۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۲۷۲۳۶

نگاهی به سوابق و عملکرد سردار رادان فرمانده جدید فراجا

نگاهی به سوابق و عملکرد سردار رادان فرمانده جدید فراجا
انتخاب سردار رادان به فرماندهی فراجا پیام مهمی برای جریان آشوب خواهد داشت و آن هم پایان مدارای دستگاه انتظامی کشور با این جریان است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سردار احمدرضا رادان در فاصله سال‌های 1387 تا 1393 جانشین فرمانده‌ کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود و از تاریخ 5 خرداد 1393 به سمت ریاست مرکز مطالعات راهبردی ناجا منصوب شد و در این مرکز اقدام به چاپ کتاب‌های راهبردی برای فعالیت‌های پلیس در کشورمان کرد. وی پیش‌تر نیز به مدت ۲ سال از سال‌ 85 تا 87، در سمت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مشغول خدمت بود.

فرماندهی انتظامی استان کردستان، فرماندهی انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان و فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از جمله سوابق دیگر رادان است. رادان در گفت‌وگویی که در سال 93 با تسنیم داشت، در ارتباط با زندگی و فعالیت‌های خود گفت: «احمدرضا رادان متولد 1342 در اصفهان هستم، پدرم در کوهپایه اصفهان است اما من در اصفهان متولد شدم و در آنجا هم زندگی کردم. مثل همه دبیرستان را شروع کردیم و دبیرستان ما در انقلاب پیشتاز بود، جزو نخستین دبیرستان‌ها بودیم که در انقلاب علیه رژیم پهلوی راهپیمایی کردیم. خیلی زود جنگ شروع شد و آن زمان در بسیج بودم و مثل بقیه وارد عرصه مبارزه با دشمن شدم و نخستین ماموریت‌های بیرون از استان من در سیستان‌وبلوچستان بود، در آنجا ماموریت من حدود 18 ماه طول کشید». رادان پس از حضور 18 ماهه در سیستان‌وبلوچستان، این بار عازم کردستان شد تا به مقابله با گروهک‌های تروریستی غرب کشور و البته ارتش بعث عراق که به ایران حمله کرده بودند بپردازد. وی از سال 61 تا 79 مسؤولیت‌های متعددی را در منطقه غرب کشور عهده‌دار شد؛ از مسؤولیت گزینش سپاه در منطقه تا فرماندهی انتظامی استان کردستان. رادان در این رابطه می‌گوید: «بعد از انتخابات خرداد 76 نخستین کار انتظامی خودم را در کردستان آغاز کردم.

مدت حضور من در کردستان 19 سال بود. در مدت زیادی که در کردستان بودم شناخت من و مردم کردستان از هم خیلی زیاد بود، من زمانی که وارد کردستان شدم محاسنی نداشتم اما زمانی که از کردستان می‌آمدم دانه‌هایی از موی سفید را در صورتم داشتم». سال 79 ماموریت رادان سمت فرماندهی انتظامی کردستان به پایان رسید و او عازم استان سیستان‌وبلوچستان شد تا عهده‌دار فرماندهی انتظامی این استان شود.

وی در این رابطه می‌گوید: «بعد از سال 79 به سیستان‌وبلوچستان رفتم و خداوند کمک کرد آنجا هم خوب ظاهر شدم و حتی اشرار تمایل داشتند من را به گونه‌ای حذف کنند، من در کردستان و سیستان‌وبلوچستان همکاران خوبی داشتم که سبب ایجاد امنیت در آنجا شد». احمدرضا رادان از سال 85 تا 87 در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انجام وظیفه کرد و از 87 تا 93 به عنوان جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی در این نیرو حضور داشت. وی در این رابطه گفته است: «نخستین ماموریت در تهران نماز عید فطر در سال 85 بود که خیلی برایم خاطره‌انگیز شد، من تهران را نمی‌شناختم و رهبر معظم انقلاب نماز عید را می‌خواندند، همه مسؤولان حضور داشتند، من کسی را نمی‌شناختم و کسی هم مرا نمی‌شناخت و این کار را برایم سخت کرده بود». در خلال جانشینی رادان در فرماندهی کل انتظامی کشور، فتنه سال 88 به سرکردگی موسوی و اصلاح‌طلبان علیه جمهوریت و انقلاب اسلامی رخ داد. برخورد قاطع رادان با فتنه‌گران باعث شد تا جریان ضدانقلاب از او به عنوان یکی از دشمنان خود نام ببرد.

سردار رادان در ارتباط با مقابله خود با اوباش فتنه‌گر می‌گوید: «در ایام فتنه چند بار در تلویزیون اعلام کردیم کارتان قبیح است و آنها از خط قرمز عبور می‌کردند، برخورد ما در برابر جرم آنها کم بود تا زمانی که دیگر از خط قرمزها عبور کردند؛ ما با کسی تعارف نداریم، تا وقتی که زنده باشم اجازه عبور از خط قرمزها را به کسی نمی‌دهم و در این بحث قطعا جای شکی نیست». وی ادامه می‌دهد: «خانواده‌ام آمادگی و پذیرش زندان رفتن من را داشتند، چراکه کارهای من برای حمایت از ولی زمان بود، ابوذر وقتی به ربذه رفت برای حمایت از ولی رفت؛ اگر زندان هم می‌رفتم خودم و خانواده‌ام خوشحال بودیم، چون برای حمایت از ولی زمان این کار را انجام داده بودم،‌ در ایام فتنه 88 روزها من می‌رفتم در خیابان‌ها و با فتنه‌گران برخورد می‌کردم و شب‌ها برای بازجویی و پاسخگویی می‌رفتم؛ این سبب شده بود عزمم راسخ‌تر شود، در همان زمان توسط غربی‌ها تحریم شدم و این من را خوشحال‌تر کرد، چراکه تلاش آنها با فتنه‌گران‌ را در یک راستا می‌دیدم. هیچ زمان از عملکرد خودم در فتنه 88 پشیمان نیستم و اگر باز هم باشم و باز هم فتنه‌ای باشد دوباره برخورد قاطع می‌کنم،‌ من به خودم می‌بالم در نیرویی خدمت می‌کنم که در ایام فتنه هیچ‌کدام از نیروهایش دچار تعلل نشد و جلوه‌های ویژه‌ای را از بچه‌ها دیدم که فقط در جنگ می‌گذشت، ایثار و صبر آنها را دیدم. بچه‌های ناجا فشار و هجمه زیادی را از جاهای مختلف تحمل کردند و شرایط سختی را گذراندند، عملیات روانی زیادی روی آنها بود، در شرایط سختی بودند که انسان شرمنده می‌شود، چون برخی از آنها 8 ماه در خیابان خوابیده بودند،‌ آن روزها غرورانگیز بود و تجربه‌ای را به ما داد که حتما این تجربه به راحتی به دست نمی‌آمد؛ توانمندی‌های زیادی را به ما داد، در زمینه سایبر، هم‌افزایی با نیروهای بسیج و وزارتخانه خیلی بالا رفت و تجربه‌های زیادی را کسب کردیم».

یکی دیگر از نقاط درخشان کارنامه رادان، برخورد قاطع نیروی پلیس با اراذل و اوباش بود که امنیت عمومی جامعه را مختل می‌کردند. وی در این رابطه نیز می‌گوید: «هیچ‌کدام از کارهای اراذل و اوباش انسانی نبود، آنها اعمال مجرمانه‌ای انجام می‌دادند و مردم را تهدید می‌کردند که حق شکایت ندارند و حتی با آزار و اذیت‌ها سبب می‌شدند افراد از شر آنها کوچ کنند، بعد دوباره نشانی خانه‌شان را برای آزار پیدا می‌کردند. زندان رفتن و مجرم بودن برای آنها افتخار بزرگی بود، مردم تهران در آن سال یک نفسی کشیدند و آمار جرم پایین آمد، کاری کردیم که بفهمند در زندان نمی‌توانند خوش‌گذرانی کنند، 98 درصد آنهایی که در زمره اراذل و اوباش بودند دور اعمال مجرمانه را خط کشیدند و یک عده از آنها فرار کردند و حتی عده‌ای اعلامیه ترحیم خودشان را روی دیوار منزل‌شان چسباندند».

پیام انتخاب رادان به اوباش

با پایان ماموریت سردار حسین اشتری در فراجا، انتخاب سردار رادان به فرماندهی این نیرو، با توجه به سوابق درخشانی که در برخورد با اوباش فتنه‌گر دارد، یک پیام مهم برای جریان آشوب خواهد داشت و آن هم پایان مدارای دستگاه انتظامی کشور با این جریان است؛ جریانی که در طول ماه‌های گذشته از هیچ اقدامی علیه امنیت عمومی جامعه و ایجاد ترس در اذهان مردم دریغ نکرد. به نظر می‌رسد عمده فعالیت مجموعه فراجا بر حفظ و تامین امنیت مردم و جامعه متمرکز خواهد بود.

چنانکه رهبر حکیم انقلاب نیز در حکم انتصاب سردار رادان، حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی را از وظایف اصلی او در سمت فرماندهی کل نیروی انتظامی کشور دانسته‌اند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
انشااِلاه‌درراه‌خدمت‌برای‌رضایت‌خداوخلق‌مستضعف‌گام‌برداشته‌وموفق‌وتندرست‌باشید‌به‌امید‌آینده‌درخشان‌دراین‌دنیا‌وآخرت‌باشید
1
0