۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۷۲۶۴۳۴
از سلسله نشست‌های مکتب شناسی فقهی امام خامنه ای؛

نشست علمی درآمدی بر منهج فقهی آیت‌ الله‌ العظمی خامنه‌ای برگزار شد

نشست علمی درآمدی بر منهج فقهی آیت‌ الله‌ العظمی خامنه‌ای برگزار شد
نشست علمی درآمدی بر منهج فقهی آیت الله العظمی خامنه ای به همت خبرگزاری رسا و موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سلسله نشست های مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه‌ای با موضوع (درآمدی بر منهج فقهی آیت الله العظمی خامنه‌ای) شامگاه یکشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، حجج الاسلام گرامی پور و نعیمیان به همت موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) و خبرگزاری رسا، با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دفتر قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در سالن اجتماعات شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

براساس این گزارش حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی با اشاره به منهج علمی مقام معظم رهبری در مباحث فقهی گفت: اگر با دید انصاف به آثار امام خامنه ای بنگریم عالمی دقیق و عمیق در مباحث علمی و فقهی می باشند که براساس فقه جواهری استدلال می کنند.

وی با اشاره به ویژگی های فقه جواهری عنوان کرد: ویژگی های فقه جواهری را در مباحث مقام معظم رهبری به خوبی شاهد هستیم که فقه جواهری در مقابل کسانی است مباحث را ساده و بسیط بحث می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: توجه به اقوال فقها در طول تاریخ فقه از صدر اسلام و قبل از شیخ مفید تاکنون به چشم می آید که در غالب مباحث حضرت آقا یک سیر تاریخی از مباحث علما قدما و متأخرین و حتی معاصرین آورده شده است.

وی با اشاره به کتاب جهاد رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در این کتاب از شیخ طوسی سی و هفت مورد و از دیگر علما اقوال بسیاری بیان شده که دقت نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را می رساند و فحص و تحقیق در اقوال گذشته بیان از تسلط بر موضوعات علمی را به اثبات می رساند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی با تاکید بر توجه به آراء مفسران تفسیری در بیانات فقهی رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: تاکنون دوهزار و دویست آیه در موضوعات فقهی به دست آمده است که بررسی نظر مفسران در این زمینه و در راستای پاسخگویی به مباحث فقهی بسیار حائز اهمیت است که در آثار رهبری تمسک به آثار مفسرین به وفور یافت می شود که مثلاً در فلان موضوع طبرسی آیه را چگونه تفسیر و یا علی بن ابراهیم از آیه چه فهم و برداشتی داشته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اول باید آیات را فهمید و سپس به سراغ روایات رفت، بیان کرد: یکی از مقدمات بحث اجتهاد و افتاء تسلط بر مباحث قرآن و تفسیری است که در آثار رهبری تمسک به آراء مفسرین به وضوح بدست می آید. حوزه های علمیه با مباحث قرآنی از گذشته و سابق به قرآن توجه داشته و با آن تا آشنا نبوده اما جای انتقاد نسبت به نحوه استفاده از تفاسیر در مباحث فقهی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی با اشاره به اهمیت و جایگاه علم لغت در اجتهاد یادآور شد: در فهم آیات فقهی توجه، ظرافت و دقت رهبری به الفاظ و لغت نیز همچون مواردی که سابقا ذکر کردیم تحسین برانگیز برای اهل علم می باشد چرا که در فهم مباحث فقهی، استدلال و استفتاء تاثیرگذار است.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: موضوع شناسی به این معنا که تا موضوع را نشناخته ایم وارد بحث نشویم تاثیر بسزایی در بیان احکام دارد مثلاً در قرآن کلمه زوجه و عیال را داریم که در عرف عام هر دو را معنا می کنند در حالیکه عرب منظورش از عیال مفهومی فراتر از زوجه و همسر است یا مثلاً در موضوع کافر و تقسیم بندی آن نیز اینگونه است لذا اگر موضوعات را نشناسیم در حل مسئله با مشکل روبه رو می شویم.

وی با اشاره به اینکه تمرکز رهبری بر فقه پویا است، ابراز کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که موضوعاتی همچون موسیقی، حجاب، معاملات نقش بسزایی در بعد اجتماعی دارد که هر روز هم با شبهات مختلفی در این زمینه مواجه ایم لذا فقیه باید با ابزار فقه به این قبیل موضوعاتی که در زندگی و جوامع تاثیر دارد ورود جدی کند که بحمدلله و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با تسلط کاملی که در موضوعات اجتماعی و تاریخی دارند، به خوبی پاسخ موضوعات اجتماعی را داده و پاسخ مستدلی نسبت به شبهات اجتماعی فقهی را ارائه کرده اند.

ارسال نظرات