۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۲۵۹۸۳
حجت الاسلام رهنما:

«امتداد اجتماعی» و «مسئله محوری» باید به طرح ولایت اضافه شود

«امتداد اجتماعی» و «مسئله محوری» باید به طرح ولایت اضافه شود
حجت الاسلام رهنما به ارائه گزارشی از جلسه معاونت تهذیب حوزه و مسئولان مرکز آموزش های آزاد مؤسسه امام خمینی(ره) در خصوص سیاستگذاری طرح ولایت پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید رهنما، مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در گفت‌وگویی به ارائه گزارشی از جلسه دو جانبه میان معاونت تهذیب و تربیت حوزه و مسئولان مرکز آموزش های آزاد مؤسسه امام خمینی(ره) در خصوص سیاستگذاری طرح ولایت پرداخت و گفت: این طرح به عنوان طرحی مفید، راهبردی و اندیشه ساز برای طلاب، یکی از دوره های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: اصالت و عمق طرح ولایت با توجه به حضور علامه مصباح یزدی(ره) در طراحی و تدوین این طرح ایجاب می کند که برای آن تدابیر میدانی قوی تری داشته باشیم.

حجت الاسلام رهنما با بیان اینکه با مسئولان طرح ولایت در زمینه برخی از افزونه های مجاز این طرح گفت وگو کرده ایم، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که مخاطبان حاضر در این طرح، تراز کیفی بالاتری پیدا کنند؛ به عبارت دیگر درصدد ارتقای کمی و کیفی این طرح هستیم و می خواهیم طلاب جوان و دغدغه مند که مأموریت محور هستند، مخاطب این طرح قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که از مطئولان طرح ولایت مطالبه کردیم، این است که این طرح نه به عنوان یک طرح صرفاً آموزشی، بلکه به عنوان یک طرح تربیتی، پیوست تربیتی هم داشته باشد که لازم است زوایای آن مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه مطرح کرد: مطالبه بعدی ما از مسئولان طرح ولایت این بود که سفیران طرح ولایت را به مدارس علمیه اعزام کرده تا طلاب صرفاً از طریق سامانه نجاح با این طرح آشنا نشوند، بلکه به صورت حضوری در باب اهمیت و ضرورت آن به آنان توضیح داده شود.

وی با اشاره به لزوم رصد و پایش خروجی های دوره های طرح ولایت، تصریح کرد: خروجی های گذشته طرح ولایت باید مورد پایش قرار گیرند و از طرفیت آنها استفاده شود؛ به عبارت دیگر طرح ولایت باید به صورت جریانی ادامه داشته باشد؛ باید یک مدل ارزیابی داشته باشیم که بدانیم خروجی های دوره های ولایت همچنان در ریل قرار دارند یا نه.

حجت الاسلام رهنما با بیان اینکه در طرح ولایت باید یک سلسله ویرایش های متناسب با مسائل روز صورت گیرد، عنوان کرد: مسائلی همچون امتداد اجتماعی و مسئله محوری باید به این طرح اضافه شود.

وی همچنین «ساده سازی» و «فشرده سازی» طرح ولایت و در دسترس عموم قرار دادن آن را از الزامات این طرح دانست و افزود: این طرح باید حلقاتی داشته باشد؛ باید یک حلقه ساده به لحاظ محتوا و فرم ارائه وجود داشته باشد تا عموم بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ابراز کرد: اگر طرح ولایت به عنوان یک مدل تربیت اعتقادی بتواند خود را تعریف کند و یک بخش از مسائل تربیتی و اعتقادی طلاب را به عهده بگیرد، آمادگی داریم تا با معاونت آموزش حوزه های علمیه و مرکز تدوین متون آموزشی حوزه گفت‌وگوهایی داشته باشیم تا مدل اجرایی - عملیاتی طرح ولایت به عنوان یک کتاب بدیل اعتقادی در متن کتب حوزوی قرار گیرد؛ البته این موضوع نیازمند بررسی های همه جانبه است.

وی در پایان یادآور شد: در همین راستا گفت‌وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی در حال انجام است تا مدل طرح تربیت اعتقادی طلاب مورد ترسیم قرار گیرد.

ارسال نظرات