۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۲۶۶۴۱
به همت خبرگزاری رسا؛

دومین جلسه نشست درآمدی بر منهج فقهی رهبر معظم انقلاب برگزار شد

دومین جلسه نشست درآمدی بر منهج فقهی رهبر معظم انقلاب برگزار شد
دومین جلسه نشست علمی درآمدی بر منهج فقهی رهبر معظم انقلاب با حضور استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، جلسه دوم از سلسله جلسات نشست های مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی امام خامنه ای با موضوع «درآمدی بر منهج فقهی آیت الله العظمی خامنه ای» عصر روز پنجشنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قائینی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه استنباط قواعد جدید از آیات قرآن ابراز کرد: در جامعه امروز براساس سیستم های نوین مسائل مستحدثه جدیدی به وجود آمده است که نیاز است فقیه براساس آیات و ابزارهای جدید پاسخ های مستدلی به اینگونه مسائل جدید بدهد که در استفتائات رهبر انقلاب از این روش بهره وافی را می برد.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در عصر جدید مشکلاتی مطرح می شود که با همان زبان اصولی و قواعد قدیم نمی توانیم پاسخگو باشیم، لذا در اینجا اهمیت و ضرورت پاسخگویی با علم جدید با پشتوانه علوم قدیم خودش را نمایان می کند که در این زمینه مقام معظم رهبری زبانزد بین علما هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی با اشاره به اینکه روش نقض و ابرام در منهج فقهی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: در روش نقض و ابرام فقیه تمام محتملات را می آورد و به آنها پاسخ می دهد و تمام آنچه در حکم تاثیرگذار است را بیاورند و بررسی کنند در نهایت نتیجه گیری می کند، در جای جای کتاب جهاد مقام معظم رهبری استفاده از این شیوه مشاهده می شود.

دومین جلسه درآمدی بر منهج فقهی رهبر انقلاب برگزار شد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای رد یک نظریه به سه روش نقض، ابطال یا معارضه نقد می شود، عنوان کرد: نقض کردن در بیانات مقام معظم رهبری به کار برده شده است که نشان میدهد ذهن حضرت آقا فقهی است و مصادیق مختلف فقهی را بررسی کرده اند و با علم نظر علما را نقد و مورد کنکاش قرار می دهند.

وی ادامه داد: تکیه بر تحقیقات تاریخی از دیگر ویژگی هایی می باشد که در مباحث علمی و فقهی رهبری به وضوح یافت می شود، پی بردن به زمینه های تاریخی یک مسئله برای پاسخگویی به مسئله بسیار مهم است که رهبر انقلاب در مباحث فقهی و اصولی بسیار به آن توجه دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قائینی با اشاره به احکام پیرامون اهل کتاب تاکید کرد: رهبر انقلاب در موضوع احکام صابئین که برخی از آنها نیز در کشور خودمان زندگی می کنند، ریشه این گروه در گذشته و تعاریف گذاشته آنها را بررسی و با دقت نظر در این موضوع به نتیجه ای رسیده و حکم به اهل کتاب همچنین پاک بودن آنها داده اند.

گفتنی است مشروح خبر این نشست علمی از این خبرگزاری منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات