۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۷۲۷۵۱۲
رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی عنوان کرد؛

لزوم تبدیل مسئله حجاب و عفاف به ارزش اجتماعی

لزوم تبدیل مسئله حجاب و عفاف به ارزش اجتماعی
حجت الاسلام پسندیده گفت: عفاف یک مسئله اجتماعی است و مسئله اجتماعی باید به ارزش اجتماعی تبدیل شود و اگر این گونه نشود به وجاهت اجتماعی تبدیل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در شازدهمین دوره مدرسه زمستانی شبهه‌پژوهی که به همت مـرکز مـطالعات و پـاسـخ‌گویی بـه شــبـــهات حوزه های علمیه و بـا همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به عنوان ارائه شده با موضوع حیا و عفاف فاطمی بیان داشت: بحث از نوع حجاب مسئله اصلی ما و جامعه امروز نیست؛ زیرا امروزه افراد جامعه اطلاع کافی در این زمینه دارند و باید بر زمینه سازی عفاف و آموزش مصادیق آن به مردم جامعه توجه شود.

وی در ادامه بیان داشت: حجاب مسئله ای شرعی و مسلم دین مبین اسلام است و کیفیت پوشش و حجاب نیز یک مسئله فقهی است و هرچند اختلاف ها و دیدگاه هایی نیز در آن وجود دارد؛ اما عفاف و حجاب از شاخص‌های اصلی جامعه اسلامی است.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی با اشاره به اینکه عفاف امری اجتماعی است اظهار داشت: امر اجتماعی اقتضائات خود را می‌طلبد و فرد انگاری عفاف و حجاب غلط بوده و آسیب های بسیار فراوانی را بر جای می گذارد؛ چنانکه فقه محوری این مسئله نیز کاملاً اشتباه بوده و نباید تنها به حلال و حرام بودن این مسئله پرداخته شود.

حجت‌الاسلام پسندیده با طرح این سوال که آیا مسئله اصلی جامعه ما حجاب است یا عفاف؟ ابراز کرد: برای نهادینه سازی عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ابتدا باید چرایی عفاف مطرح شده و بیان گردد و بعد از این مرحله به چگونگی اجرای آن پرداخته شود؛ چراکه راهبرد اصلی ما در مسئله عفاف تقویت خویشتن داری است و باید به این مسئله دقت نظر داشته باشیم و اقدامات لازم برای چرایی و چگونگی عفاف در جامعه اسلامی را در جامعه نهادینه کرده و به مردم آموزش دهیم.

وی در ادامه افزود: باید مبانی و آموزه های اسلامی همچون صبر و بردباری به افراد جامعه در روش های متعدد آموزش داده شود و آسیب های عدم عفاف و حجاب در جامعه شناسایی شده و در برطرف کردن آسیب ها اقدامات آموزشی لازم اتخاذ گردد.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی خاطرنشان کرد: عفاف یک مسئله اجتماعی است و مسئله اجتماعی باید به ارزش اجتماعی تبدیل شود و اگر این گونه نباشد به جاهت اجتماعی تبدیل خواهد شد چنانکه دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر را دستور می‌دهد و تا زمانی که تمام واجب و حرام ما در جامعه به امربه معروف ونهی از منکر تبدیل نشود، معروف سازی‌ها تحقق پیدا نمی کند و مسئله عفاف حل و فصل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام پسندیده در پایان با اشاره به برخی از الزامات اجتماعی بودن عفاف بیان داشت: اقبال و پذیرش اجتماعی امری اساسی و مهم است و تا زمانی که مردم امری را نپذیرند، تحقق اجتماعی پیدا نمی‌کند و باید ظرفیت اجتماعی در پذیرش و جذب پدیده ها وجود داشته باشد؛ چراکه اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس به جا خواهد گذاشت.

ارسال نظرات