۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۲۷۶۵۶

تهدیدات توخالی کوخاوی چگونه واقعیت اسرائیلِ بحران‌زده را فاش می‌کند؟

تهدیدات توخالی کوخاوی چگونه واقعیت اسرائیلِ بحران‌زده را فاش می‌کند؟
آویو کوخاوی درحالی با تهدیدات توخالی خود علیه مقاومت در تلاش برای مانور تبلیغاتی بعد از ناکامی‌های مکرر در ارتش صهیونیستی است که در معرض انتقادات شدید از جانب اسرائیلی‌ها قرار داشته و خودش به شکاف‌های سیاسی عمیق این رژیم اعتراف می‌کند.

«آویو کوخاوی» که در آستانه خداحافظی از منصب خود در ریاست ستاد ارتش رژیم صهیونیستی است، در آخرین هفته حضورش در ارتش این رژیم شروع به طرح ادعاهایی علیه ایران و حزب‌الله کرده و مدعی آمادگی نظامیان رژیم اشغالگر برای حمله نظامی علیه حزب‌الله و دیگر  گروه‌های مقاومت شده و گفت که اگر نهاد سیاسی اسرائیل تصمیم به جنگ بگیرد، ارتش می‌داند که ماموریت خود را چگونه انجام دهد.

اما جدا از اینکه آویو کوخاوی در روزهای پایانی حضور خود در ریاست ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و درحالی که دیگر مسئولیتی در امور جنگی ندارد، چنین ادعاهایی را مطرح کرده و قصد داشته وانمود کند در طول مدت ماموریت خود در ارتش دستاوردهای زیادی محقق ساخته و نیروهای ارتش اسرائیل را آماده کرده است، اما آیا واقعا صهیونیست‌ها آماده آغاز یک حمله نظامی یا ورود به جنگ جدید را  دارند؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا شرایط داخلی رژیم اشغالگر را در سطوح سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار دهیم.

شکاف‌های عمیق سیاسی

آویو کوخاوری در میان ادعاهای خود برای جنگ با مقاومت ابتدا گفت که چنین حمله‌ای مستلزم تصمیم‌گیری در سطح سیاسی است. این درحالی است که خود کوخاوی به خوبی می‌داند که اسرائیل مدت‌هاست از یک بحران سیاسی عمیق رنج می‌برد و اختلافات سیاسی میان صهیونیست‌ها با روی کار آمدن کابینه افراطی این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو، تشدید خواهد شد.

در اینجا بهتر است به یک ماه قبل برگردیم؛ جایی که اختلافات میان کوخاوی و نتانیاهو به بالاترین حد خود رسیده و کوخاوی، نتانیاهو را به دلیل اعطای اختیارات مهم در وزارت امنیت داخلی و ارتش به دو عضو افراطی کابینه وی یعنی «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» سرزنش کرد.

کوخاوی همچنین در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره انتصاب بن گویر و اسموتریچ به مناصب مهم امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: اگر این دو وزیر اجازه دستور دادن داشته باشند، ارتش در کار خود موفق نمی‌شود. همچنین کابینه نتانیاهو به ارتش آسیب می‌زند و بر آمادگی آن برای جنگ تاثیر منفی می‌گذارد.

از طرف دیگر آویو کوخاوی در شرایطی به ماموریت خود در ریاست ستاد ارتش رژیم صهیونیستی پایان می‌دهد که همچنان انتقادات زیادی نسبت به عملکرد وی در این ارتش طی سال‌های گذشته وجود دارد. در همین زمینه چند روز قبل یک مسئول نظامی ارشد صهیونیست با انتقاد تند از طرح کوخاوی برای تبدیل نظامیان اسرائیلی به یک ارتش «مرگبار، موثر و مبدع» تاکید کرد که  این طرح خسارت شدیدی به نیروزی زمینی و نیروهای پشتیبان ارتش وارد خواهد کرد.

این مقام نظامی رژیم صهیونیستی افزود: ما حداقل تعداد نیرو را برای مقابله با تهدیدهایی پیچیده‌تر از تهدیدات سال‌های گذشته داریم و احتمالا اسرائیل در آینده با نبردی سنگین در کنار چالش‌های داخلی مواجه خواهد شد و جای خالی هر نیرو در این شرایط احساس می‌شود.

«اسحاق برک» افسر ذخیره در ارتش صهیونیستی  و مسئول سابق رسیدگی به شکایات سربازان در این ارتش نیز با اعتراف به ناکامی همه روسای ستاد ارتش اسرائیل از جمله کوخاوی در طول سالیان متمادی در مقابله با ایران اعلام کرد: از سال 2008 اسرائیل در تلاش برای حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران بود و 11 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) برای  تقویت توانایی نیروی هوایی خود برای تحقق این هدف هزینه کرد اما همواره از انجام چنین اقدامی عاجز بوده است.

اسحاق برک تاکید کرد: علت این ناتوانی اسرائیل در مقابله با ایران، نگرانی‌های ناشی از هزینه‌های گزافی است که اسرائیلی‌ها باید بپردازند؛ به ویژه به دلیل ترس از توازن وحشتی که ایران در منطقه تشکیل داده است. بنابراین وقوع یک جنگ منطقه‌ای، آن هم بعد از موفقیت ایران در گسترش ابعاد حضور و نفوذ خود در منطقه، موجب می‌گردد تا هزاران موشک در قلب تل‌آویو فرود آمده و جان هزاران اسرائیلی را بگیرد.

ارتش بحران زده در میدان مین سیاست داخلی

همانطور که گفته شد اسرائیل در سطح سیاسی از یک بحران داخلی بزرگ رنج می‌برد و اختلافات سیاسی عمیقی میان کابینه این رژیم با ارتش وجود دارد و هم‌زمان با آن محافل صهیونیستی به شکست موسسات امنیتی اسرائیل در برابر قابلیت‌های امنیتی رو به رشد ایران اعتراف می‌کنند. رسانه‌های عبری معتقدند که در این شرایط ارتش بحران‌زده اسرائیل تبدیل به «کیسه بوکس» میان سیاستمداران شده و این ارتش اکنون در میدان مین سیاست داخلی اسرائیل گرفتار  است که فشار زیادی به آن وارد کرده و مانع از انجام وظایفش می‌شود.

این رسانه‌ها با اشاره به عدم آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگ، از بحران‌های مختلفی که این ارتش از آن رنج می‌برد صحبت و تاکید می‌کنند که وضعیت ارتش اسرائیل تحت تاثیر اختلافات سیاسی قرار گرفته و شاهد مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی، عدم تمایل جوانان برای  پیوستن به ارتش، کاهش اعتماد به نفس سربازان و ... هستیم.

در اینجا می‌توان به نتایج یک نظرسنجی که توسط «ائتلاف جنبش‌های جوانان» در اراضی اشغالی انجام و توسط شبکه 12 تلویزیون این رژیم منتشر شد استناد کنیم؛ جایی که یک سوم جوانان اسرائیلی نمی‌خواهند وارد ارتش شوند.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی در این زمینه اعلام کردند: ارتش اسرائیل قادر به انجام هیچ حمله‌ای نیست؛ زیرا از کمبود نیرو و عدم آمادگی نیروهای اضطراری رنج می‌برد، مانورها متوقف شده و تیپ‌های ارتش سال‌هاست که آموزش نمی‌بینند.

این مقام امنیتی صهیونیست افزود: سال گذشته یک نظرسنجی درباره میزان مخالفت در ارتش انجام شد و نتایج آن نشان داد که نیروهای ذخیره اعتماد خود را به فرماندهی عالی از دست داده‌اند و هیچ آموزشی نمی‌بینند و سلاح‌‌های جدید را نمی‌شناسند. کوخاوی درحالی منصب ریاست ستاد ارتش را ترک می‌کند که ارتش از مشکلات وحشتناکی رنج می‌برد و اگر رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل اقدامی برای حل این مشکلات انجام ندهد، با شکاف‌های عمیق‌تری مواجه خواهیم شد.

از طرف دیگر ناظران معتقدند که خودِ اسرائیل تصمیم‌گیرنده برای آغاز هیچ حمله‌ای نیست و این آمریکاست که تصمیم می‌گیرد. در شرایط فعلی نیز گذشته از عدم آمادگی ارتش صهیونیستی برای ورود به هیچ جنگی، آمریکا در سایه درگیری در بحران اوکراین، قصد ورود به هیچ ماجراجویی جدیدی را نداشته و سیاست احتیاط امنیتی را به ویژه در غرب آسیا اتخاذ کرده است.

شاهد این امر اتفاقی است که در رابطه با تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی رخ داد؛ جایی که رژیم صهیونیستی در نهایت تسلیم تهدیدات حزب‌الله شد و آمریکا که ظاهرا نقش میانجی را در این پرونده داشت مجبور شد با چشم‌پوشی از امتیازاتی که قبلا می‌خواست برای تل‌‌آویو بگیرد، روند امضای توافقنامه غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی را تسهیل کند؛ توافقی که به موجب آن لبنان قادر به بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی و گازی خود در دریا خواهد بود.

بنابراین آویو کوخاوی درحالی ادعای آمادگی برای حمله به طرف‌های محور مقاومت را دارد که ماموریت او به عنوان رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به پایان رسیده و هم‌زمان در معرض انتقادات شدید از جانب دستگاه نظامی این رژیم به دلیل عملکرد ضعیف خود طی سال‌های گذشته، قرار دارد. همچنین هم کوخاوی و هم سایر مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که اسرائیل از شکاف و دودستگی‌هایی عمیقی رنج می‌برد و این شرایط به صهیونیست‌ها حتی اجازه فکر کردن برای ورود به درگیری نظامی تازه را نمی‌دهد.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که این تهدیدهای کوخاوی در چارچوب یک تبلیغ رسانه‌ای صورت گرفته که وی آن را برای بهبود چهره خود بعد از ناکامی‌های مکرر در ارتش اسرائیل انجام می‌دهد تا در آینده فرصتی برای ورود به عرصه سیاسی این رژیم داشته باشد؛ به ویژه اینکه تیم نتانیاهو، کوخاوی و تیم او را متهم به تضعیف اسرائیل در برابر ایران می‌کند.

به گفته ناظران، این تهدیدات آویو کوخاوی همچنین بیانگر نگرانی صهیونیست‌ها از افزایش توان نظامی ایران است؛ آن هم در شرایطی که رژیم اسرائیل در سایه شکاف‌های عمیق سیاسی و بحران‌های راهبردی و فاجعه بار ارتش، در حال از دست دادن  نیروی بازدارنده خود  بوده و در واقع کوخاوی با این تهدیدات توخالی، عمق بحران اسرائیل را در سطح تصمیم‌گیری، آمادگی و حتی مانورهای سیاسی آشکار می‌کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات