۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۲۶۹۹۷
کتاب‌نما؛

درسنامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی منتشر شد

درسنامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی منتشر شد
کتاب «حدیث زیست» شامل ۲۵ حدیث اخلاقی است که حجت‌الاسلام علی رهبر با هدف روان‌سازی و روشن ساختن مقاصد امام (ره) در کتاب شریف «شرح چهل حدیث»، برای علاقه‌مندان در قالب درس‌نامه به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی رهبر عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به انتشار درسنامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره)، از بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به عنوان انسانی جامع و فردی بی‌بدیل در دوران اخیر نام برد و بر استفاده، پاسبانی و تبیین آثار ایشان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه در بین مجموعه آثار حضرت امام (ره)، کتاب «شرح چهل حدیث» یا «اربعین حدیث» ایشان مورد توجه ویژه من قرار گرفت، اظهار داشت: امام راحل چهل حدیث معتبر را با اسناد متقن برگزیده و تبیین کردند و حدود هشتصد صفحه شرح برای آن نوشتند، اما جوانان نمی‌توانستند به راحتی از این اقیانوس کبیر بهره ببرند.

این استاد حوزه و دانشگاه مهم‌ترین هدف خود از انتخاب عنوان «حدیث زیست» برای درسنامه «شرح چهل حدیث» را زیست و زندگی با حدیث عنوان و ابراز کرد: کتاب شریف «شرح چهل حدیث» شامل 33 حدیث گران‌بها از معصومین علیهم‌السلام در حیطه مسائل اخلاقی و 7 حدیث در زمینه مباحث اعتقادی - معرفتی است که امام خمینی (ره) با قلمی قاطع و با بیانی شیوا، به تفصیل و توضیح این احادیث پر نور پرداخته‌اند.

وی افزود: درس‌نامه «شرح چهل حدیث» شامل 25 حدیث اخلاقی است که طی بیش از 120 جلسه صوتی - تصویری، تفسیر و شرح دادم و با هدف روان‌سازی و روشن ساختن مقاصد امام (ره) در این کتاب شریف، مطالبی را برای علاقه‌مندان در قالب درس‌نامه،  به رشته تحریر در آوردم.

نویسنده این اثر با بیان اینکه بسیاری از طلاب به ویژه در مدارس علمیه تهران درسنامه «شرح چهل حدیث» را مبنا و جزو برنامه درسی خود قرار داده‌اند، اصلی‌ترین هدف نگارش این درس‌نامه را آشنایی خوانندگان و جوانان با یکی از مهم‌ترین کتب اخلاقی امام خمینی (ره) عنوان و ابراز امیدواری کرد که پس از مطالعه آن، بر سر سفره پر برکت آثار این مرد الهی خصوصاً کتب اخلاقی‌شان، بنشینند و بهره‌مند شوند.

درسنامه «شرح چهل حدیث» در 10 فصل به زیور طبع آراسته شده است که فصل نخست آن با عنوان «یک نگاه کلی» به بیان ضرورت تدریس «شرح چهل حدیث» امام (ره) و عنوان‌هایی چون امام خمینی (ره) الگویی فراگیر، یگانگی اخلاق و سیاست با دیانت، انسان مطلوب خدا، اخلاق و برداشت‌ها، عرفان و نگاه‌ها، تجلی قرآن در نهج‌البلاغه و سیره عالمان در انتخاب چهل عدد حدیث می‌پردازد.

حقیقت خویشتن خویش و جهاد بزرگ‌تر، ناخالصی (ریاء) خودبزرگ‌بینی (عُجب)؛ بزرگی کردن و برتری‌جویی (کبر)، آرزوی فروتر بودن دیگران (حسد) دنیادوستی افراطی (حُبّ دنیا)؛ خشم، عصببیّت، دورویی (نفاق)، خواهش‌های کور و آرزوهای دور (هوی - طول امل)؛ اندیشه‌‌ورزی (تفکر) انتخاب خدا به عنوان وکیل (توکل) ترس و امید (خوف و رجاء)؛ آزمون، صبوری، توبه؛ یاد خدا، غیبت، اخلاص؛ سپاسگزاری از خدا (شکر) گریز از مرگ، وسوسه و شک و حضور قلب، لقاءاللّه، انواع قلب (اقسام قلب) فصل‌های دوم تا دهم این اثر را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات