۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۲۷۷۴۱
یادداشت؛

نگاهی به جایگاه و اهمیت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب

نگاهی به جایگاه و اهمیت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از جمله نهادهای حوزوی است که مصوبات آن به مراکز ذیربط به ویژه شورای عالی حوزه های علمیه اعلام و پس از تصویب، شکل اجرایی می یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از جمله نهادهای حوزوی است که مصوبات آن به مراکز ذیربط به ویژه شورای عالی حوزه های علمیه اعلام و پس از تصویب، شکل اجرایی می یابد.

اهمیت این جایگاه بر کسی پوشیده نیست؛ به ویژه که در سال‌های اخیر با توطئه‌های استکبار در قالب فتنه‌های مختلف مواجه هستیم که به دنبال تضعیف انقلاب و روحانیت و نظام اسلامی هستند و با توجه به ساختار حوزه می‌تواند در قبال انجام وظیفه و مقابله با توطئه‌ها، مردم را در این امر بسیج کند.

حرکت عظیمی که رهبر کبیر انقلاب برای احیای اسلام ناب کردند جز با ارتباط تنگاتنگ حوزه‌های علمیه و مردم مقدور نبود و باید این ارتباط در تمامی ابعاد هم در حوزه و در جامعه برقرار باشد تا دشمن در توطئه‌ها مایوس شود که این امر تا به امروز محقق شده است.

یکی از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی از مجمع نمایندگان و حوزه این بود که حوزه، انقلابی بماند تا جامعه انقلابی بماند که نکته بسیار مهم رهبری در رابطه با جهاد تبیین منوط به ارتباط روحانیت با مردم است و مجمع نمایندگان حلقه وصل جامعه روحانیت با مدیریت حوزه‌ها خواهد بود و این انسجام موجب تحکیم روابط و جهاد تبیین خواهد بود.

لزوم شناخت جایگاه و اهمیت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

چرایی و نحوه تاسیس مجمع نمایندگان طلاب

جرقه تاسیس از این جا شروع شد که امام خمینی قدس سره که در خشت خام، حقایق را می دیدند بر اساس احساس نگرانی های ناشی از بعضی از اختلافات که زمینه ساز حضور عناصر نفوذی دشمن در پایگاه اصلی انقلاب اسلامی، یعنی حوزه علمیه می شد، چنین هشدار دادند: «اولین وظیفه شرعی و الهی آن است که اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود» و آنگاه برای رفع این نگرانی چنین هدایت فرمودند که «جامعه مدرسین باید طلاب عزیز و انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بداند، حتماً با آنان جلسه بگذارد و از طرح ها و نظرات آنان استفاده نمایند» که کلام گرمابخش و امید آفرین آن امام راحل همه حوزه را به حرکت و جوشش درآورد تا تحقق بخش رهنمودهای ایشان گردند.

 بهترین راه برای نهادینه شدن این آرزوی امام راحل تأسیس نهادی متشکل از نمایندگان طلاب و فضلای انقلابی بود که بدین منظور و با سرعتی کم نظیر و با استقبالی پرشور، طلاب و حمایت های بی دریغ بزرگان مخصوصاً جامعه محترم مدرسین، انتخابات در حوزه علمیه قم انجام گرفت و این نهاد که بعداً با نام «مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» خوانده شد، پدید آمد.

گزارش این انتخابات به عرض امام راحل رسید و با پاسخ تشکر آمیز امام خمینی(ره) که تاییدی بر صحت این اندیشه (تأسیس مجمع) و انتخاب بود، مجمع در آخرین ماه های عمر پربرکت امام راحل شکل یافت.

بخش های مجمع نمایندگان طلاب

1- «مجمع عمومی» که از اجماع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در جلسات قانونی پیش بینی شده در اساسنامه، تشکیل می گردد و مهمترین رکن مجمع و بالاترین مقام تصمیم گیرنده است.

لزوم شناخت جایگاه و اهمیت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

2- هیأت رئیسه که با رأی مستقیم نمایندگان به مدت یکسال انتخاب شده است و اداره مجمع عمومی و انجام امور محوله از سوی مجمع عمومی را بر عهده دارد.

کمیسیون ها: بنیادی ترین رکن مجمع، کمیسیون های مجمع است که به منظور ارایه یا بررسی طرح ها، در جهت نیل به اهداف و وظایف مجمع به صورت کمیسیون های دایمی، غیردایمی و ویژه تشکیل می گردد.

کمیسیون های دایمی عبارت هستند از «کمیسیون تشکیلات و مدیریت، کمیسیون تحقیقات علمی، کمیسیون تحقیق و بررسی، کمیسیون گزینش و جذب نیرو، کمیسیون رزمی و دفاعی، کمیسیون مالی و اقتصادی، کمیسیون امور حوزه و دانشگاه و کمیسیون سیاسی و کمیسیون های غیر دایمی 1 پیگیری فرامین امام و رهبری، جنبش نرم افزاری، طرح و برنامه».

4- واحد امور اجرایی که به منظور انجام کارهای اجرایی مجمع، واحد امور اجرایی با داشتن بخش های مناسب و لازم، زیرنظر رئیس مجمع به فعالیت اقدام می کند.

5- واحد نظارت و تهذیب که این واحد به منظور حسن سلوک نمایندگان و حفظ شئون اخلاقی مجمع تشکیل شده است.

اهداف مجمع نمایندگان طلاب

طبق اساسنامه ایجاد ارتباط و هماهنگی هرچه بیشتر بین طلاب و فضلای حوزه با جامعه مدرسین حوزه؛ تنظیم و تقویت امور حوزه در جهت اسلام ناب محمدی و تحکیم مبانی جمهوری اسلامی با ارائه طرح های مناسب به جامعه مدرسین و مدیریت حوزه علمیه قم؛ جذب نیروهای لایق جهت تحصیل در حوزه؛ بالا بردن سطح عملی حوزه؛ اصلاح و تنظیم مراحل آموزشی، کتب و مواد درسی و ایجاد رشته های تخصصی مورد نیاز؛ رشد و گسترش آموزه های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی؛ گسترش تبلیغات اسلامی از طریق اعزام مبلغین و نشر کتب مفید و سایر وسایل ارتباط جمعی؛ ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادها برای تقویت علمی و اخلاقی حوزه؛ تهذیب حوزه از انحراف فکری و سیاسی؛ تربیت مجتهدان، محققان، نویسندگان و مبلغان شایسته و آگاه به زمان؛ جذب نیروهای خلاق و کارآمد برای تدریس در حوزه و دانشگاه؛ امام جمعه؛ ایجاد ارتباط با حوزه های علمیه، ائمه جمعه و علمای بزرگ شهرستان ها و ارتباط با مراکز حوزوی خارج از کشور؛ بهبود شرایط و امکانات تحصیلی و رفع نسبی نیازها و مشکلات مالی طلاب حوزه؛ تقویت مدیریت حوزه با بسیج تمامی نیروها.

لزوم شناخت جایگاه و اهمیت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

گفتنی است یکی از بارزترین فعالیت های مجمع نمایندگان ایجاد مرکز خدمات حوزه های علمیه است که به پیشنهاد این نهاد در حوزه های علمیه اتفاق افتاده است و این خدمات نقش بسزایی حتی به صورت حداقلی در معیشت طلبه ها دارد.

مجمع در مورد موضع گیری ها و صدور بیانیه ها همواره مستقل عمل کرده، اما موضع گیری مجمع بدون آنکه خواسته جامعه مدرسین باشد، در راستای این نهاد بوده است.

بزرگان حوزه نظر مساعد درباره مجمع دارند و دنبال این هستند که مجمع، ضعف های حوزه را رصد کرده و برطرف کند که البته ماهیت مجمع نمایندگان طلاب، اجرایی نیست و صرفا موظف به تصویب و ارائه طرح ها هستند؛ لذا گاهی در ملاقات ها توقعات و ماموریت هایی به مجمع ارائه می شود که مجمع نمی تواند آن را انجام دهد زیرا اهداف مجمع با آن توقعات و ماموریت ها فرق می کند.

ارسال نظرات