۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۷۲۳۵۶۲
در سلسله جلسات نقد فیلم خبرگزاری رسا؛

نقد و بررسی فیلم «علف زار» برگزار شد

نقد و بررسی فیلم «علف زار» برگزار شد
خبرگزاری رسا در ادامه سلسله جلسات نقد فیلم با حضور منتقدان سینما به نقد فیلم سینمایی «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی و نقش آفرینی پژمان جمشیدی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علف‌زار یک فیلم ایرانی در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان محصول سال ۱۴۰۰ است، این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در چندین رشته نامزد و در نهایت برنده چهار جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد.

علف زار اولین تجربه فیلم بلند کاظم دانشی است که با بازی پژمان جمشیدی، آن هم در نقشی کاملاً متفاوت تر از آنچه مخاطبان فیلم و سریال های ایرانی با آن آشنا بودند و با بازی زیبای خانم سارا بهرامی توانست نمره قبولی را به خود اختصاص دهد.

پژمان جمشیدی بهترین بازی عمرش را تاکنون در نقش بازپرسی که میان وجدان و واقعیت گرفتار شده انجام می‌دهد؛ جمشیدی جزئیات فراوانی به نقش بازپرس بشارت اضافه کرده که باعث شده تماشاگر کاملا با این کاراکتر احساس همدلی کند.

نقد و بررسی فیلم «علف زار» برگزار شد

صدف اسپهبدی در نقش یک دختر معتاد پدیده این فیلم است،  او این نقش را به شکلی ایفا کرده که بدیلی در سینمای ایران ندارد؛ به همین دلیل او برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن در چهلمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر شد.

فیلم سینمایی «علف‌ زار» چند قصه‌ی متفاوت را دنبال می‌کند، داستان‌هایی که هرکدام بیان‌گر یکی از معضلات مهم جامعه امروز ایران هستند؛ کارگردان تلاش کرده داستان این آدم‌ها را کاملا منطبق بر واقعیت جاری در جامعه تعریف کند و ذره‌ای از رئالیسم خشک و خشنی که مدنظرش بوده کوتاه نیاید، داستان‌هایی پیچیده که مدام به هم قطع می‌شوند و تماشاگر را درگیر و مشتاق تماشای فیلم نگه می‌دارند.

 فیلم شخصیت‌پردازی نسبتا خوبی هم دارد و موفق می‌شود تصویر ملموس و انسانی از کاراکترها به تماشاگر ارائه دهد، در این فیلم تمام شخصیت‌های فیلم با دقت پرداخت شده‌اند و هیچ‌کدام به حال خود رها نشده‌اند و کارگردان به همه‌ی آنها فرصت ابراز وجود و عرض اندام می‌دهد و این درست است که بازپرس بشارت در مرکز قصه قرار دارد و شخصیت اصلی به حساب می‌آید اما بقیه شخصیت‌ها هم‌عرض و به اندازه‌ی مساوی در پیشبرد این درام چالش‌برانگیز نقش دارند و این یکی از مزیت‌های «علف زار» است.

 این فیلم همچنین بعد از موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود، علف زار در جدول رده‌بندی منتقدان نشریه فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد.

از همین رو خبرگزاری رسا در سلسله جلسات نقد فیلم خود که به همت سرویس فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود، در جدیدترین جلسه نقد فیلم خود به اثر سینمایی کاظم دانشی پرداخته است.

نقد فیلم سینمایی «علف زار» با حضور کارشناسان و منتقدان سینما و تلویزیون، آقایان بنی احمدی، محمدی، حجج اسلام پیش آهنگ، جزایری و ارزانی در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد که مشروح آن را مطالعه می فرمایید.

حجت‌الاسلام پیش آهنگ دانش آموخته دانشکده صدا و سیما قم، منتقد و دبیر جلسه با بیان اینکه فیلم سینمایی علفزار تابو شکنی در ارائه فیلم های سینمایی کرده بود، گفت: این فیلم از نظر دینی تابوشکنی نکرده چرا که در قرآن هم به آن پرداخته شده است اما از نظر هنری تابو شکنی کرده و مخصوص سنین چهارده سال به بالا است.

وی افزود: به عقیده بنده این فیلم واقع گرا و با دیدی روشن و امید وارکننده در رابطه با جمهوری اسلامی بود و به دفاع ازکارکنان خدوم قوه قضاییه پرداخته است البته دیدگاه من می باشد و قطعاً مخالفینی دارد.

نقد و بررسی فیلم «علف زار» برگزار شد

دبیر جلسه با بیان اینکه این فیلم را کاملاً فیلمی دینی می دانم، تصریح کرد: غیراخلاقی بودن و سیاه نمایی در رابطه با ایران، اتهام به این فیلم است.

بنی احمدی نویسنده و منتقد سینما با ابراز مخالفت از دیدگاه فوق ابراز کرد: این فیلم سرگرم کننده، درام و به اندازه بود و مخاطب با آن رابطه برقرار می کند، اما من از مخالفین فیلم هستم و عقیده دارم در دوران قحط الرجال فیلم های مناسب در جشنواره سرو گردنی را بالا گرفته بود و هر چند تابو شکنی می کند اما با نوع نگاه و پرداخت به قضیه مشکل دارم.

منتقد این فیلم با ابراز اینکه تابو شکنی به فیلم جذابیت بخشیده است، تاکید کرد: در این فیلم شما یک زن حق جو و حق خواه را دارید و خانواده مجرم و کسی که مورد جرم واقع شده ای را دارید که هر دو می خواهند دهن حق جو را ببندند تا پرونده بسته شود و مادر هر دو خانواده چادری است و بخاطر حفظ آبرو به دنبال بسته شدن آن فرد حق جو هستند و در فیلنمامه نویسی هرگاه دین و انسانیت در مقابل هم قرار گرفته اند، آنچه بازنده بوده دین و انسانیت پیروز میدان شده است و از همین جهت با زاویه دید نویسنده و کارگردان مخالف هستم.

وی با اشاره به اینکه هرکجا تقابل فیلم و دین در فیلم به وجود می آید معمولاً انسانیت موفق می شود، ادامه داد: در این فیلم و در سکانس های مختلف آن دین شکست خورده و انسانیت به پیروی رسیده است و فساد را سیستماتیک به نمایش می گذارد.

بنی احمدی اشاره به نقش ممتاز پزمان جمشیدی داشت و یاداور شد: تا بحال هر آنچه از جمشیدی در فیلم و سریال مشاهده کرده بودیم یک کاراکتر طنز بود و به نظر نمی آمد بتواند نقش جدی خوبی را ایفا کند اما در علف زار این را به اثبات رساند که او در عین اینکه یک بازیگر طنز است می تواند در یک نقش جدی بی نظیر باشد و به نظر من بهترین نقش پژمان جمشیدی تا به امروز در فیلم علف زار و نقش بازپرس بود.

نقد و بررسی فیلم «علف زار» برگزار شد

در ادامه حجت الاسلام جزایری  با بیان اینکه عقیده دارم در این فیلم دین بر انسانیت پیروز شد، خاطرنشان کرد: همان‌جایی که بازپرس در مقابل دادستان ایستاد تا حکم اجرا و حق به حقدار برسد دین بر انسانیت پیروز شد و بیان برخی مسائل در فیلم و سریال های کشور ما لازم و ضروری است.

وی با انتقاد از پایان باز برخی از فیلم های سال های اخیر اذعان کرد: پایان باز متاسفانه پدیده ای در هنر سینمایی است که معنای خوبی ندارد، در پایان یک فیلم باید راهکار و یا به نوعی باید فضا را باز نگه داشت که مخاطب بتواند از آن نتیجه گیری کند و اینکه فیلم را باز و بگونه ای نامفهوم قرار دادن، نتیجه ای در بر نداشته باشد.

کارشناس مسائل دینی سینما و تلویزیون با ابراز اینکه پایان فیلم بسته بود، عنوان کرد: پایان فیلم با حرکت آن بازپرس بسته بود که فرد اصلی فیلم یعنی بازپرس که شخصیت امیرحسین باشد برای بسته شدن پرونده از برخی امتیازات خود می گذرد.

حجت الاسلام جزایری خاطرنشان کرد: آنچه در این فیلم بیان می شود را می پسندم هرچند در برخی از دیالوگ ها بزرگنمایی شده بود اما کلیت فیلم پذیرفتنی و امید وار کننده و از همه چیز مهم تر پایان فیلم نتیجه گیری داشت.

حجت‌الاسلام ارزانی نیز از دیگر مدعوین بود که تصریح کرد: فارغ از تمام مباحثی که عزیزان مطرح کردند به عنوان کار اول بلند آقای دانشی باید نمره قبولی را به او داد که توانست کار را خوب در بیاورد.

وی ادامه داد: فیلم حرف های مردم کوچه و بازار تکرار می کند و از خط قرمزی عبور نکرده و تنها بعضی از اِلمان ها را به آن افزوده که به واقع شاید در جامعه چنین نباشد، برای مثال شهردار را حاجی صدا می کنند در حالی که کمتر شهرداری را می توان پیدا کرد که بتوان اصلاً به او حاجی گفت و یا اینکه در یک شهر کوچک شهردار زورش به دادستان برسد و بتواند اعمال قدرت کند.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه اگر از معضلات اجتماعی سخن می گوییم باید راهکار هم ارائه داد، تصریح کرد: همه مخاطبین حاضر در یک ساختمان سینما دانش آموختگان هنر و منتقد و آشنا به المان ها نیستند که بتوانند سکانس به سکانس را نقطه و آنچه کارگردان در نظر داشته را درک کنند و اکثر مخاطبین انسان های عادی یک جامعه هستند لذا اگر چنین سکانس ها را در فیلم ارائه می دهیم باید برای آن راهکار هم ارائه کرد.

همچنین حجت الاسلام حاج آخوند دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، این فیلم را روایت اول از یک ماجرا با داستان قوی برشمرد و اظهار داشت: بازی پژمان جمشیدی فوق العاده بود و داستان برگرفته از یک ماجرای واقعی در خمینی شهر بود لذا از آنجایی که در مملکت خودمان روایت اول شده است جای ابراز خوشحالی است که سوژه به معاندان نرسیده تا برعلیه نظام استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مذهبی های فیلم های سینمایی معمولا خرابکار و خلافکار هستند و این جای تأسف دارد که سینما ما مذهبی را متحجر خلافکار جلوه داده است و خروجی چنین سینمایی اغتشاش و آشوب های اخیر است و اگر قرار باشد فیلمی در ژانر مذهبی را بپسندنم به بدون قرار قبلی اشاره خواهم کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
متاسفم که اصلا پیام ها و نظرات را نشان نمی دهید
0
0