۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۲۶۰۲۵

نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) برگزار شد

نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) برگزار شد
معینی پور: هیچ یک از جریان های هنری جمهوری اسلامی نمی‌توانند فارغ از رویکرد دینی و معرفتی آن باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری چهارمین دوره جشنواره فیلم حوزه(اشراق) با حضور مسعود معینی پور و خبرنگاران خبرگزاری های مختلف در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

در این نشست که صبح روز گذشته برگزار شد، مسعود معینی پور وضعیت دین و دین‌داری در سینمای ایران و جهان را یک ژانر معتبر و قدیمی دانست و گفت: در همه دنیا دین‌داری و بازنمایی عقاید و تفکرات جامعه یکی از ژانرهای سینما، تئاتر و تلویزیون هست که مستندات و فیلم های فاخری درباره آنها ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در جمهوری اسلامی و سینمای آن باید می‌افتاد این بود که سینمای ایران و جریان تئاتر، مستند و یا فیلم کوتاه بتواند به مسائل اجتماعی و دغدغه های مردم از زاویه دینی نگاه، بررسی و تولید محتوا کند.

معاونت فضای مجازی، هنر رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ساخت آثار منتقدانه را با اهمیت و سازنده دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم مجموعه ای از آثار تلویزیونی، مستند یا سینمایی داشته باشیم که حتی اگر با دید منتقدانه به بحث دین نگاه میکرد یک آورده‌ای برای مکتب دین و نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی داشته باشد و یکی از پشتوانه های اصلی نظم حکومتی و نظم اجتماعی در ایران و دنیا باشد.

معینی پور ادامه داد: تنها جمهوری اسلامی نیست که پشتوانه حکومتی آن نظام دینی است بلکه بسیاری از کشورها در دنیا هستد که نظام ایدئولوژی آنها یک نظام دینی است؛ این دین می‌تواند مسیحیت، اسلام و یا زرتشت باشد.

وی در ادامه درخصوص اهمیت ارتباط سینما با نظام دینی کشور اذعان کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک مکتب سیاسی اجتماعی که پشتوانه دینی و معرفتی دارد سینما، تلویزیون، رسانه، مستند و تمامی جریان های هنری آن نمی‌توانند فارغ از رویکرد دینی و معرفتی آن باشند.

مسعود معینی پور تصریح کرد: بر این اساس ضرورت دانستیم که یک نگاهی داشته باشیم به آثار سینمایی که با رویکرد دینی ساخته می‌شوند که این آثار می‌توانند توصیفی، انتقادی و یا تحلیلی باشد.


در ادامه این نشست دبیر جشنوار فیلم حوزه با بیان اینکه جشنواره اشراق از سال 91 در دفتر تبلیغات اسلامی شروع شده، گفت: قالب های دریافتی آثار در جشنواره اشراق شامل فیلم داستانی، مستند، فیلمنامه و نقد فیلم است.

وی درخصوص بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد: جشنواره اشراق امسال شامل سه بخش می‌باشد؛ بخش عمومی و بخش دیگر رواق که مخصوص آثار سینمایی طلاب هست و شامل آثار تولید شده از فروردین 98 به بعد می‌باشد.

معینی پور با اشاره به یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم و جشنواره اشراق، درخصوص بخش سوم جشنواره بیان کرد: درواقع تاسیس حوزه علمیه و مدرسه فیضیه در قم به دنبال دستیابی به رشد و ارتقای سبک تربیت علمی حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت در ایران و همچنین انتقال معارف حوزوی نجف می‌باشد.

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم بخش ویژه جشنواره ما هست که تا الان بر اساس اماری که بنده در دست دارم بیش از 50 کار انشاءلله وارد جشنواره خواهد شد.

معینی پور در خصوص زمان و مکان و همچنین مهلت ارسال آثار جشنواره اذعان کرد: افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم اشراق اوایل اسفند ماه برگزار می‌شود و هنرمندان اعم از حوزوی یا عموم می‌‌توانند آثار خود را تا اوایل بهمن ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این جشنواره در شهر های قم، تهران، مشهد، اهواز، زاهدان و اصفهان برگزار می‌شود.

ارسال نظرات