۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۷۲۶۲۹۵
آیت الله میرباقری:

باید برای نظم آینده جهانی آماده شویم/ به خوبی از بحران ها عبور کردیم

باید برای نظم آینده جهانی آماده شویم/ به خوبی از بحران ها عبور کردیم
آیت الله میرباقری گفت: پس از انقلاب اسلامی همه تحولات مهم جهانی تحت تأثیر انقلاب اسلامی بود و در ادامه نیز تمدن غرب در تلاش برای بازسازی خود دچار فروپاشی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در همایش «گام دوم انقلاب اسلامی اقتدار ملی و حکمرانی در نظم جدید جهانی» در مجتمع یاوران مهدی اظهار داشت: نظم جدیدی در دنیا در حال شکل گیری است اما برای شناخت آن باید نظام حاکم را تفسیر کنیم.

وی در ادامه گفت: اصول اساسی دنیای مدرن قانون اساسی مبتنی بر بازار است که حقوق برابر برای همه انسان ها در تئوری قائل است اما برعکس عمل می کند زیرا رقابت ایجاد کرده و هر کس قدرتمندتر باشد قدرت را در دست می گیرد؛ به ظاهر همه امکانات را می آورند که بیشترین سود را ببرند و در تفکر آن همه انسان ها کنشگران این بازار هستند و اخلاقی که شکل می گیرد اخلاق بازاری است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهارداشت: اخلاق مبتنی بر ایثار و مهربانی در این بازار جای ندارد و اخلاق این جامعه اخلاق سوداگرانه است که از طبیعت آموختند زیرا هر کس به دنبال منفعت بیشتر برای خود است و حرص، حسد، علو و برتری جویی حاکم است؛ حاکمان فعلی نظم جهانی معتقدند دست پنهان بازار جامعه را مدیریت می کند و این نوعی گرگ صفتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام بازار را به نظام بین المللی تبدیل کردند، اضافه کرد: نظام قدرت مند ها شکل گرفته است و در این نظام شرکتهای بزرگ تمام خرده شرکت ها را در خود مضمحل می کنند؛ سرمایه داران بزرگ، عالم را اداره می کنند و سیاست ذیل این قدرت بازاری تعریف می شود؛ در این نظام با راه اندازی دو جنگ جهانی ایجاد ناامنی کردند تا بتوانند نظام خویش را بر عالم حاکم کنند.

آیت الله میرباقری ادامه داد: نظام تمدنی غرب در همین مسیر دنبال تحول، نوسازی و رفع نواقص خود بودند و هر گاه اشکالی نیز پیش می آمد تلاش کردند بازآفرینی کنند؛ تمدن غرب به دنبال دقیق تر کردن خواسته های خود بوده و اسنادی نیز برای اداره جهان در آینده تدوین کردند که معروف ترین آن سند توسعه پایدار معروف به 2030 است که می خواهد جهان را طبق خواسته خوش پیش ببرد و روح حاکم بر سند نیز اداره بر مبنای شهر پایدار است نه دولت ها و ملت ها.

وی تصریح کرد: بخش عمده از تحولات نیز به سمت حکمرانی مجازی می رود که باید بررسی شود اما بدبینانه اش این است که می خواهند رویای آمریکایی خود را در عالم خیال ایجاد کنند. آنگلوساکسون ها آمریکا را گرفتند و بومی های آن منطقه را کشته و الگویی معرفی کردند و طی آن مردم جهان را یکبار به زندان مدرنیته بردند و به دنبال این هستند که جهان را به سیاهچال حکمرانی مجازی بیاندازند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حال حاضر فیلم هایی می سازند برای افق های چندهزار ساله و دنبال تحقق رویای خود در ادامه مدرنیته تعارضات آن را حل کنند که یکی از تعارضات تمدن غرب انقلاب اسلامی ایران است؛ اگر انقلاب اسلامی هم خود را کنار بکشد نظم آینده نظم امروز نیست و با کمک تکنولوژی جهانی دولت ها و ملت ها را کنار می گذارند و برای ایران نیز این خواب را دیدند برای مثال یک سامانه تاکسی اینترنتی، کل تاکسیرانی کشور را ناکارآمد می کند.

وی بیان کرد: مرحله جدیدی از استعمار در انتظار بشر است و با ادبیات توسعه ای که ایجاد کردند اقتصاد ملل را تحت سلطه خود در آوردند و شکل استعمار در آینده بسیار پیشرفته است؛ غرب زده ها و تحقیرشده های فرهنگی غرب تلاش می کنند این را ادامه مدرنیته معرفی کنند و بعضی از غرب زده ها که خیلی فریفته غرب هستند انقلاب اسلامی را نیز از مدرنیته می دانند یعنی تحلیل می کنند مدرنیته در مسیر اصلاح خود کمی عجله کرد که انقلاب اسلامی شکل گرفت.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه طبق خواسته تمدن غرب بنا نیست در آینده جامعه ای با اخلاق الهی شکل بگیرد، اظهار داشت: اصلاح تمدن غرب ادامه همان جامعه بازار است و همان مسیر پیش می رود و در گذشته نیز این چالش ها را حل کردند؛ تمدن غرب اندیشه های مارکسیستی را از سر راه خود برداشتند اما اندیشمندان غرب به خوبی می فهمند که مسیر تحولات جهانی مسیر دیگری است و تلاش می کنند افسارگسیختگی تمدنی را مهار کنند.

وی ادامه داد: اندیشمندان غربی می دانند تحولات آینده مبتنی بر چیزهای ناشناخته ای است که تلاش می کنند با علوم انسانی خود آن را تحلیل کنند اما نتوانستند و این تحولی است که با انقلاب اسلامی آغاز شد؛ یک انقلاب معنوی در جهان با ایده های مدرنیته در تضاد شدید است و با عرفی سازی و زمینی سازی همه امور مخالف است؛ انقلابی مبتنی بر ایده انبیا شکل گرفته و از مرز های خود عبور کرده و تحولات فرهنگی ایجاد کرده است که ظرفیت های جدیدی پیش آمده و انتظارات جدیدی در ملت ها طی آن شکل گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: از مشروطه سالها تلاش کردیم تا به نقطه پیروزی در سال 57 رسیدیم و باید تلاش های فراوان صورت گیرد تا جوشش اجتماعی شکل بگیرد؛ ما در یک قدمی در مقیاس آفرینش ظرفیت های جدید هستیم که مفهوم عدالت خواهی را تغییر داده و مبتنی بر معنویت به دنبال آزادی هستیم؛ خودآگاه شدن ظرفیت انقلاب نظم جهانی را به نقطه فروپاشی می رساند.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی اخیر اظهار داشت: غربی ها تلاش می کنند مسیر آگاهی جهانی را از انقلاب اسلامی منحرف کنند در حالی که این تحول جدید نیز تحت تأثیر انقلاب اسلامی است که ظرفیتی را در جهان ایجاد کرده است و ما نیز از همه موانع عبور کردیم؛ در هیچ یک از حوادث و فتنه های انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته هیچ کجا اندیشمندان علوم انسانی به این اندازه اظهار نظر نکردند و با ده ها تحلیل از داخل و بیرون تلاش کردند که بگویند انقلاب اسلامی در حال فروپاشی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین علل عدم موفقیت دشمن در فتنه اخیر ادامه داد: هر حادثه ای در جهان اتفاق افتاده است یک طرفش انقلاب اسلامی است یعنی از فروپاشی شوروی تا جنگ های منطقه ای اخیر اتفاقات بزرگی بودند که وجود انقلاب اسلامی تأثیر فراوانی در آن داشت؛ تمدن غرب بدیل خود را جمهوری اسلامی و رقبای خود را چین و روسیه می داند.

وی اضافه کرد: در طول دو دهه مذاکرات هر گاه به نتیجه ای نزدیک شد تلاش کردند به دنیا نشان دهند که انقلاب اسلامی در حال تمام شدن است اما غرب گراها تحلیل کردند اقتصاد مقاومتی یعنی پذیرش اقتصاد جهانی و جهانی شدن اقتصاد ایران ما را از آسیب ها دور می کند. میانه روهای دنیای اسلام را شبکه کردند که کار انقلاب اسلامی را به دست این ها تمام کنند و نظریه خلع سلاح اوج این قله بود که از دهان آدم های ساده لوحی در آمد.

آیت الله میرباقری افزود: غربی ها در مدتی طولانی ما را بایکوت خبری کردند اما اخیرا دوباره ایران و انقلاب اسلامی را به صدر اخبار رساندند و از انزوا بیرون آوردند که دلیل آن قضیه اوکراین است و احساس کردند با بایکوت کردن درست نمی شود؛ اگر از این برهه عبور کنیم تمام این تلاش ها در سبد انقلاب اسلامی می ریزد و تلاش هایشان خنثی می شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هژمونی امریکا را از بین برده است اظهار داشت: خود غربی ها دست به کار شدند و دارند به فروپاشی خود کمک می کنند؛ پیشروی اردوگاه غرب در فروپاشی شوروی بی تأثیر نبود اما معرفی مفهوم جدیدی از عدالت در دنیا سبب شد اندیشه مارکسیسم دچار تناقض شود و فروپاشی امپراطوری شوروی اولین نتیجه مهم انقلاب اسلامی بود.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در ایجاد ظرفیت انقلاب اسلامی و پیش بینی فروپاشی تمدن غرب، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران کل نظم جهانی مدرن را از سر راه بر می دارد؛ نباید مشغول مسائل کوچک بشویم بلکه باید تلاش کنیم تا الزامات قانون اساسی جهان را در مسیر آینده خود حل و فصل کنیم زیرا اسناد آینده جهان باید مبتنی بر اندیشه اسلام نوشته شود.

وی ادامه داد: باید پاسخ دهیم چگونه می توانیم کاری کنیم که این تکثرات جهانی حفظ شود و در عین حال جبهه مقاومت در مسیر آرمان های اسلامی فعال باشد و به سمت عصر ظهور حرکت کند؛ امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب به اطرافیان خود دستور تدوین پیش نویس قانون اساسی را داد و وقتی انقلاب به پیروزی رسید یک یا دو پیش نویس ارائه شده بود و آن نیز زحمت امثال شهید صدر بود.

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: قانون اساسی جهانی بر مبنای اسلام قدرت هماهنگ سازی جامعه جهانی را دارد که نظریه اجتماعی اش جامعه بازار نیست یعنی مبنای معاهدات بین المللی آن نباید بازار باشد زیرا اگر این گونه شود دوباره کار اداره جهان به دست سرمایه داران خواهد افتاد؛ غرب‌گراها در کشور ما نیز جامعه بازار را دنبال می کنند و نظام سوداگرانه را رشد می دهند.

وی تأکید کرد: انفال در اختیار حکومت است اما متأسفانه در کشور ما مبتنی بر الگوی توسعه سرمایه داری توزیع می شود؛ در سواحل مکران که آینده اقتصادی ما است چندهزار هکتار به سرمایه‌دارها می دهند اما هر جا می خواهند به ضعفا زمینی را ارائه کنند کارشناس ها می ایستند و نظریه می دهند و می خواهند از حوزه برای نظریاتشان امضا بگیرند؛ برای مقابله با خرده مالکی و افزایش بهره‌وری کشاورزی به دنبال تصویب قوانینی هستند که اجازه دهد زمین خرد یک هکتاری از کشاورز گرفته شود تا الگوی غربی اراضی بزرگ اجرایی شود؛ باید بگویم این همه الگوی زمین داری و کشاورزی در دنیا در حال اجرا است چرا به همین یک الگو تأکید می کنند.

آیت الله میرباقری تصریح کرد: در جبهه مقاومت هیچگاه نباید حضور ما به دنبال نابودی رقبا و همچنین نباید در بازسازی عراق و سوریه سوداگرانه وارد شویم زیرا نتیجه عکس می دهد و پایگاه های اندیشه ای انقلاب اسلامی را نیز از بین می برد؛ تحولات آینده جهان را باید در مقیاس فلسفه تاریخ دنبال کنیم.

وی با اشاره به دستور امام خمینی در تدوین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی اظهار داشت: اگر به دنبال شکل گیری قانون اساسی جدید هستیم باید پیش دستی کنیم زیرا یک معاهده بزرگ بین المللی است تا مبتنی بر جامعه اخلاق الهی باشد؛ برای تحقق این کار حتما باید نظام ارزشی حقوقی و دستوری جدیدی را در مقیاس جامعه جهانی و منشور بین المللی تهیه کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: باید کارآمدی های خود را نشان دهیم که سبب پیشرفت خواهد شد تا بشود ساختار جدیدی در جامعه جهانی تثبیت کرد؛ در گام دوم انقلاب اسلامی باید تلاش کنیم به سمت غلبه معنویت ایمان و انبیا در جهان برویم؛ در مراحلی از پیروزی انقلاب اسلامی که رژیم سابق سخت می گرفت امام به بعضی ها دستور نوشتن پیش نویس قانون اساسی داد؛ اکنون رهبر انقلاب دستور نوشتن پیش نویس قانون اساسی جهانی داد و ما باید پیش دستی کنیم.

ارسال نظرات