۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۲۷۰۴۰
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

اسلامیت نظام و انقلاب با بهره گیری از قرآن تأمین می شود

اسلامیت نظام و انقلاب با بهره گیری از قرآن تأمین می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از مدارسی که طلبه را از حفظ قرآن منع می کنند گفت: برای تمدن سازی حتما باید از قرآن کمک بگیریم و قرآن برای ایجاد تمدن آمده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت در همایش مدیران و اساتید مدارس علمیه ویژه حفظ قرآن که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد گفت: دین چه نسبتی با تمدن دارد و آیا دین برای ساخت تمدن آمده یا می خواهد از بستر تمدن های بشری خود انسان را به مقصد خود ببرد؛ برخی معتقدند بار سنگین را بر روی دین نگذارید زیرا تمدن کاری عقلانی است و دین آمده است که انسان را کمک کند و از لای جذابیت های تمدن بشری مسیر بهشتی شدن را نشان دهد.

وی ادامه داد: طبق این نگاه قرآن ربطی به تمدن سازی نخواهد داشت و حفظ قرآن نیز هیچ کمکی به تمدن سازی نخواهد کرد؛ دیدگاه دومی نیز وجود دارد و دین را تمدن ساز می داند و ظهور دین را در مسیر تمدن سازی به وسیله خود می داند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با قرائت آیه «هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه» تصریح کرد: پیامبر برای هدایت و دین حق آمده است تا بر هر دینی غلبه کند و به نظر می رسد منظور از ادیان در آیه فوق دین الهی نیست بلکه مجموعه ای منظور است که زندگی انسان را مدیریت می کند و ممکن است الهی نباشد و دین اسلام قرار است بر همه این ادیان غیر الهی غلبه کند.

وی ادامه داد: در هر شخصی یک جهانبینی وجود دارد که بر اساس آن اصولی شکل گرفته و گرایش ها پدید می آید؛ در پی گرایش ها رفتارهای فردی و سپس رفتارهای جمعی شکل می گیرد و ساختار های اجتماعی نیز در پی آن پدید می آید؛ مجموعه همه این ها به همراه سازمان اجتماعی تمدن می شود و با این تعریف دین هیچ منافاتی با تمدن ندارد و باید گفت دین یعنی تمدن.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه قرآن برای جنگ تمدنی آمده است، اضافه کرد: خداوند می خواهد با رسولش تمدنی را بر تمدن دیگر غلبه دهد؛ محور عالم خدا است و این اصلی ترین بینشی است که خداوند به انسان می دهد و اندیشه های قرآنی گرایش ها را به سمت خداوند متعال سوق می دهد؛ رفتارهای فردی انسان طبق اندیشه توحیدی اسلام، حرکت در مسیر حق است؛ در خصوص رفتارهای اجتماعی در قرآن توصیه شده است که تعاون کنید و ساختارهای اجتماعی هم افزا شکل دهید.

وی اظهار داشت: تشکیلات نظامی که به دنبال ظلم به دیگران است مورد تأیید اسلام نیست و طبق آیه «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» این ساختار پسندیده نیست؛ با آیات قرآن و اندیشه های اسلامی تمدنی شکل می گیرد که تمام مؤلفه های تمدنی را دارد اما کاملا با مؤلفه های تمدن مادی مغایر است که نبی اکرم در زمان خود چنین تمدنی را شکل داد و حتی غلبه ای نیز پیدا کرد اما پس از رحلت نبی اکرم تعصبات قومی و قبیله ای جایگزین بینش الهی شد.

عضو مجلس خبرگان رهبر تصریح کرد: با رحلت پیامبر حاکمیت اسلامی که به عنوان ولایت الهی برای سوق دادن مردم تشریع شده بود به خلافت و سلطنت تبدیل شد و بسیاری از دستورات الهی زیرپا گذاشته شد و انحرافی در تمدن الهی پیامبر ایجاد شد؛ هیچ کس حق ندارد مردم را به سمت خود دعوت کند و انبیا نیز طریقی برای دعوت به سمت خدا هستند. در روایات متعددی آمده که غلبه کامل تمدنی اسلام بر سایر ادیان توسط حضرت مهدی با ظهور مقدر می شود.

وی با اشاره به وظیفه مسلمانان در زمینه سازی ظهور گفت: با انقلاب اسلامی ما اعتقاد خود را به زمینه سازی ظهور حضرت حجت را نشان دادیم و باید در این مسیر به بینش ها و گرایشات قرآنی توجه کنیم و به آن التفات داشته باشیم؛ انقلاب ما اسلامی و استقرار نظام اسلامی انجام شده اما هنوز نتوانستیم دولت اسلامی را بنا کنیم؛ در تحقق تمدن اسلامی بیش از هر چیز به قرآن نیاز داریم که تمام اضلاع تمدن ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

عضو شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت تصریح کرد: اکتفای به فقاهت موجود در حوزه ها ما را به تمدن اسلامی نمی رساند زیرا فقاهت امروز فقط به بخشی از دین اشاره دارد و این مهم به خاطر مظلومیت شیعه در طول تاریخ است؛ مسائلی که در ساخت تمدن کارایی داشته در اندیشه شیعه نبوده زیرا سؤالات و مسائل شیعه در طول تاریخ به علت دوری از حکومت تمدن ساز نبودند و در فقه فردی خلاصه شده است.

وی ادامه داد: فقه تمدنی باید به ساختارهای کلان جامعه بپردازد و درباره آن ها اظهار نظر کند؛ برای مثال سؤال می شود که آیا اجبار در نظام تربیت دخیل است یا خیر که طبق آیه «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا» می بینیم نسبت به نماز اجبار صورت گرفته و در آیه ای دیگر مانند « فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» برداشت می شود که اجبار در دین وجود ندارد؛ این ها باید در فقاهت ما بحث شود و متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد اما در مسیر غلبه تمدنی بسیار لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عنوان داشت: مسیر فقهای شیعه در رساندن فقه به این جایگاه نیز از قرآن و روایات شروع شده و ما نیز باید آن مسیر را پی بگیریم و اولین چیزی که احتیاج داریم تسلط بر قرآن است؛ تسلط ما به قرآن با انس فراوان و گسترده به دست می آید و حفظ به نیت تسلط بسیار مؤثر است و حفظ مسابقه ای گاهی مانع است اما تسلط فقط با حفظ ممکن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بعضی از مدارس متأسفانه به طلاب می گویند سراغ حفظ قرآن نروند تا از درس باز نمانند و باید گفت این دوگانه خیلی عجیب است؛ نمی شود بدون احاطه به قرآن به انقلاب اسلامی خدمت کرد و اسلامیت انقلاب در بهره بردن از قرآن تأمین می شود.

ارسال نظرات