۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۲۷۴۰۸
در دیدار مدیرعامل و مسئولان رسا با آیت الله اعرافی مطرح شد؛

خبرهای خوش معیشتی مدیر حوزه های علمیه برای طلاب و روحانیون

خبرهای خوش معیشتی مدیر حوزه های علمیه برای طلاب و روحانیون
آیت الله اعرافی از اقدامات ارزشمند برای ارتقای معیشت طلاب و روحانیون با عنایات رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، شورای عالی حوزه و نهادهای حوزوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه شنبه 17 دی ماه در دیدار مدیرعامل و کارکنان خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به برخی از فعالیت های گسترده حوزه های علمیه، این خبرگزاری فعال در مسائل  حوزوی را از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه دانست و از زحمات آن در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: داشتن نگاه راهبردی و کلان و حاوی تحلیل نسبت به مأموریت حوزه بسیار ضرورت دارد، اما نباید از امور خرد غفلت ورزید؛ تلاش شده است نگاه راهبردی در کنار توجه به فعالیت های خرد در حوزه صورت بگیرد.

خبرگزاری رسا از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه علمیه است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: نهاد حوزه و روحانیت تاریخی و بسیار مهم است و در ارزیابی حوزه امروز شاهد نظریات متفاوتی هستیم؛ برخی حوزه را نا موفق می دانند و در نقطه مقابل کسانی نیز همه چیز را مثبت ارزیابی می کنند و روشن است که هر دو نظریه غلط است زیرا حوزه معاصر کامیابی های بسیار خوبی دارد و فهرست بلندی را می توان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه در صد سال اخیر کامیابی هایی داشته که فهرست برخی از آن ها در همایش صدسالگی حوزه نمایش داده خواهد شد؛ در حوزه عصر انقلاب در تراز انقلاب اگر نگاه کنیم شاهد کم کاری هایی خواهیم بود و با این نگاه می توانیم به ترمیم کاستی ها بپردازیم.

خبرگزاری رسا از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه علمیه است

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: باید انسجام و راهبری کلانی بین نهادهای فرهنگی باشد و هرکس کارویژه های خود را ضمن نقشه راه جامع و کلان  دنبال کند؛ تطورات و اقتضائات دنیای معاصر کمتر مورد توجه حوزه های علمیه است و برخی از کسانی که این ها را می شناسند پای محکمی در سنت ندارند و دچار لغزش می شوند و برخی از کسانی که سنت را می شناسند با اقتضائات زمان امروز ناآشنا هستند.وی اظهار داشت: فهم درست از حوزه انقلابی بسیار مهم است و باید یک فهم معیار در خصوص آن پیدا کرد و می توان این معیار را از بیانات رهبر معظم اخذ کرد؛ در حوزه انقلابی کنشگری در سطح و لایه های رویین بسیار مهم است اما نباید از توجه به اعماق غفلت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در خصوص مسائل معیشت و شهریه و هدفمندی مجموعه کارهایی صورت گرفته که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت در این طرح که با عنایات رهبری معظم و مراجع عظام و شورای عالی شکل گرفته و با همکاری نهادها مرکز خدمات و حوزه سامان یافته است کارکردهای تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ مد نظر قرار گرفته است و مراحل اولیه آن شروع و امید است به نقطه‌ای برسد که حداقل نیازهای چهار گروه فوق متناسب با شئون حوزوی تامین شود و عذری باقی نماند.

خبرگزاری رسا از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه علمیه است

وی با بیان اینکه دبیرخانه پژوهش های مورد نیاز نظام شکل گرفته است خاطرنشان کرد: نزدیک هزار طرح به دبیرخانه رسیده است و جدای از آن چند سالی است که حوزه در اسناد کشور دخالت دارد و کمک می کند؛ در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 260 نفر درگیر بودند و هم اکنون حدود 50 نفر در  پیشنهاد های مربوط به برنامه هفتم کار می کنند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فعالیت های صورت گرفته در حوزه ظرفیت پرداخت در 40 پرونده رسانه ای را دارد، تصریح کرد: در 4 سال اخیر، 50 سفر استانی انجام شده است و روزانه پیامک های زیادی  را می خوانم و دنبال می کنم؛ نظرخواهی های جامعی نیز صورت گرفته است و هر چه در اندیشه ما بوده است اعلام شده است تا دیگران نظر دهند و 10هزار نفر نظر دادند و حتی دانشگاهی ها نیز نظر دادند.

خبرگزاری رسا از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه علمیه است

وی ادامه داد: همه اسناد مذکور در چندسالی که هیچ بودجه و نیرویی اضافه نشده تهیه شده و پایه های اصلی آنها گذاشته شده است؛ 200 رشته ذیل درختواره دانشی سرفصل نویسی شده است و 100 آن رشته در حال اجرا است. در خصوص کاهش کیفیت و کمیت ورودی های حوزه نگاه های غیرواقع بینانه ای وجود دارد و واقع مسئله آن است کاهشی به حدود نصف دلائل متعددی دارد از جمله کاهش جمهعیت و مشکلات معیشت و آینده خدمت و نیز مسائل اجتماعی و همینطور تأکید بر حفظ و ارتقای کیفیت ورودی حوزه­ها.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: نمره پذیرش حوزه از 15 به 17 رسیده و کیفیت نیز کم نشده است؛ طرح آمایش یکی از بزرگ ترین طرح های ما است که طی آن وضعیت ورودی و خروجی های حوزه تغییر و تحول پیدا خواهد کرد؛ پژوهشکده ای برای مطالعات راهبردی حوزه راه افتاده است و مؤسساتی نیز  به تفکر و تحقیق در این زمینه مشغول هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برابر آمال و آفاق بلندی  قرار داریم و نیازهای امروز دنیا که برطرف کردن آن ها وظیفه حوزه بوده، بی نهایت هستند، بنابراین وظایف همه ما سنگین است و فراتر از نگاه های خرد باید جبهه سازی فرهنگی و معرفتی وسیع بعمل آید.

خبرگزاری رسا از پیشگامان عرصه بازآفرینی دستاوردهای حوزه علمیه است

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
سلام واحترام تورو خدا حداقل یک فکری برای طلبه ها کنید دیگه خسته شدیم اون از طرح امین اون از معیشت که امتیازها رو کم کردید
1
0
سیدعلی رضا موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
باید فکر اساسی کرد نه حداقلی اضافه کردن بایک یادو میلیون دردی دوانمیشود
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
باید فکر و نگاه طلاب رو تغییر داد که به درس خوندن تو حوزه نگاه مالی و درآمدی نداشته باشن
حوزه هم مثل دانشگاه فقط جایی است برای تحصیل بعدش خود شخص باید درآمد و شغلی داشته باشه
اگه از اول نگاه طلاب رو اصلاح کنند و شهریه ندهند ....
0
1
ناشناس
|
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
شما درک درستی از شهریه و فلسفه پرداخت آن نداری
این مانند همان بورسیه در دانشگاه ها است
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
اللهم ارزقنا توفیق الطاعه....وعلی المتعلمین بالجهد و الرغبه
0
0
مرتضی احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
با عرض سلام خدمت مسئولین محترم ایا فردی که مرحوم شود دیگر بسته های معیشتی به خانواده هایشان تعلق نمیگیرد
0
0