۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۲۶۲۳۰
یادداشت؛

سنگر جهاد تبیین

سنگر جهاد تبیین
آشنایی و شناخت حوزه گسترده عملیات روانی در بررسی رسانه‌ها از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در جنگ رسانه‌ای تمامی فعالیت‌ها در جهت اهدافی معین به کار می‌رود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در دنیای کنونی مهمترین ابزار جنگ نرم بی‌تردید رسانه است. رسانه های دشمن به راحتی می توانند جای شهید و جلاد را عوض کنند و تصویرهای مورد نظر خود را از رخدادها و واقعیت های جامعه ارائه دهند. از این رو اگر کسی دارای بصیرت نباشد به راحتی در دام رسانه‌های دشمن خواهد افتاد و فریب خواهد خورد و اینجاست که اهمیت ونقش جهاد تبیین  آشکار می شود. چرا که جهاد تبیین نقش بسزایی در روشنگری و بصیرت افزایی آحاد افراد جامعه خواهد داشت و میتواند نقشه ها و جنگهای ترکیبی دشمن را خنثی سازد.

سنگر جهاد تبیین

رسانه، مهمترین ابزارعملیات روانی

آشنایی و شناخت حوزه گسترده عملیات روانی در بررسی رسانه ها از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در جنگ رسانه ای تمامی فعالیت ها برای تحت تاثیر قراردادن افکار و اعمال افراد در جهت اهدافی معین به کار می رود. به تعبیر دیگر رسانه ها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را ان گونه طبیعی نشان دهند که همچون وضع طبیعی به نظر ایند و انچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می کشانند و گاه با مقولات ارزشی در ذهنیت سازی و مدیریت ادراکی مخاطبان تاثیراتی شگرف بر جای می گذارند. بر همین اساس جنگ رسانه ای یکی از فضای های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی در استمرار پروژه های ایران ستیزانه خود در حوزه رسانه هاست. مقوله ای که هجمه های تبلیغاتی و بمباران های خبری بسیاری از ان به وضوح در حوادث و رویدادها و ناآرامی های مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک و تیر و ترکش های نابرابر ان در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی های دروغین لمس می شود.

در این رویکرد، غرب به ویژه رسانه های امریکایی و وابسته به ان با هزینه های سنگین مالی درصدد دست یابی به اهدافی از قبیل براندازی، نا آرامی،ایجاد فضای التهابی، ناکارامد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند.

سنگر جهاد تبیین

از این رو، در این نبرد به جای تحمیل افکار و ارزش های مورد نظر خود، می کوشند از طریق رسانه ها و اقدامات فرهنگی، جامعه هدف را به سوی خواسته های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه ، زمینه را برای تغییر افکار و ارزش ها و هنجارها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛ از اینرو جنگ رسانه ای به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین بیشترین تاثیرگذاری روانی در اذهان عمومی جامعه را خواهد داشت و سیاستمداران غربی اندیشه های خود را به کمک تبلیغات رسانه ای و تحریک احساسات مردم به زبانی بیان می دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی انها را در راستای اهداف خویش پدید اورد.

بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبردهای خرد و کلان امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می شود و اتخاذ رویکرد جنگ رسانه ای از سوی این کشور در چارچوب اجرای براندازی و نا آرامی و پروژه ایران هراسی ، بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم اهمیتی خاص برای ان دارد که از سوی دیگر کشورهای غربی و به ویژه لابی های صهیونیستی نیز حمایت ، اجرا و پیگیری می شود. از این رو، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای امادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با فرافکنی ها و هجمه های رسانه ای انان، ضرورت دشمن شناسی و جهاد تبیین و تبلیغ و روشنگری درباره راهکارها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که اماج تهدیدات انان را خنثی می سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسیولیت پذیری، هوشیاری و اگاهی ها می توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای بصیرت زایی عمومی در جامعه از طریق رسانه ها در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان ایستادگی نموده، تهدیدات انان را خنثی کرد.

سنگر جهاد تبیین

معنای جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها

تبیین، یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند. به عبارتی تبیین به معنای بی‌تفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد و باید تعلیم ببیند. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در موارد متعددی اساس روش اسلامی و انقلابی را تبیین دانسته‌اند؛ چنانکه یکی از موارد امر به معروف و نهی از منکر نیز همین مسئله است. اگر چه رهبر انقلاب همواره قشر نخبگان و، طلاب و دانشجویان را به تبیین فراخوانده بودند، اما اکنون مخاطب عام را به این امر دعوت کرده و از همگان خواسته‌اند در حوزه خود تأثیرگذار باشند و نسبت به شرایط کنونی جامعه و جهان بی‌تفاوت نباشند.

تبیین، بخشی از جهاد تبیین و رسالت روشنگری است. باید توجه داشت که هر کاری از نظر اسلامی جهاد نیست. مهم‌ترین عنصر جهاد به معنای اسلامی و قرآنی، تقابل با دشمن است؛ یعنی هر کاری که در تقابل با دشمن و فی سبیل‌الله باشد، جهاد است. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند:

جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ با دشمن. هر تلاشی، جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌کنند، تلاش‌های اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جاست، اما جهاد نیست. جهاد، یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ دشمن، می‌شود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصه‌ جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد. این، خیلی مهم است.( بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت:، 03/11/1400)

سنگر جهاد تبیین

جهاد تبیین مهمترین وظیفه

مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم (لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ‌.) اهمیّتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبه‌ی الهی دارد، هم جنبه‌ی انسانی دارد. بدین‌بیان که تبیین، دستگیری از دل‌ و ذهن‌ِ ِانسان‌هایی است که دچار عدم علم، شک و جهالتند. به‌همین جهت مواجهه با حرکتِ گمراه‌کننده‌ای که هدف دشمن بوده و فکر، ذهن جوان و عموم مردم را در ابهام و شک نگه می‌دارد؛ از مسیر جهاد تبیین، قابل جلوگیری و خنثی کردن است. زیرا بر اساس این آیه شریفه (اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ یَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ اللّٰهَ‌.) مهم‌ترین وظیفه تبلیغ و تبیین است. به‌گونه‌ای که آیت ‌الله خامنه‌ای در بیان اهمیّتِ این موضوع می‌فرماید:

«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.» (بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۲۱/۰۹/۱۴۰۰)

بنابراین تبیینِ حقیقت و اطلّاع‌رسانی به افکار عمومی بسیار مهم است؛ زیرا در یکی از جریان‌های تاریخی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، خدای تعالی نیز از طریق آیه‌ی (وَ اِذْ تَقُولُ لِلَّذِی اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَاَنْعَمْتَ عَلَیْهِ اَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَتَخْشَی النَّاسَ وَاللَّهُ اَحَقُّ اَنْ تَخْشَاهُ.) اطلّاع‌رسانی کرد و حقیقت قضیّه (دستور ازدواج حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) با همسر مطلّقه زید «پسرخوانده پیامبر اکرم») را نشان داد.(بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، ۰۷/۰۴/۱۳۸۲)

سنگر جهاد تبیین

همچنین در ماجرای مجاهدت‌های حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، این بزرگوار جهاد تبیین و جهاد روایت را، راه‌انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.

با توجه به مطالبی که در اهمیّت جهاد تبیین، عنوان شد می‌توان به این مهم اشاره نمود که تفکّر اسلامی بر مبنای آیه‌ی شریفه (فَاِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ.) اهمیّت و جایگاه تبیین در روش‌ِ اندیشدن ِجامعه است. چراکه یکی از مهمترین حرکت‌های جهادی ائمه (علیهم‌السّلام) بر اساس حدیث شریف رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اَحْیَا اَمْرَنَا. «جهاد تبیین» بوده و بر آن تاکید ورزیده‌اند.( بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، ۰۳/۱۱/۱۴۰۰)

شناخت دشمن

شناخت و شناساندن دشمن به جامعه و عموم مردم یکی از کارهای لازم و ضروری است. زیرا بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ساختار سیاسی، در نظمِ سیاسی حاکم بر دنیا، شکسته شد و انقلاب اسلامی این «ساختارشکنی» را پدید آورد. از همین رو دشمن در مقابل این ساختارشکنی بیکار ننشست و از طریق جنگ ترکیبی شامل جنگ نظامی، جنگ رسانه، تحریم، فحش و تهمت، نفوذ و توطئه و... به دنبال تضعیف نظام و ضربه زدن به آن بوده و هست؛ که این موضوع بایستی برای نسل نوپدید و جوان تبیین شود. بر این اساس شناخت آن که عبارت از آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی برخی غربی ها و دستگاه استکبار است؛ لازم است. زیرا به طور مثال وقتی  که فضای کشور، از ضدّیت با دولت متجاوز آمریکا ـ به صورت تبیین شده ـ پُر باشد، این دولت نمی‌تواند در سیاست، اقتصاد و فرهنگِ جامعه دخالت داشته باشد./826/

علی حاجی آخوند

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
واقعا جهاد لازمه برای روشنگری
0
0