۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۷۲۷۵۰۸
معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره):

سیره حضرت زهرا جلوه ای از سیره پیامبر گرامی اسلام است

سیره حضرت زهرا جلوه ای از سیره پیامبر گرامی اسلام است
وجود حضرت زهرا قسمتی از وجود رسول گرامی اسلام و سیره او جلوه دیگری از سیره پیامبر اکرم بوده و وجود ایشان مکمل وجود رسول خدا است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد ناصر سقای بی ریا معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) در شازدهمین دوره مدرسه زمستانی شبهه‌پژوهی که به همت مـرکز مـطالعات و پـاسـخ‌گویی بـه شــبـــهات حوزه های علمیه و بـا همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به معنای اخلاق اظهار داشت: معنای اخلاق یعنی با اعمال خود افعالی را انجام دهیم که سبب کمال حقیقی افراد شده و قرب الهی را به دنبال داشته باشد و اگر به قرب الی الله دست پیدا کنیم به کمال الهی خواهیم رسید.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) در ادامه افزود: فقه نیز با اخلاق ارتباط نزدیکی دارد؛ زیرا تمامی افعال انسان ها در قالب احکام خمسه بیان می شوند که شامل حرام، واجب، مکروه، مستحبات و مباح می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام که فرمود وقتی خداوند انسان ها را آفرید هیچ نیازی به آنان نداشت ابزار کرد: هدف خداوند از خلقت انسان ها این بود که آنان را به کمال برساند و از این طریق لطف خود را شامل حال آنان گرداند.

وی در ادامه افزود: هر کدام از افراد انسان ها در جایگاهی قرار داده شده‌اند و این جایگاه بیانگر آن است که انسان ها از نظر امکانات وجودی، ظرفیت و توانمندی های خود از همدیگر متفاوت هستند و هر یک از افراد درجه ای از درجات وجودی را از خداوند دریافت کرده است که باید شکرگزار خداوند باشد.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام حداقل دو نفر را به صورت مستقیم تربیت کردند که آن دو نفر حضرت امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند و این دو بزرگوار، رسول گرامی اسلام را اسوه خود قرار داده بودند؛ چراکه اسوه پذیری یکی از راه های رسیدن به کمال الهی است.

وی در ادامه افزود: بهترین انتخاب در اسوه گیری افراد الگوبرداری آگاهانه، هدف دار و از روی علم و قصد است و در این راه باید امید به خدا و قیامت داشته و یاد آخرت را فراموش نکنیم؛ چراکه یاد آخرت می تواند در پذیرش اسوه های مناسب تر تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با اشاره به عدم تفکیک اسوه حضرت فاطمه زهرا از رسول گرامی اسلام بیان داشت: وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها از وجود رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم جدا نیست؛ چراکه وجود حضرت زهرا قسمتی از وجود رسول گرامی اسلام و سیره او جلوه دیگری از سیره پیامبر اکرم بوده و وجود ایشان مکمل وجود رسول خدا است.

وی در ادامه بیان داشت: گاهی اسوه به صورت مستقیم است و گاهی نیز به صورت غیرمستقیم که در اسوه مستقیم باید گفتار معصومان علیهم السلام را در برنامه ها و راه رسم زندگی های خویش قرار دهیم و در الگوپذیری غیر مستقیم لازم است تا روح و حقیقت گفتار کردار معصومان علیهم السلام را درک کرده و با تحلیل های مناسب، عملکردهای مناسبی در زندگی خود داشته باشیم.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به ساده زیستی حضرت زهرا در زندگی خویش اظهار داشت: روح ساده زیستی، پارسایی، وارستگی و پرهیز از تجمل‌گرایی، امری حاکم بر زندگی حضرت زهرا بود و ایشان بهترین الگویی است که زنان مسلمان می‌توانند از سیره این بزرگوار الگوبرداری کرده و روح حاکم بر زندگی خود را بر ساده زیستی و قناعت بنا نمایند که اگر این چنین کنند از سیره و اخلاق حضرت زهرا الگو برداری کرده اند.

ارسال نظرات