۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۲۶۶۹۳

مداخله، جنایات جنگی و ضدبشری عربستان شرور در یمن

مداخله، جنایات جنگی و ضدبشری عربستان شرور در یمن
بعد از شکست ابزارهای متعدد ریاض در سلطه بر یمن، مقامات آل‌سعود یکی از سیاه‌ترین جنگ‌های تاریخ را ضد یکی از فقیر‌ترین کشورهای دنیا به‌راه انداختند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از اینکه طی سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاشی گسترده برای ارائه چهره‌ای اصلاح‌طلبانه از خود به‌کار گرفته است و وانمود می‌کند که رویکردهای سنتی عربستان به پایان رسیده است و مردم این کشور از این پس با آزادی بیان و عمل و رفتار بیشتری زندگی خواهند کرد. وی با توسعه نمونه‌های زندگی مدرن اروپایی در پروژه‌های کلان تلاش دارد خود را به‌عنوان یک نئولیبرال معرفی کند، فارغ از اینکه رویکردهای استبدادی با روحیه وی عجین شده است، رفتاری که طی سالهای گذشته نمودهای مختلف آن در ابعاد سرکوب‌های داخلی، افزایش احکام صادره زندان و اعدام ضد مخالفان سیاسی، نقض گسترده آزادی‌های اقلیت‌های دینی و مذهبی، مهاجران خارجی و نقض حقوق زنان و گسترش فساد شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر مقامات ریاض سنگ‌بنای سیاست خارجی خود را مبتنی بر جلب حمایت قدرت‌های غربی برای بقای حاکمیت غیر دموکراتیک خود در عربستان قرار داده‌اند، علاوه بر اینکه تلاشی گسترده را در توسعه ایدئولوژی وهابی و تکفیری مبتنی بر این رویکرد در منطقه دنبال می‌کنند که منجر به مداخله گسترده این کشور در امور داخلی دولت‌های دیگر منطقه و بین‌الملل و جنگ‌افروزی ضد برخی از آنها از جمله یمن شده است.
آنچه در این مجموعه مقالات بررسی خواهد شد، ابعاد سیاست‌های متناقض حاکمیت سعودی در دو عرصه داخلی و بین‌المللی و تشریح نقض گسترده مبانی انسانی در رفتارهای حاکمان سعودی است.

ب: دخالت در یمن، از سلطه سیاسی تا تنش نظامی

دخالت عربستان سعودی در یمن به قبل از انقلاب مردمی در این کشور بازمی‌گردد، یعنی زمانی که ارتش عربستان سعودی در سرکوب شیعیان الحوثی کمک‌های نامحدودی را به دولت استبدادی علی عبدالله صالح در این کشور ارائه می‌کرد، این حمایت‌ها بعضاً به دخالت مستقیم و موشک‌باران مواضع حوثی‌ها از سوی ارتش عربستان نیز منجر می‌شد. با آغاز انقلاب مردمی در یمن، عربستان که از سرایت این انقلاب به کشور خود واهمه داشت و از سوی دیگر متحد راهبردی خود در حاکمیت یمن را در خطر می‌دید، با همکاری آمریکا وارد خط دور زدن انقلاب شد و به‌بهانه مبارزه با تروریسم تا حد زیادی موفق به ناکارآمد کردن این انقلاب نیز شد.

بنابراین آنچه در روند مهار انقلاب یمن مشاهده شد، تلاش‌های سعودی ـ غربی با همراهی برخی گروه‌های داخلی برای منحرف کردن روند این انقلاب و سپردن آن به دست افرادی وابسته بود، اتفاقی که البته نتیجه معکوس داد و جریان مردمی انصارالله توانست ارکان حاکمیت این کشور را از دست جریان‌های وابسته به ریاض خارج کند. شکست ریاض در مهار انقلاب مردمی یمن منجر به حمله نظامی به این کشور شد. مقامات سعودی در این راستا با چراغ سبز به سازمان القاعده، این سازمان تروریستی مزدور خود را به تحرک در بخش‌های داخلی یمن واداشت.

پایگاه اینترنتی "اگزماینر" در گزارشی از فعالیت شبکه مخفی جاسوسان سازمان اطلاعات عربستان سعودی با 30 هزار مزدور در یمن خبر داد و با استناد به اظهارات تحلیلگری که تمایلی به افشای نامش نداشت، این‌طور اعلام کرده است که جاسوسان عربستان تقریباً از طریق بودجه‌های نامحدود در یمن مشغول عملیات هستند و نفوذی قابل توجه در این کشور دارند.

جنایات جنگی و ضدانسانی در حمله به یمن

یکی از مهم‌ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال‌های اخیر را می‌توان تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست که گرچه با واکنش برخی سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده، اما موضعی قابل توجه از سوی نهادهای متنفذ بین‌المللی در مخالفت با آن اتخاذ نشده است. جنگ‌افروزان با تکیه بر پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی، تقریباً تمام زیرساخت‌های اقتصادی و مراکز مهم تجاری، فرهنگی، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی سیلوهای گندم و آذوقه مردم فقیرترین کشور عربی همسایه خود را ویران کردند و در حملات بی‌وقفه خود به مناطق مسکونی هم، هزاران یمنی بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند و میلیون‌ها نفر را آواره کردند.

مرکز حقوق بشری عین‌الانسانیة در جدیدترین گزارشی که هفته قبل در خصوص تجاوز سعودی‌ها به یمن منتشر کرده، به بررسی آماری جنایت‌های ضد انسانی سعودی‌ها طی 2800 روز گذشته از جنگ یمن پرداخت است. این گزارش تأکید می‌کند که طی این مدت دست‌کم 47673 یمنی شهید و یا مجروح شده‌اند که از بین این تعداد 18013 نفر شهید و 29660 نفر مجروح هستند. در جریان حملات سعودی‌ها دست‌کم 4061 کودک یمنی به شهادت رسیده و 4739 کودک نیز زخمی شده‌اند، همچنین 2454 نفر از شهدا و 2966 نفر از زخمی‌ها زن هستند.

بر اساس این گزارش آماری رژیم سعودی طی تجاوز نزدیک به 3هزارروزه خود بالغ بر 598 هزار و 737 منزل و 182 تأسیسات دانشگاهی و 1679 مسجد و 379 مجتمع گردشگری و 415 بیمارستان یا درمانگاه را تخریب کرده است. سعودی‌ها همچنین در نتیجه حملات خود در این مدت 1242 مدرسه و مرکز آموزشی و 140 زیرساخت ورزشی و 255 اثر باستانی و 61 مجتمع رسانه‌ای و 10803 زمین کشاورزی را منهدم کرده‌اند.

مرکز مذکور همچنین تأکید می‌کند که جنگنده‌های سعودی در این مدت 15 فرودگاه و 16 بندر و 344 ایستگاه تولید برق به‌علاوه 7099 راه مواصلاتی و پل را تخریب کرده‌اند. سعودی‌ها همچنین 616 شبکه ارتباطی و 2974 شبکه آبرسانی و 2101 تأسیسات دولتی را منهدم کرده‌اند.

در ابعاد اقتصادی نیز هواپیماهای متجاوز سعودی بالغ بر 407 کارگاه، 385 تانکر انتقال سوخت، 12030 مرکز تجاری و 454 مزرعه پرورش دام و طیور را تخریب کرده و همچنین باعث تخریب بیش از 10112 وسیله نقلیه، 998 کامیون انتقال مواد غذایی، 700 بازار، 485 قایق صیادی و 425 محل ذخیره سوخت شده است.

شبکه تلویزیونی المسیره ماه گذشته در گزارشی به‌نقل از سخنگوی شورای‌عالی مدیریت و هماهنگی امور بشردوستانه دولت نجات ملی یمن در صنعا اعلام کرد: تعداد آوارگان 15 استان یمن تا پایان ماه آگوست سال جاری به پنج میلیون و 159 هزار و 560 نفر افزایش یافته است.

سازمان‌های بین‌المللی؛ بیانیه و دیگر هیچ

سازمان‌های بین‌المللی گرچه نتوانستند از زیر بار مسئولیت خود در ارائه برخی آمارهای شفاف از نتایج جنگ ائتلاف سعودی در یمن شانه خالی کنند، اما هرگز قدمی در خور توجه برای الزام ریاض به توقف جنگ برنداشتند.

سازمان ملل متحد نیز در مردادماه در بیانیه‌ای تعداد آوارگان را در یمن 4.3 میلیون نفر اعلام و خاطرنشان کرده بود که یک‌سوم آنها در شرایط سخت زندگی می‌کنند، در حالی که بیش از 23 میلیون نفر از مردم این کشور به‌نوعی به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند. سازمان ملل همچنین پیش‌بینی کرده است که در ماه دسامبر تعداد افرادی که در یمن در وضعیت ناامنی غذایی قرار می‌گیرند، به 19 میلیون نفر افزایش یابد.

سازمان یونیسف در گزارشی همزمان با هفتمین سالروز حمله به یمن اعلام کرد که بیش از 12 میلیون کودک به کمک بشردوستانه نیاز دارند. بر اساس این گزارش نرخ سوءتغذیه حاد کودکان یمنی در برخی از مناطق این کشور رکورد تازه‌ای ثبت کرده و در سال جاری 10 درصد افزایش داشته است.

تقریباً 325 هزار کودک زیر 5 سال یمنی از سوءتغذیه حاد و شدید رنج می‌برند و برای زنده ماندن می‌جنگند. فقر مزمن، دهه‌ها توسعه‌نیافتگی و بیش از 7 سال جنگ بی‌وقفه، کودکان یمنی و خانواده‌های آن‌ها را در معرض ترکیبی کشنده از خشونت و بیماری قرار داده است.

سازمان حقوق بشری انتصاف نیز با صدور گزارشی در سال 2020 اعلام کرد که فقط در سال 2019، از یک میلیون و 122 هزار و 781 نوزاد متولدشده، نزدیک به 30 هزار نوزاد مرده به دنیا آمدند، یعنی در هر ساعت سه نوزاد به‌دلیل این محاصره و تجاوز ظالمانه از ادامه حیات بازماندند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات