تهدیدهای فراوان در سایه امنیتی که از سوی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی بر جاده‌ها حاکم کردند، افراد اخلالگر به امنیت جاده‌ها را شناسایی و دستگیر کردند. گفتنی است تأمین امنیت جاده‌ها بر عهده یگان تکاوری فراجا است که آن‌ها 24 ساعته امنیت جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های ترانزیتی را تأمین می‌کنند.

تحلیل هفته

تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل

بالأخره قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع تصویب شد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی و کشورهایی که به این طرح رأی موافق داده‌اند، بدترین تعاملات را با زن دارند. بهتر بود مقایسه‌ای میان جایگاه زن در این کشورها با کشور ایران صورت بگیرد تا آن وقت مشخص شود حق با کدام کشور است.

درحالی که جمهوری اسلامی ایران تربیت خاصی را برای زنان مدنظر دارد، کمترین آمار فساد و فحشا و حرام زادگی متعلق به کشور ما است و در حالی که بسیاری از قواعد حلال زادگی در غرب تسهیل شده‌اند و روابط بین زن و مرد آزاد است؛ اما آمار تجاوز و زنازادگی در غرب سر به فلک دارد.

تحلیل هفته

چه خبر از دولت؟

آیت الله رئیسی صبح پنج شنبه و به دنبال سفرهای استانی خود، به خراسان جنوبی سفر کرد. رئیس جمهور با اشاره به مصوبات سفر اول دولت سیزدهم به خراسان جنوبی افزود: استاندار و دیگر مسئولان استان با راهنمایی‌های نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان کارها و اقدامات خوبی برای پیشرفت خراسان جنوبی انجام داده‌اند.

بدیهی است که این سفر آیت الله رئیسی برای پیگیری مصوبات قبلی و نیز تصویب مصوبات جدیدی برای پیشرفت و آبادانی این استان است. به گواه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان هزینه‌های این سفر بسیار اندک و دستاوردهای آن نیز بسیار فراوان و قابل توجه است.

همچنین در این هفته فاطمی امین، وزیر صمت به مجلس رفت تا به نمایندگان درباره افزایش قیمت خودرو توضیح بدهد؛ اما نمایندگان قانع نشدند و به او کارت زرد دادند. هفته گذشته در یک اقدام قابل توجه شرکت‌های خودروسازی اقدام به افزایش قیمت‌های خودرو کردند. حتی یکی از این شرکت‌ها مرزهای وقاحت را فراتر نهاده بود و درخواست برداشته شدن سقف قیمتی شد تا بتواند هر قیمتی را برای خودرو قرار دهد.

وقتی که طرح ساماندهی نان و حذف یارانه آرد مطرح می‌شد، برخی از اقتصاددان‌هایی که تمام سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی را می‌ستودند، زبان به نقد و شکواییه درباره این طرح اقتصادی دولت سیزدهم باز کردند. اما این هفته میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی خبر داد که بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به اندازه جمعیت کشور عراق در آرد صرفه‌جویی شده است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات