۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۷۲۷۳۹۳

فعالیت های جهادی یک طلبه

فعالیت های جهادی یک طلبه
حجت‌الاسلام صالحی امام روستای خال کیاسر لنگرود توانسته در مدت 8سال حضور در این منطقه خدمات فرهنگی اجتماعی فراوانی از جمله اشتغال زایی و ترک اعتیاد انجام دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صالحی در زمینه اشتغالزایی با همکاری فنی و حرفه ای کلاس های مختلف از جمله سبد بافی را در روستا برگزار کرد و از این طریق ۱۰ نفر مشغول به کار شدند که عمدتا از بانوان بد سرپرست یا بی سرپرست بودند.

سبدهایی که این بانوان با دستان هنرمند خود تولید می‌کردند علاوه بر اینکه در روستا به فروش می‌رسد به استان های دیگر نیز ارسال می‌شود و بازار خوب و پر رونقی شکل گرفته است.

همچنین زمین ۳ هزار متری مسجد نیز به افرادی که از دام اعتیاد رها شدند، اختصاص یافت؛ ۳ هزار قلمه ی نهال تهیه شد و در اختیار آنها قرار داده شد. اکنون آن‌ها با پرورش نهال‌ها، علاوه بر درآمدزایی برای خود، منبع درآمدی را برای مجموعه فرهنگی مسجد فراهم آورده اند.

حجت‌الاسلام صالحی امام روستای خال کیاسر لنگرود است با کنار هم قرار دادن افراد مختلف، شورایی برای حل مشکلات مختلف روستا تشکیل داد و توانست اقدامات خوبی را رقم بزند.

حجت‌الاسلام فرامرز صالحی نزدیک به هشت سال است که امام روستای خال کیاسر از توابع لنگرود گیلان است و در این منطقه خدمات متنوعی را به مردم ارائه می‌دهد.این روستا تا پیش از این روحانی ثابت و مستقری نداشت؛ ایشان با کادر سازی و با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط سازمان تبلیغات در منطقه توانست شورای عالی فرهنگی را احیا کند.
این امام محله علاوه بر هیئت امنا همه عوامل دخیل در محله را در امور مسجد مشارکت داد و از این طریق شورایی را تشکیل داد تا در تمام زمینه ها، مشکلات محله و روستا را حل کنند، شورایی که با کنار هم قرار گرفتن افراد فعال در عرصه های مختلف توانست اقدامات خوبی را به انجام برساند.

اشتغال زایی در روستا

تشکیل گروه جهادی و قرآنی
حجت الاسلام صالحی با دعوت از چند نفر از اهالی روستا فعالیت گروه جهادی و گروه قرآنی را کلید زد، علاوه بر آن خیرین نیز پای کار آمده بودند؛ حالا هسته مرکزی روستا با چند نفر از افرادی که دغدغه دارند تشکیل شده بود و کارگروه جداگانه ای برای هر موضوع با نظارت امام روستا ایجاد شده بود.

این گروه در زمینه جهادی به بازسازی و ساخت منازل محرومین همت گماشتند، آن‌ها ابتدا خانه ای که هزینه و بودجه آن از طریق کمیته امداد و بهزیستی تأمین شده بود و به علل مختلف ساخت آن چند سالی بود به تعویق افتاده بود را این گروه جهادی توانست هفت ماهه به پایان برساند و افزون بر آن منزل یکی دیگر از اهالی را بازسازی کردند.

طرح کمک به درمان بیماران صعب العلاج

بیمارانی که در دسته بیماری‌های صعب العلاج قرار دارند از شرایط درمانی ویژه ای برخوردارند، گاهی کمیاب بودن داروها، گاهی هزینه های سنگین و گاهی هم فشار اجتماعی و روحی حاکم بر آن‌ها، آزار دهنده است، وقتی این امام از وجود چنین بیمارانی در روستا مطلع شد، چند نفری را با برنامه مدون مسئول رسیدگی به آن‌ها کرد و دو سالی می‌شود که مؤسسه خیریه ای را به این منظور تأسیس کرده است.

این مؤسسه تاکنون توانسته ۴۵ بیمار را تحت پوشش قرار دهد؛ گردش مالی این آن در سال گذشته به ۴۰ میلیون تومان رسید.

اجرای طرح شناسنامه ویژه دانش آموزان

این امام محله به صورت هفتگی در مدرسه حضور پیدا کرده و با دانش آموزان ارتباط برقرار می‌کند. دغدغه‌ای که حجت الاسلام صالحی در زمینه تربیتی داشت موجب شد که به پیشنهاد او مدیر مدرسه نیز عضو شورای روستا شود؛ با اینکه این مدیر ساکن روستا نیست اما به دلیل اینکه او باید نسبت به مشکلات بچه‌های روستا اشراف داشته باشد، این پیشنهاد را پذیرفت.


حجت‌الاسلام صالحی از این طریق توانست کانون فرهنگی مسجد را به ثبت برساند و بچه ها را در این کانون و مسجد جذب کند، در این کانون برنامه های بسیار خوبی برای دانش آموزان اجرا شد.

اشتغال زایی در روستا


یک هیئت نیز ذیل کانون تأسیس شد تا دانش آموزان با حضور در آن با معارف اهل بیت علیهم السلام و قرآن بیشتر آشنا شوند؛ همچنین برای نوجوانانی که در کانون عضو بودند، شناسنامه‌ای تهیه شد که در آن مشخصات دانش‌آموزان، شرایط و آسیب‌هایی که آنها را تهدید می‌کرد، ثبت شد و از این طریق برای حل مشکلات آن‌ها اقداماتی صورت گرفت.


یکی از مواردی که از این طریق مشکلش حل شد، دانش آموزی بود که علاوه بر این که والدین او طلاق گرفته بودند، مادرش نیز در دام اعتیاد افتاده بود؛ با ورود در این قضیه و با کمک واحد خواهران و شریکة الامام، آن مادر را به کمپ ترک اعتیاد برده و بعد از خلاصی از این گرفتاری برای او یک شغل خانگی فراهم شد تا ضمن تأمین معیشت، وظایف مادری او لطمه نبیند.

کارآفرینی برای افرادی که ترک اعتیاد کردند
یکی از آسیب های اجتماعی که در این سالیان در مناطق مختلف رو به افزایش بوده، معضل اعتیاد است، این امام محله با کمک اهالی روستا تا کنون موفق شدند که ۶ نفر را ترک دهند که دو نفر از این‌ها از فروشندگان و توزیع کنندگان مواد در روستا بودند.

بعد از ترک اعتیاد تازه کار آن‌ها شروع می‌شود و مهیا کردن یک شغل برای این افراد از مهم‌ترین مسائل است، به همین منظور او با هماهنگی یک مرغداری، جوجه هایی تهیه شد تا با پرورش آن‌ها بتوانند به اشتغال و درآمد برسند، حالا نوبت خانواده هایشان بود تا با نظارت آن‌ها را در تحقق هدفشان کمک کنند. هزینه‌های این کار با کمک خیرین تأمین شد.

ارسال نظرات