۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۲۷۸۴۴

نکات و توصیه های استاد قرائتی در خصوص کیفیت تفسیر قرآن کریم

نکات و توصیه های استاد قرائتی در خصوص کیفیت تفسیر قرآن کریم
رئیس ستاد اقامه نماز در جلسه با طلاب کاشان به بیان نکاتی در باره تفسیر قرآن پرداخت و گفت: تفسیر قرآن باید خلاصه و مفید بیان شود و نباید فقط برای خواص صحبت نکنیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جلسه طلاب و فضلای منطقه کاشان و شهرستان های آران و بیدگل و نطنز که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، اظهار داشت: قرآن از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است؛ اما سهم قرآن داده نشده و به درستی برای مردم بیان نشده است.

وی ابراز داشت: در بیان تفسیر قرآن باید به این دو شرط عمل کنیم که «عوام بفهمند» و «خواص بپسندند» و فقط برای خواص صحبت نکنیم.

تفسیر قرآن باید بگونه ای باشد که عوام بفهمند و خواص بپسندند
رئیس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن باید کوتاه و فشرده بیان شود و به صورت گلچین برای مردم ارائه کنیم؛ نه اینکه به صورت ترتیبی، آیات قرآن را پشت سرهم تفسیر کنیم.

این مفسر قرآن بیان داشت: ما نتوانستیم جاذبه های قرآن را به مردم نشان دهیم تا به سمت قرآن بیایند؛ باید در روش دروس حوزوی و تبلیغ خود تغییر روش داشته باشیم.

سخنران این جلسه گفت: در حوزه هم باید از بزرگان حوزه تقلید کرد و از آنان آموخت و هم به صورت خودجوش وارد میدان شد و کارهای ابتکاری انجام داد.

استاد قرائتی اظهار داشت: ارتباط ما با نوجوانان بسیار کم است و با تقویت این ارتباطات می توانیم حرف های ناب قرآنی را به آنان منتقل کنیم.

وی ابراز داشت: روحانی باید سه شرط: «از مردم»، «در مردم» و «با مردم» را داشته باشد تا بتواند اثرگذار باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه تفسیر قرآن واجب است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال درباره این نکته در آیه 24 سوره محمد فرموده است: «أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا / آيا تدبّر در قرآن نمى كنند يا اينكه بر دلهايشان قفل زده شده است؟!».

این مفسر قرآن بیان داشت: پیامبر از مظلومیت اهل بیت (ع) آگاه بود؛ اما ایشان در روز قیامت از مهجوریت قرآن شکایت می کند و در آیه 30 سوره فرقان آمده است: «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً / و رسول گفت : پروردگارا قوم من این قرآن را مهجور ومتروک کردند».

سخنران این جلسه گفت: امام رضا علیه السلام فرمود خداوند متعال نماز را واجب کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود.
استاد قرائتی اظهار داشت: تفسیر قرآن باید خلاصه و مفید بیان شود؛ چراکه حوصله ها پایین آمده و نمی توان تفسیر بلند برای مردم بیان کرد.

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، نماینده طلاب و فضلای منطقه کاشان نیز در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت های نمایندگان طلاب در دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب پرداخت.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین صبوحی از فضلای منطقه کاشان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت ها پرداخت.

تفسیر قرآن باید بگونه ای باشد که عوام بفهمند و خواص بپسندند

ارسال نظرات