۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۲۶۸۵۱
سید حسن نصرالله:

آیت الله مصباح یزدی شخصیت نادر و استثنایی جهان اسلام بود

آیت الله مصباح یزدی شخصیت نادر و استثنایی جهان اسلام بود
دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در پیامی به کنگره بین‌المللی بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی نوشت: آیت الله مصباح یک شخصیت نادر و استثنایی در جهان اسلام بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در پیامی به کنگره بین‌المللی بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه اندیشمند آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آیت الله مصباح یزدی یک شخصیت نادر و استثنایی در جهان اسلام بود و حوزه‌های علمیه و محافل علمی او را فقیهی سترگ و فیلسوفی درخشان و نوآور می‌شناسند.

متن عربی و فارسی پیام به شرح زیر می باشد:

متن عربی

بسم الله الرحمن الرحیم

والحمدلله رب العالمین، والصلاة والسلام علی سید الأنبیاء والمرسلین، محمد وآله الطیبین الطاهرین. العائلة الکریمة لسماحة العلامة آیة الله الشیخ مصباح یزدی (قدس سره). السادة الأعزاء فی مقر إحیاء ذکری آیة الله الشیخ مصباح الیزدی قدس سره..

الأعزاء المشارکون فی المؤتمر الدولی لإحیاء الذکری السنویة الثانیة للعلامة المفکر آیة الله مصباح الیزدی رضوان الله علیه.

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» (الأحزاب- الآیة- 39)

تطل الذکری السنویة الثانیة لرحیل سماحة العلامة الکبیر آیة الله الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی (رض). ولایزال الشعور بالفقد قاسیاً، والفراغ الذی خلفه برحیله واسعا لایسده شیء، فبحر علمه لا یُدانی، وعظیم بصیرته لایُجاری.

لقد سخّرَ سماحته حیاته کما أراد الله تعالی فکان وجوده فی سبیله، یرفع کلمته، ویلهج باسمه، ویهدی إلی طریقه.. ولأنّ الله یضاعف لمن یشاء، وهبه تلک المکانة العظیمة، فکان شخصیة فریدة استثنائیة فی العالم الإسلامی..

عرفته الحوزات والأوساط العلمیة فقیهاً کبیراً وفیلسوفاً لامعاً مبدعًا قدّم لمراکز العلم والمعرفة والمثقفین الباحثین عن الحقیقة ثورة علمیة علی مستوی الفکر ونتاجاً ثقافیاً عامراً. وتصدی من موقعه الریادي للدفاع عن الإسلام وعن الثورة بفکره الأخّاذ وموقفه الواضحة، حول مختلف القضایا الفکریة المعاصرة.

ووفّر أجوبة شافیة حول قضایا کثیرة أروت ظمأ الباحثین بعمق فکره وسلامة بیانه... وقد نَدَر أن جادت الأمة بمثل قامته العلمیة والفکریة الشامخة علی مستوی التنظیر للمفاهیم والأفکار الإسلامیة.

ولقد منّ الله علی أخواننا فی حزب الله، قیادات وعلماء وکوادر ومجاهدین، أن کانوا من المستفیدین من فیضه، والمقرّبین من ساحته، والمتشرفین بالحضور بین یدیه، مستلهمین من نفسه المطمئنة وروحه الجاذبة کل منهل عذب، حیث کان إخواننا وطیلة العقود الماضیة خلال زیاراتهم المتتالیة للجمهوریة الإسلامیة، حریصین علی اللقاء بسماحته والإرتشاف من رحیق علمه وتوجهاته وسلوکه..

إنّ سماحته کان بحق ملاذاً وقبلةً ومقصداً فی کل ما یتعلق بالمسائل الفکریة والعقائدیة والأخلاقیة. ولقد فاض سماحته علینا تکرماً، أن زارنا فی لبنان والتقی علماءنا ومجاهدینا وأهلنا، وإرتاد ثغورنا وجالس مقاومینا.

ونحن نفخر أننا کنّا محل دعائه فی صلواته وخلواته، ومحل تقدیره ورهانه. لقد کان سماحته رجلاً  إلهیاً موکلاً بتثبیت الإیمان وتعمیقه وتأصیله، لایزید الإیمان إلا ایماناً ویقیناً وتسلیماً.

إنّ ارتباط سماحته بحزب الله بلغ مستوی عاطفیاً عمیقاً، عکسته مواقف تأییده العالیة حیث کان یعتبر أن إخلاص حزب الله وارتباطه العمیق بالولی الفقیه، یوجب هذه المواقف، ولذلک کان سماحته مع المقاومة إلی أقصی درجات الدعم والنصرة.

إنّ عمق وسعة ووعی ومعرفة سماحته بالإسلام، عمّق إرتباطه بالولایة، فکان حصناً منیعاً متقدماً فی الدفاع عن ولایة الفقیه وقیادة الإمام الخمینی (قده) والإمام الخامنئی (دام ظله). وثبتَ وثبَّت علی خطها وأعدّ الکادر المتخصص الذی یسهم بتعمیم هذا الفکر الذی هو مسار فکر النبوة وامتدادها. لذلک کانت کل جهوده وحرکته تصب فی تجذیر هذا النهج المبارک.

ولقد أدرک رضوان الله علیه، أنّ التمسک بنهج الولایة والإرتباط بها والطاعة لها هی عصمة الأمة، ورکیزة وحدتها، ومنابع قوتها، وسبیل نصرها، بل إن طاعة الولی أیضاً شرط أساس فی طریق نیل الرضوان الإلهی.

فما أحوجنا الیوم إلی الإستفادة الکاملة من کل ما خلفه الراحل الکبیر من إرث عظیم، فکراً وسلوکاً واستقامة وزهداً وإخلاصاً.

الحقّ أن رحیل سماحته خسارة کبیرة للأمة وللفکر الإیمانی والإنسانی وللثورة الإسلامیة فی إیران والحوزات العلمیة. ولقد خسرنا فی حزب الله عقلاً منیراً جاذباً، وحبیباً غالیاً، وحضناً غامراً  ویداً داعمة، ودعاء صادقاً.

نعاهد الله علی ما أراده سماحته وعمل لأجله ودعا إلیه.. الإخلاص لله.. والاستقامة فی السیر، والثبات علی خط الولایة.

والحمدلله رب العالمین.

التاریخ: 28/12/2022

متن فارسی

بسم الله الرحمن الرحیم

والحمد لله رب العالمین، والصلاه والسلام علی سید الأنبیاء والمرسلین، محمد وآله الطیبین الطاهرین.

بیت شریف حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی «قدس سره» سروران عزیز در ستاد گرامی‌داشت سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی «قدس سره» شرکت‌کنندگان عزیز در کنگره بین‌المللی بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه اندیشمند آیت‌الله مصباح یزدی «رضوان الله علیه».

سلام علیکم ورحمه‌الله وبرکاته

«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» (احزاب، آیه 39)؛ «همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏ كند».

دومین سالگرد رحلت علامه بزرگ حضرت آیت‌الله شیخ‌محمدتقی مصباح یزدی «رضوان الله تعالی علیه» از راه فرا می‌رسد؛ اما احساس فقدان او سنگین است و جای او چنان خالی است که هیچ گونه پر نمی‌شود. نه دریای دانش او شبیهی دارد و نه بصیرت عظیمش نظیری.

او زندگی‌اش را بر وفق خواست و اراده الاهی تدبیر کرده بود و از این رو وجودش را صرف مسیر خداوند کرده بود. سخن خدا را ترویج می‌کرد و ترنم نامش را بر زبان جاری می‌ساخت و به سوی او رهنمون می‌کرد و از آنجا که خداوند برای هر کس بخواهد چند برابر می‌کند آن جایگاه عظیم را به وی بخشید؛ چه، او یک شخصیت نادر و استثنایی در جهان اسلام بود.

حوزه‌های علمیه و محافل علمی او را فقیهی سترگ و فیلسوفی درخشان و نوآور می‌شناسند که در ساحت اندیشه‌ورزی، برای مراکز علم و معرفت و فرهیختگان جویای حقیقتْ انقلابی علمی و محصول فرهنگی سازنده ارائه کرد و در مباحث متنوع فکری معاصر با اندیشه‌ای فراگیر و مواضعی روشن در دفاع از اسلام و انقلاب پیشگام بود.

و برای مسائل گوناگون، پاسخ‌های مناسب تدارک کرد که جویندگان حقیقت را با آب گوارای فکر ژرف و بیان صحیح خود سیراب ساخت و نادر است که امت بتواند در ساحت نظریه‌پردازی در حوزه مفاهیم و اندیشه‌های اسلامی دوباره شخصیتی  در قامت دانش و اندیشه بلند او تقدیم کند.

خداوند متعال بر برادران ما در حزب‌الله، از فرماندهان و عالمان و اعضای کادر و مجاهدان، این نعمت بزرگ را عطا کرد که از فیض وجود او بهره‌مند شوند و به محضرش شرفیاب گردند تا از روح آرام او الهام گیرند و از جان پرجذبه‌اش سیراب شوند؛ چه برادران ما در طول دهه‌های گذشته و در ایام حضور پیاپی در جمهوری اسلامی همیشه برای رسیدن به محضر ایشان و بهره‌مندی از شهد دانش و عنایت و سلوک او مشتاق و مصر بودند.

ایشان بحق در هم آنچه به مسائل فکری و اعتقادی و اخلاقی مرتبط بود پناه و قبله و مقصد بود و با بزرگواری در لبنان به ملاقات ما تشریف آورد و با عالمان و مجاهدان و خانواده‌های ما ملاقات کرد؛ به نقطه‌های مرزی سرکشی کرد و با نیروهای مقاومت همنشین گشت و افتخار ما این است که همواره مشمول دعای او در نمازها و خلوت‌هایش بودیم و نیز مورد قدرشناسی و احترام ایشان.

او بی‌شک مردی الاهی بود که مأموریتش تثبیت و تعمیق و اصالت‌بخشی به ایمان بود و مدام بر ایمان، ایمان و یقین و تسلیم می‌افزود.

ارتباط ایشان با حزب‌الله به لحاظ عاطفی چنان عمیق بود که در موضع‌گیری‌های تأییدآمیز و بیانات بلند ایشان درباره حزب‌الله منعکس می‌شد به گونه‌ای که معتقد بود اخلاص و ارتباط عمیق حزب‌الله با ولیّ فقیه موجب این مواضع می‌گشت و به همین جهت نهایت پشتیبانی و یاری را در حق مقاومت مبذول داشت.

 اندیشه ژرف و آگاهی گسترده و بینش و معرفت ایشان به اسلام، موجب رابطه عمیق ایشان با ولایت شد و بدین جهت دژی استوار در خط مقدم دفاع از ولایت فقیه و رهبری امام خمینی (قدس سره) و امام خامنه‌ای (دام ظله) بود و ثابت‌قدم و تأثیرگذار بر خط ولایت ماند و نیروهای متخصصی تربیت کرد که در راستای گسترش این اندیشه که همان خط فکری نبوت و امتداد آن است مشارکت کنند. بنابراین تمام تلاش و حرکت او در مسیر گستراندن ریشه‌های این مسیر مبارک بود. او (رضوان الله تعالی علیه) به این حقیقت دست یافته بود که تمسک به راه ولایت و ارتباط با او و اطاعت از او مایه بقای امت و تأمین کننده محور وحدت و منابع قوت و راه پیروزی امت است؛ بلکه حتی اطاعت از ولی فقیه شرط رسیدن به رضوان الاهی است.

امروز بیش‌از‌پیش نیازمند بهره‌گیری کامل از میراث عظیم آن سفرکرده عظیم الشان در فکر و رفتار و پایداری و زهد و اخلاص هستیم و حقیقتاً درگذشت ایشان خسارتی بزرگ برای امت و برای اندیشه دینی و انسانی و نیز برای انقلاب اسلامی ایران و حوزه‌های علمیه است.

و بی‌شک در حزب‌الله، اندیشه‌ای نورانی و پرجاذبه و دوستی گران‌سنگ و دستی حمایتگر و دعایی از سر صدق و صفا را از دست دادیم.

با خداوند متعال پیمان می‌بندیم که بر همان خواست ایشان که بر وفق آن می‌کوشید و دیگران را دعوت می‌کرد حرکت کنیم؛ یعنی اخلاص الاهی، پایداری در پیمودن این راه، و ثبات قدم در مسیر ولایت.

والحمد لله رب العالمین.

ارسال نظرات