۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۲۶۱۸۰
حجت الاسلام بصیری:

موسسه موضوع شناسی احکام؛ رابط بین مکلف و مجتهد

موسسه موضوع شناسی احکام؛ رابط بین مکلف و مجتهد
حجت الاسلام بصیری با اشاره به اهمیت پژوهش های مساله محور گفت: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی براساس نیاز سنجی های روز پژوهش های بروز فقهی را بررسی می کند.

حجت الاسلام محمد تقی بصیری در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به فعالیت های پژوهشی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: این موسسه در سال 1390 با محوریت پاسخ به مسائل فقهی روز جامعه، زیر نظر و با نظارت حجت الاسلام فلاح زاده تاسیس گشته است.

وی افزود: هر حکمی موضوعی دارد که نهادی باید این موضوع را پژوهش و شناسایی کند و در اختیار فقیه و مجتهد بگذارد و موسسه موضوع شناسی با این هدف کار خود را آغاز و در گروه های مختلف فقهی مثل عبادی، حقوقی، اقتصاد و پزشکی موضوعات مختلف را بررسی می کند.

حجت الاسلام بصیری با اشاره به برخی از موضوعات پژوهش شده و تاثیرگذار در جامعه و زندگی روزمره مسلمین ابراز کرد: ازجمله مواردی که در جامعه بروز و ظهور داشته و کارایی خود را به نمایش گذاشته است بحث مسافت شرعی است و تابلوهایی که در جاده های بین شهر با عنوان حد ترخص و مسافت شرعی هر روز چشم مسافران را به خود درگیر کرده از ثمرات این موسسه می باشد، همچنین به یاد دارم برای بررسی اینکه آیا یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک می تواند طهارت لباس را محقق کند، حجت الاسلام فلاح زاده شخصاً به کارخانه اسنوا رفتند و صفر تا صد مراحل ساخت ماشین های لباس شویی را بررسی کردند.

موسسه موضوع شناسی احکام؛ رابط بین مکلف و مجتهد

وی با یبان اینکه موسسه موضوع شناسی رابطی بین مکلف و مجتهد است، اظهار داشت: در مباحث اقتصادی مباحثی همچون متاورس، فارکس، جعاله های بانکی، رمزارزها و قرض الحسنه مورد بررسی قرار گرفته و موسسه موضوع شناسی احکام براساس نیاز سنجی های روز پژوهش های بروز فقهی را بررسی می کند.

حجت الاسلام بصیری ادامه داد: این موسسه هرسال جذب پژوهشگر دارد و پذیرفته شدگان بایستی در کلاس های کارگاهی شرکت کنند و راه ارتباطی محققان با این موسسه پژوهشی از طریق سایت www. mozooshenasi.ir و یا از طریق شماره تلفن 02532936045 می باشد.

گفتنی است این مصاحبه در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه پژوهش های تخصصی فقه معاصر و نشست معرفی کتاب این نمایشگاه صورت گرفت؛ نمایشگاه پژوهش های تخصصی فقه معاصر شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 الی 17 میزبان علاقمندان به مباحث پژوهشی و علمی است.

ارسال نظرات