۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۲۷۰۹۷
آیت الله رمضانی:

بزرگان هیچ گاه دنبال مرجعیت نبودند

بزرگان هیچ گاه دنبال مرجعیت نبودند
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) سیره و منش بزرگان را پرهیز از ورود به وادی مرجعیت دانست و تاکید کرد که شخصیت های بزرگ حوزوی هیچ گاه دنبال مرجعیت نبودند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله رمضانی دبیر مجمع جهانی اهل بیت در همایش نکوداشت مقام علمی و تبلیغی آیت الله صافی در سالن مدرسه عالی دارالشفا گفت: حرکت بزرگی در امر تبلیغ توسط آیت الله صافی انجام گرفت و خوشبختانه در حال استمرار هست؛ این مرجع فقید یکی از استوانه های حوزه علمیه بود که به معنای واقعی مرجعیت مردم و دوستداران دین شده بود.

وی ادامه داد: فتنه داعش و افراطی گری که در این سه دهه گسترده شد، قربانی های زیادی گرفت و مرحوم آیت الله صافی همواره نسبت به آن حساس بود و به موقع موضع می گرفت؛ حوزه علمیه قم سال گذشته یکی از استوانه های انقلابی خود را از دست داد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به خاطره ای از دیدار طلاب خارجی با آیت الله صافی گلپایگانی گفت: وقتی آن مرحوم گزارش مبلغان و طلاب را شنیدند بسیار احترام گذاشتند و برای من ستودنی بود که مرجعی در این سطح به طلاب احترام می گذارد. اگر کاری در راستای اهل بیت انجام می گرفت حتما حمایت می کرد و امروز جای خالی این شخصیت ها را احساس می کنیم.

وی تصریح کرد: از گذشته چنین بوده که شخصیت های بزرگ حوزوی هیچ گاه دنبال مرجعیت نمی رفتند بلکه مرجعیت به دنبال شخصیت های برجسته بود؛ بزرگان حوزه قبل از قبول مرجعیت اشک هایی می ریختند و از قبول آن امتناع می کردند.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه امروزه با فناوری جدیدی مواجه هستیم، اظهار داشت: هیچگاه در حوزه نباید از فناوری های جدید عقب بمانیم زیرا این فناوری های ارتباطی در همه بخش ها به خصوص تبلیغ تأثیر گذار است؛ امروزه تبلیغ معنایی موسع دارد و مبلغ امروز ما بالاتر از منبری شناخته می شود و لازم است که نگاهی تخصصی نسبت به حوزه تبلیغ داشته باشیم.

وی ادامه داد: در هیچ زمانی مانند امروز با توجه به تحولی که در فناوری ایجاد شده است شرایط برای تبلیغ فراهم نبود و در عین حال هیچ محتوایی به زبان اهل بیت در دنیا وجود ندارد که باید ما آن را گسترش دهیم؛ مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی اعتقاد داشت اهل بیت زبان قرآن هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در ادامه ابراز داشت: امروزه باید توجهی به بخش محتوایی دین به نحو تخصصی داشته باشیم و اینگونه نیست که با خواندن دروس عمومی در امر تبلیغ توفیق داشته باشیم؛ در دنیا می خواهند معنویت غیر دینی را ترویج کنند و تأکید می کنند می توانند بدون حقیقت دین به معنویت برسند؛ در مکتب اهل بیت معنویت توأم با عقلانیت و در مسیر عدالت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باید در نزد عالمان رفت تا جامعه بشری از جهل بیرون بیاید، تأکید کرد:  اجازه نمی دهند در مراکز علمی دنیا قرائت غالب حوزویان تدریس شود؛ امروز در فضای مجازی معرفی دین سکولار را به عنوان وظیفه اصلی خود می دانند و می خواهند این ها را از معنویت جدا کنند.

آیت الله رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: عصر امروز عصر شبهه زایی در همه بخش ها است زیرا اندیشه لائیک بسیار فعال است و عده ای دیگر قصد ترویج اسلام سکولار را دارند. همه این ها جزء شبهات است و طلاب وظیفه پاسخ به شبهات را دارند.

ارسال نظرات