۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۲۶۱۴۵
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

پژوهش های عمیق و مجتهدانه باعث اقتدار و سرافرازی نظام می شود

پژوهش های عمیق و مجتهدانه باعث اقتدار و سرافرازی نظام می شود
آیت الله رجبی گفت: تحقق و پژوهش از منظر دینی اهمیت فوق العاده ای دارد و پژوهش های عمیق و مجتهدانه برای پاسخ به نیازهای کشور باعث اقتدار و سرافرازی نظام خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: کاری که مجلس شورای اسلامی به عنوان نظام قانونگذاری که به تعبیر امام راحل در راس امور است، بخصوص مجلس فعلی که رهبر معظم انقلاب به آن لقب مجلس انقلابی داده است، باید انجام دهد این است که فعالیت های آن باید با پیشتوانه کارشناسی فقهی و متقن دینی انجام شود.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم پشتوانه بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی است تا از این رهگذار بتواند طرح ها و لوایح خود را مطابق با موازین شرعی و دینی تصویب نماید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم تصریح کرد: در ابتدای انقلاب مرحوم آیت الله یزدی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، گاهی طرح ها و لوایحی که به مجلس ارجاع داده می شد را در مدرسه فیضیه در اختیار فضلا و اساتید قرار می دادند تا از منظر دینی بررسی شود و با کارشناسی، پختگی و عمق بیشتری به مجلس ارسال می کردند.

آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: امروز مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی در دل حوزه های علمیه شکل گرفته است که در قالب آن گروه های کارشناسی مرتبط با کمیسیون ها تخصصی مجلس فعالیت می کنند تا کارها به صورت پخته تر، متقن تر و با پشتوانه دینی بهتری به مجلس برود و مورد تصویب قرار گیرد، این فرصت بسیار گرانسگ و مهم است.

وی ادامه داد: وقتی قوانین مصوب از کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس توسط فضلا با اتقان علمی و اجتهادی عبور کند، انسان نسبت به آنها (قوانین مصوب) هم از منظر دینی و هم جنبه های فنی و علمی، آرامش بیشتری پیدا می کند.

آیت الله رجبی خطاب به محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: قدر موقعیتی که در آن قرار دارید را بدانید، فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بسیار ارزشمند است، چرا که قوانینی که به صورت روزمره با زندگی مردم سرو کار دارد را باید با نگاه دینی بررسی کنید و این فرصت ها را غنیمت و نعمت الهی بدانید.

آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: هر چه طرح ها و لوایح با پشتوانه علمی دینی و قوی صورت بگیرد برای نظام ارزشمندتر است.

وی گفت: یکی از تاکیدات علامه مصباح یزدی این بود که کارها باید با کارشناسی و بررسی های لازم انجام شود و خود ایشان نیز به این کار بسیار مقید بودند یعنی هم استفاده از تجربه های دیگران و هم کار کارشناسی را بسیار توصیه می کردند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: رابطه حوزه و نظام همواره از دغدغه های آیت الله مصباح یزدی بود، ایشان بر این باور بودند که باید از ابتدا نظر دینی کارها را دنبال کرد.

وی گفت: پیوند حوزه با نظام از جمله مجلس شورای اسلامی برکات فروانی دارد، محققان حوزوی ما باید فعالیت آنها مرتبط با نظام قانونگذاری باشد و این کار هم برای حوزه و هم مجلس ارزشمند است.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه حوزه نیازهای نظام را باید به صورت محققانه دنبال کند، گفت: حضور در کمیسیون های تخصصی بهترین فرصت برای شناخت این نیازهاست و این ارتباط هم به نفع حوزه و هم مجلس و نظام است.

وی ادامه داد: در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کردیم که باید در طرح ها و پایان نامه ها نیازهای نظام مد نظر باشد و از هر تحقیق نیز سندی ناظر به عملا را استحراج کنیم.

رفیعی آتانی: فاصله بین پژوهش های حوزی و نیازهای کشور زیاد است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امروزه اینگونه احساس می شود که فاصله بین پژوهش های که در حوزه های علمیه انجام می شود با نیازهای کشور بسیار زیاد است و باید بتوانیم از دستاوردهای علمی حوزه ها برای رفع نیازها و کمبودهای نظام سیاستگذاری استفاده کنیم.

عطاء الله رفیعی آتانی در مراسم هفته پژوهش مرکز خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دنبال آن است که فرآیند اثرگذاری پژوهش های حوزوی را در چرخه های تصمیم گیری و سیاستگذاری نظام بیشترکند.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: حضور در کمیسیون ها محدویتی نداریم و در یک طراز خوب اثرگذار حضور داریم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین از اعزام 421 نفر از اساتید، فضلا و کارشناس حوزوی و دانشگاهی از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به کمیسیون های تخصصی مجلس در یک سال گذشته خبر داد و گفت: این مرکز در یک سال گذشته بیش از 100 عنوان طرح و لایحه را بررسی کرده است.

وی از برگزاری 538 نشست علمی، پژوهشی، ترویجی و اجرایی در یک سال گذشته در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر داد.

وی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین اقدام به انتشار 107 گزارش علمی مرتبط با طرح ها و لوایح در دست اقدام مجلس شورای اسلامی کرده و 50 گزارش علمی در مرحله ویراستاری و نهایی جهت انتشار قرار دارد.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: بیش از 500 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه های مختلف علمی همکاری دارند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس فعالیت های علمی خود را در قالب گروه های علمی حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگی اجتماعی، مدیریت، مطالعات حکمرانی و تولیدی زیربنایی دنبال می کند و ذیل هر گروه نیز چندین کارگروه تخصصی شکل گرفته است.

ارسال نظرات