۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۲۷۸۰۵
یادداشت؛

پناه انقلاب

پناه انقلاب
اگر چه توقع این بود که رئیس جمهور خیلی زودتر گزینه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند اما تلخی این دیر هنگامی با انتخاب بجا و شایسته به شیرینی بدل شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خبر خوبی که در همین چند روز اخیر باعث خوشحالی در آحاد مردم به ویژه قشر فرهنگی جامعه شد، انتصاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

سرانجام رئیس جمهور محترم به این درخواست عمومی جهت تغییر یکی از مهمترین ارکان فرهنگی یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هرچند با تأخیر پاسخ مثبت دادند. اگر چه توقع این بود که رئیس جمهور محترم خیلی زودتر از اینها گزینه جدید این پست را انتخاب نمایند اما تلخی این دیر هنگامی با انتخاب بجا و شایسته به شیرینی بدل شد.

پناه انقلاب

فرهنگ هویت انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی به دلیل حضور جهانی خود در حقیقت این شعار را در سراسر جهان اعلام نمود که در مدیریت نظام اسلامی، دین اختیار را بدست گرفته است. آنچه که امروز باید نمودِ آن را در اداره مجموعه های نظام مشاهده نمود ارتباط مستقیم آنها با فرهنگ دین و نظام اسلامی است.

بنابراین دستیابی به یک خط مشی فرهنگی مستقل براساس اصول و ارزش های اسلامی دارای اهمیت به سزائی بوده و امام خمینی(قدس سره) در این باره می فرمایند:

درباره فرهنگ هر چه گفته شود کم است. می دانید و می دانیم اگر انحرافی در فرهنگ یک رژیم پیدا شود و همه ارگان ها و مقامات آن رژیم در صراط مستقیم انسانی و الهی پایبند باشند و بر استقلال و آزادی ملت از قیود شیطان عقیده داشته باشند و آن را تعقیب کنند و ملت نیز به تعبیت از اسلام و خواسته های ارزنده آن پایبند باشند دیری نخواهد کشید که انحراف فرهنگی بر همه غلبه کند و همه را خواهی نخواهی به انحراف کشاند ونسل آتیه را آن چنان کند که انحراف بصورت زیبا و مستقیم را راه نجات بداند و اسلام انحرافی را به جای اسلام حقیقی بپذیرد و بر سر خود و کشور آن آورد که در طول ستم شاهی و خصوصاً پنجاه سال سیاه بر سر کشور آمد.( سخنرانی امام خمینی در تاریخ 21 / 11 / 61)

پناه انقلاب

شخصیتی برآمده از حوزه

از مهمترین نهادهای متولی فرهنگ (فرهنگی که اشاره کردیم هویت انقلاب ماست) شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دبیر آن نیز نقش راهبردی و موثری در هدایت این نهاد دارد.

از این رو لازم است تسلط کاملی بر مباحث فرهنگی و دینی داشته باشد،ازاین حیث جناب حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گزینه بسیار مناسبی برای تصدی این پست هستند.

چرا که وی چهره ای وجیهه و مقبول در حوزه علمیه می باشد. و از توفیقات وی، درزمینه تدریس دروس حوزوی است که از سال 1362 شمسی در كنار تحصيل بوده است و تا كنون در مدارس علميه دزفول و قم و مؤسسه امام صادق و مؤسسه امام خميني و جامعه الزهراء به تدريس ادبيات، فقه، اصول، فلسفه و كلام اشتغال علمی داشته اند و توانسته همه کتاب‌های متعارف حوزه علمیه، از جامع‌المقدمات تا کفایه و همچنین از بدایه الحکمه تا الشواهد الربوبیه و اسفار اربعه را در حوزه‌های علمیه کشور تدریس کند.

همچنین استاد  خسروپناه از سال 1375 توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول اجازه اجتهاد و نقل حدیث گرفتند و و اینک از استادان مشهور حوزه علمیه قم و دارای چندین اجازه اجتهاد و اجازه روایی هستند.

پیوند با دانشگاه

حوزه و دانشگاه دو عنصر تاثیرگذار در فرهنگ جامعه هستند،از این رو ارتباط و کمک گرفتن از این دو عنصر از اهمیت ویژه ای برای تعالی فرهنگ برخوردار است.

پناه انقلاب

از دیگر امتیازات خسروپناه پیوند و ارتباط وی با دانشگاه است. وی از سال 1365 در تربيت معلم دزفول و دانشگاه‌هاى شهيد چمران اهواز، شهيد بهشتى و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبايي، تربيت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تدريس دروس فلسفى و كلامى پرداخته است و توانسته در بیشتر دانشگاه‌های کشور تدریس کند و از سال 1394 به رتبه استاد تمامی دست یافته اند.

نخبگی علمی

وی مقطع سطح سه را که معمولاً بطور متوسط حدود ۱۰ سال برای طی کردن آن زمان لازم هست را ظرف مدت ۶ سال به پایان رساندند. همچنین تدریس در دروس حوزوی را از ۱۷ سالگی و تدریس در دانشگاه را از ۲۰ سالگی آغاز نمودند.

در زمینه تالیفات نیز از وی در حدود ۶۰ جلد کتاب انتشار یافته و چندین عنوان کتاب نیز در دست انتشار دارند، و دارای صدها مقاله علمی پژوهشی و یا علمی ترویجی هستند که این خود نشانی از قوت علمی و نخبگی وی دارد.

چهره شناخته شده در مجامع علمی بین المللی

وی با تدوین مقالات متعدد و ارائه آنها در کشورهای مختلف چهره شناخته شده درسطح مجامع علمی بین‌المللی به حساب می آیند‌.

استاد خسروپناه از سال 1374 تا کنون، در كنگره‏ها و همايش‏هاى علمى داخلي و بین‌المللی شركت کردند و مقالات پذیرفته شده خود را قرائت نمودند. وی در کشورهای عربستان، انگلستان، عراق، امارات، قطر، چین، روسیه، ترکیه، گرجستان، مالزی، پاکستان، هندوستان، لبنان، سوریه، اتریش، سوئیس، سوئد، اندونزی، قزاقستان، بوسنی و هرزگوین، ایتالیا و واتیکان، تانزانیا، کنیا و زنگبار سخنرانی‌های متعدد داشته‌.

پناه انقلاب

صاحب نظریه

به خوبی می توان وی را با توجه به احاطه بر مباحث فلسفی و کلامی و همچنین داشتن منظومه فکری منسجم  صاحب نظریه دانست.

نظریه‌ها و دیدگاه‌های اختصاصی استاد خسروپناه، عبارتند از: 1- نظریه فلسفه فلسفه اسلامی که در هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی به عنوان نوآوری پذیرفته شد. 2- نظریه دیدبانی 3- نظریه حکمت خودی و تغییر موضوع فلسفه به وجود انضمامی انسان 4- رئالیسم شبکه‌ای و تئوری بداهت نظام‌مند کارآمد 5- الگوی حکمی- اجتهادی و روش شناسی حکمی- اجتهادی 6- نظریه فرایندی از مبانی تا نظام‌های عینی

در واقع میتوان گفت مهمترین دغدغه‌های فکری و فلسفی و فقهی استاد خسروپناه در دو حوزه مشخص می‌شود: اول، جریان شناسی فکری ایران و جهان اسلام و دوم، اسلامی سازی علوم انسانی و به تبع آن، نظام سازی فقه اسلامی

سوابق اجرایی

از سوابق مدیریتی وی نیز می توان به رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره، جانشین مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم، سرپرست معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز اشاره کرد.

پناه انقلاب

وی همچنین مدیریت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیات اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله (عج)، ریاست دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است. معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر مسوولیت های وی است.

بررسی دیدگاه های مختلف و تعامل در حوزه کاری

عملکرد و سابقه ای که حجت الاسلام خسروپناه در حوزه علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دارد، نشان می دهد با وجود این که فرد صاحب نظری است، تلاش زیادی دارد تا فضا را برای تضارب آرا و بیان دیدگاه های مختلف فراهم کند؛ بنابراین با این کارنامه خوبی که وی دارد، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند از جهت فکری پرقدرت‌تر عمل کند و پیش برود.

همچنین در بحث تعامل با افراد مختلف، وی تعامل بسیار خوب و سازنده ای با دیگران دارد. یکی از ابعادی که کمتر به آن پرداخته شده دیدارها و تعاملات وی با اهالی علم و فرهنگ، هنر، آموزش عالی و صاحب نظران این عرصه است.

دکتر خسروپناه فردی نیست که فقط با افراد حوزه یا دانشگاه و اساتید نشست و برخاست داشته باشد، بلکه تعاملات زیادی با هنرمندان به خصوص هنرمندان صاحب هنرهای اصیل ایرانی مثل خطاطی و نقاشی و موسیقی دارد که می تواند در تصمیم گیری ها به وی کمک کند.

پناه انقلاب

چهره انقلابی

از ویژگی های بارز استاد خسروپناه که موجب خشم دشمنان انقلاب واقع شده چهره انقلابی و ولایی وی است.

که این انقلابی بودن را وی با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس به اثبات رساندند.

چرا که علاوه بر فعالیت تبلیغی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نموده و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شدند.

وی همچنین در دهه ۸۰ سخنرانی هایی در زمینه تبیین ولایت فقیه و منظومه های فکری امام خمینی و مقام معظم رهبری در حوزه و دانشگاه تهران داشتند که در همین راستا موفق به تألیف دو عنوان کتاب با عنوان منظومه فکری امام خمینی و منظومه فکری مقام معظم رهبری در چندین جلد شدند.

صدای دشمن

بعد از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه های ضد انقلاب و دشمن جمهوری اسلامی با تمام توان سعی در تخریب این چهره علمی و انقلابی داشتند. رسانه هایی نظیر رادیو فردا و voa ویا بی بی سی فارسی و... و متاسفانه هم سو و هم صدا با این دشمنان خارجی معلوم الحال عده ای که نام خود را اصلاح طلب میگذارند هم شروع به تخریب چهره علمی و فرهنگی وی در داخل کردند.

آنهم با دست آویزهای خنده داری مثل اینکه در عالم خردسالی وی نسبت به بی حجابی بی تفاوت نبوده، و یا طب سنتی را داری اثر دانسته اند. که بیان مسائل سطحی اینچنینی نشان از دست خالی بودن دشمن از مسائل  کلان و مهمتری همچون وجاهت و قوت علمی و یا احاطه وی به مسائل فرهنگی دارد.

پناه انقلاب

صدای دشمن نشانه انتخاب درست

بدون شک یکی از دلایل انتخاب صحیح و به جای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همین سر و صدای دشمنان است. جمله زیبایی منسوب به شهید همت برای تشخیص جبهه خودی وجود دارد که این شهید والامقام در این باره می گوید: «هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است.»

در جنگ امروز رسانه ای هم وقتی مشاهده می کنیم که دشمنان به صورت متحد مشغول تخریب چهره علمی و فرهنگی وی هستند،نشانه ایست محکم از انتخابی صحیح در یکی از تاثیرگذارترین مناصب فرهنگی کشور.

سخن پایانی

در مجموع انتخاب حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی،انتخابی شایسته و به جا بود که موجب امید بخشی به مردم علی الخصوص به اهالی فرهنگ شد.

امید است با راهبری وی شورای عالی انقلاب فرهنگی با سرعت بیشتری در راه تعالی فرهنگ و بخصوص دغدغه مقام معظم رهبری که به‌کرّات و در مناسبات مختلف از جمله در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» و همچنین در دیدار با اعضای دولت در ششم شهریور ۱۴۰۰  در مورد فرهنگ فرمودند که:«ما مشکل در ساختار فرهنگی کشور داریم و به «بازسازی انقلابی»؛ یعنی خردمندانه، عاقلانه و برخاسته‌ از اندیشه و حکمت نیازمندیم.» گامهای اساسی و بنیادی بردارند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تشکر از رسا خیلی عالی و کامل بود
0
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
خدایی آقای رئیسی گزینه خوبی انتخاب کرد
0
2