۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۲۶۱۷۳

رفع ابهامات فقهی از ضرورت‌های موسیقی امروز است

رفع ابهامات فقهی از ضرورت‌های موسیقی امروز است
پژوهشی موسیقی معنایی و موسیقی از نگاه فقهی، با حضور جمعی از مسؤولان و متخصصان این حوزه در دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی و پژوهشی موسیقی معنایی و موسیقی از نگاه فقهی با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان این حوزه  در دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به همت دفتر پژوهش این دفتر برگزار شد، علیرضا قزوه رییس دفتر شعر و موسیقی و سرود با اشاره به اضافه شدن واژه شعر به عنوان این دفتر در دوره‌ی جدید، پیوند بیشتر و عمیق‌تر شعر و موسیقی را از ضرورت‌های راهبردی این دفتر دانست.

قزوه گفت: در گذشته شعر از مقام و دوام بالاتری برخوردار بوده و عمدتاً محوریت موسیقی با شعر بوده است  اما در دوره جدید این توازن به هم خورده و محوریت بیشتر با موسیقی است و بهترین حالت برای ما این است که شعر و موسیقی به تناسب هم در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر چه این تلفیق قوی‌تر و بیشتر به سمت معنویت و اشراق برود، در دل‌ها بیشتر نفوذ می‌کند.

رییس دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با اشاره به تدوین سند تحول موسیقی در این دفتر، بهره گیری از نظرات اساتید و متخصصان را راهبرد مناسبی در راستای رشد بهتر این حوزه دانست و هدف از برگزاری این نشست‌ها ایجاد فضای نقد و بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌ها در حوزه اجرایی و تولیدی دانست که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه موسیقی در کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی پژوهشگر و استاد حوزه،  مهمترین سوال و مسئله امروز موسیقی را پاسخ به این سوال دانست که اساساً موسیقی برای ما تهدید است یا فرصت؟ که البته هر کدام از این‌ها طرفداران خاص خودش را دارد، عده‌ای موسیقی را تماماً فرصت و عده‌ای  هم آن را تماماً تهدید می دانند! 

نویسنده کتاب «فقه و دین و موسیقی» حل ابهامات فقهی موسیقی را یکی از مهمترین ضروریات امروز دانست که نیازمند نشست‌های تخصصی بین مدیران، اهالی فقه و پژوهشگران این حوزه است.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به اینکه موسیقی هم می‌تواند فرصت  باشد و هم تهدید، مهمترین راهبرد در خصوص حل مشکلات فقهی را مراجعه به  نظرات رهبری دانست و  بر لزوم پرورش نسل جدید اهالی موسیقی متدین و انقلابی تاکید نمود.

در ادامه این نشست کریم نجفی برزگر با اشاره به سوابق درخشان دکتر قزوه در حوزه شعر و ادبیات، برگزاری این‌گونه  نشست‌ها را گامی مثبت در راستای ارتقای جایگاه شعر و  موسیقی دانست.

دبیرکل مجمع دانشگاه‌های جهان اسلام گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و با توجه به پیشینه غنی که در حوزه شعر و موسیقی داریم ضروری است که از طریق الگوسازی و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در  پژوهش‌ها و کتاب‌ها، نسبت به تقویت و فعال‌سازی گروه‌های شعری و ادبی در بین دانشگاه های جهان اسلام تلاش کنیم.

 نجفی  با اشاره به آمادگی این مجمع جهت هرگونه همکاری علمی و آموزشی گفت: دفتر شعر و موسیقی صداوسیما و وزارت ارشاد می توانند با تولید الگوی مناسب موسیقایی و ارائه آن به این مجمع زمینه را برای ارائه و ترویج موسیقی فاخر و انقلابی در بین دانشگاههای کشورهای جهان اسلام فراهم نمایند.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به تدوین سند ملی موسیقی و طرح آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، محتوای آن را مطابق با حساسیت‌ها و دغدغه‌های موجود دانست و این سند را یکی از اولین سندهای بالادستی کشور دانست که در آن  به موسیقی پرداخته شده است.

محمد الهیاری با اشاره به پیام سال گذشته مقام معظم رهبری به اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر و همچنین بیانات ایشان در جریان بازدید از ارکستر موسیقی صدا و سیما در سال ۷۵، راهبردها و نظرات ایشان را مهمترین چراغ راه برای مدیریت موسیقی در کشور دانست و بر ضرورت تاسیس هنرستان موسیقی تاکید کرد که این نهاد می‌تواند یک مرکز مهم برای پرورش نسل جدید موسیقی مطابق با معیارهای انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام سعید کرمی سخنران بعدی این نشست بود که  با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که در خصوص موسیقی وجود دارد، توجه به راهبردهای رهبری در کتاب فقه و موسیقی را یکی از مهمترین رهکارها در این خصوص دانست و بر ضرورت حرکت به سمت تولیدات مناسب و مبتنی بر ارزش‌ها مانند: سرود «سلام فرمانده» تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، الگوسازی مناسب و افزایش تولیدات انقلابی را از مهمترین ضروریات امروز دانست و از آمادگی این نهاد و دانشگاه‌ها  در جهت انجام پژوهش و نشست‌های تخصصی گفت.

همچنین در این نشست شفیعی به  نمایندگی از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی حضور داشت و از آمادگی این نهاد جهت پاسداشت مفاخر حوزه شعر و موسیقی گفت که می‌تواند در قالب برگزاری مراسمات نکوداشت و نشست‌های علمی انجام شود.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان دفتر موسیقی و سرود،  نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، مرکز موسیقی ارشاد، مجمع دانشگاه‌های جهان اسلام و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امضا و تبادل شد.

ارسال نظرات