۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۲۸۳۶۰
متولیان در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛

جشنواره فجر امسال با ظرفیت‌ها‌ی جدید

جشنواره فجر امسال با ظرفیت‌ها‌ی جدید
کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: جشنواره فجر امسال می‌تواند از تهدید‌ها و ضعف‌ها، فرصت‌ها و دستاورد‌هایی را برای نظام ایجاد کند.

عباسعلی متولیان کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر سال ها است که در کشور برگزار می شود و به نوعی ویترین نمایش آثار سینماگران بزرگ سینمای ایران است، گفت: این جشنواره از آغاز انقلاب با همه مشکلات از جمله جنگ و مسائل اقتصادی همواره برگزارشده و سینماگران و بازیگران با هر جریان فکری سعی داشتند آثار خودشان را به این جشنواره رسانند.

وی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره فجر در ایام دهه فجر به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است و در چنین روز های پر افتخاری مسئولین تصمیم گرفتند بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور را برگزار کنند.

فرصت استفاده از ظرفیت‌های جدید در جشنواره فجر

کارشناس سواد رسانه ای درباره نقش دولت ها در انتخاب آثار این جشنواره گفت: دولت ها از طریق تعیین هیئت انتخاب جشنواره فجر به طور غیرمستقیم در انتخاب آثار برتر جشنواره تأثیرگذار هستند.

متولیان با بیان اینکه غالب سینماگران با خطوط فکری مختلف اصلاح طلبی و اصولگرایی یا حتی کسانی که هیچ نگاه سیاسی ندارند در جشنواره شرکت می کنند، اظهارکرد: تنها کسانی که نگاه به داخل کشور ندارند، در این جشنواره شرکت نمی کنند و با توجه به سال ها کار رسانه ای که داشته ام، معتقدم که هیچ کارگردانی نیست که بخواهد فیلم او در جشنواره حضور پیدا نکند و آرزوی داشتن سیمرغ بلورین این جشنواره را نداشته باشد.

کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه شاید بعضی از مسائل کشور باعث شده که تعدادی از سینماگران دست به کارهایی غیر متعارف بزنند، تصریح کرد: غالب سینماگران از حضور در محل جشنواره نمایش و آثارشان در جشنواره ابراز رضایت دارند.

متولیان در ادامه جشنواره فجر را، در دوره های مختلف، همیشه با فراز و نشیب هایی دانست و ابراز کرد: ما در سالهای گذشته شاهد فیلم های خوب زیادی در کنار فیلم های ضعیف ازحیث فرم و محتوا بودیم، فرم و محتوای بعضی از این فیلم ها ضعیف و بعضی دیگر در حد شاهکار بوده و توانستند به جشنواره های جهانی راه پیدا کنند.

کارشناس سواد رسانه ای با بیان این نکته که برای ما طلبه ها یا شما خبرنگاران  انقلابی مضامین به کار رفته در فیلم ها مهم است، اظهار کرد: طبق جزوه ای تحلیلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه کرده است در فیلم های دولت گذشته، فیلم هایی با نگاه امید آفرین و فیلم هایی با مضامین منفی مانند خیانت، سیاه نمایی از مسائل جاری کشور، دروغ، خدشه به بنیان مستحکم خانواده‌ها در قالب های مانند آپارتمان نشینی و بالا شهرنشینی وجود داشت.

 وی در ادامه تصریح کرد: من امسال در اکران فیلم‌های جشنواره حقیقت شهر مقدس قم شرکت داشتم و برایم جالب بود که در عرصه مستند سازی، فیلم ها به مسائل همه کشور پرداخته بودند و فقط به مسائل تهران پرداخته نشده بود.

کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه غالب مردم ما مذهبی و معتقد به نظام و انقلاب هستند اما در جشنواره ای که به نام انقلاب اسلامی است سهم و سبد رسانه ای این مردم کمتر است، اظهار داشت: چون ساخت فیلم در مناطقی مثل سعادت آباد تهران برای سینماگران راحت تر است، آنها ترجیح می دهند که در این مناطق فیلم بسازند تا جاهای مثل روستایی دور افتاده از یک شهرستان کشور، به همین دلیل خیلی از فیلم هایی که وارد جشنواره می شود مسائل عموم مردم را مطرح نمی کنند.

فرصت استفاده از ظرفیت‌های جدید در جشنواره فجر

متولیان با اشاره به اینکه همان طور که سینماگران گفته اند، فیلم آینه بازتاب دهنده اتفاقات جامعه است، ابراز داشت: آقای رئیس جمهور و دوستان محترمی که در مسند فرهنگی کشور هستند باید به این نکته توجه کنند که باید حرف همه مردم در فیلم های فجر شنیده شود.

وی در ادامه گفت: جامعه محدود به بعضی مناطق تهران نیست و شاید خیلی از سبک های خاص زندگی که درفیلم ها نمایش داده می شود، فردی در سمنان یا آذربایجان شرقی و غربی یا در خوزستان و خراسان نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.

متولیان در رابطه با اهمیت فرهنگ سازی فیلم ها تصریح کرد: باید روی این مسأله سرمایه گذاری کنیم و انتظار داریم که خبرگزاری ها و کسانی که صدایشان به جایی می رسد به فرهنگ سازی فیلم ها توجه بیشتری داشته باشند.

کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه مسائل جاری کشور همیشه مورد سوء استفاده بدخواهان جمهوری اسلامی چه در داخل کشور و چه خارج از  کشور بوده است، اظهار کرد: ما هیچ وقت منکر ضعف ها، مشکلات و کمبود های خود نیستیم اما اینکه به مشکلات ضریب داده شود و هیچکدام از موفقیت ها و توفیق های انقلاب اسلامی به خصوص در زمینه سینما دیده نشود را درست نمی دانیم.

متولیان با اشاره به سخن حضرت امام(ره) که فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالف هستیم، اظهار کرد: ما با ابزار مشکل نداریم بلکه در مورد محتوایی که سینماگران ارائه می دهند، سخن داریم، چند وقت پیش دیدم خانم فاطمه معتمدآریا که از معترضین به حجاب است در مصاحبه ای گفته بود از ویژگی های مثبت سینمای ایران برداشتن خشونت و سکس از فیلم ها است.

متولیان درباره حضور پرشور تماشاگران جشنواره فجر گفت: من در جشنواره تئاتر فجر تهران حضور نداشتم ولی در عکس های جشنواره دیدم که تماشاگران حضور پررنگی داشتند، بعضی از مردم نسبت به مسائل اقتصادی اعتراض دارند، اما همین مردم در فیلم کوتاه تهران یا سینما حقیقت شرکت می کنند و فیلم ها را نگاه می کنند.

کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به سلبریتی هایی که غالبا در سینما و بعضی از آنها در رشته های ورزشی مثل فوتبال هستند. اظهار داشت: متأسفانه توسط مسئولین فرهنگی کشورمان بیش از حد به آنها  بها داده شده ولی، در دولت های غربی سلبریتی ها اگر برعلیه امهات کشور و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی صحبت کنند، مجازات می شوند ولی در ایران سلبریتی ها آزاد هستند که در مورد هر چیزی صحبت کنند و کسی هم با آنها یرخورد نمی کند.

متولیان با اشاره به اینکه حضرت آقا در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید بر اصلاح فرهنگی و بازسازی فرهنگی داشتند، تصریح کرد: متأسفانه مسئولین فرهنگی ما به این مسئله کمتر توجه می کنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی مقصر است که قوانین آن الزام آور نیست و صدا و سیما هم مقصر است که  در هر مناسبتی، عید یا  عزا هیچ ایده ای خلاقانه ای ندارد جز اینکه دو بازیگر یا فوتبالیست همراه مجری برنامه اجرا کنند.

فرصت استفاده از ظرفیت‌های جدید در جشنواره فجر

متولیان با اشاره به طلابی که دردانشکده صدا وسیما و مراکزی از این قبیل وارد شده اند و سواد رسانه ای پیدا کردند. ابراز داشت: من فارغ التحصیل دانشکده صدا و سیما قم در رشته علوم ارتباطات هستم و روز اولی که وارد دانشکده شدم این جمله حضرت آقا را دیدم که نوشته بود این دانشکده همان مرکزی است که کمبود آن را داشتیم.

وی در ادامه تصریح کرد:  قرار بود ما درس بخوانیم و در سازمان صدا و سیما فعالیت کنیم، اما از ظرفیت طلبه ها استفاده نشد، خوشبختانه یا متأسفانه حالا که  صدا و سیما را تحریم کرده اند صدا و سیما تکانی خورده است و به فکر تولید برنامه های جدی و استفاده از ظرفیت های جدید افتاده است.

کارشناس سواد رسانه ای اشتباه خیلی از بازیگران را نداشتن سواد رسانه ای دانست و ابراز کرد: وقتی اجازه می دهید بازیگران درباره همه مسائل جاری کشور نظر بدهند بدون اینکه سواد رسانه ای داشته باشد دچار اشتباه خواهد شد، بازیگران چقدر فرق بین اینترنشنال و بی بی سی فارسی و بقیه شبکه ماهواره و اجتماعی را می دانند و می توانند تحلیل کنند که پشت پرده این رسانه ها چه می گذرد و چه اهمیتی دارند.

وی در ادامه گفت: خیلی از این بازیگران بدلیل نداشتن سواد رسانه ای دچار اشتباه شدند، شاید اگر ما زودتر سراغ آنها رفته بودیم و مسائل را برایشان تحلیل می کردیم خیلی از این اتفاقات نمی افتاد.

کارشناس سواد رسانه ای با انتقاد از برخورد بعضی از بازیگرانی که در نظام جمهوری اسلامی مشهور شده اند و بر علیه نظام موضع گرفتند، گفت: بعضی از بازیگران مانند آقای فرخ نژاد که سال ها در فیلم های که مربوط به مسائل سیاسی، نظام و اطلاعاتی کشور است بازی کرده اند و به شهرت رسیده بر علیه کشور موضع گرفته اند.

متولیان در رابطه با  اتفاقات مثبت جشواره فجر اظهار داشت : یکی از اتفاق های مثبت جشنواره امسال پوستر است که با شعار اخلاق، امید و آگاهی توسط استاد نجابتی طراحی شده، استاد نجابتی یکی از بزرگترین هنرمندان انقلابی در عرصه گرافیک از شهر مقدس قم است که بعد از سالها از هنر ایشان در جشنواره فجر استفاده شد.

وی در پایان ابراز کرد: اتفاق مثبت دیگر این جشنواره، حضور هرسه نسل از فیلم سازان در کنار هم است که فرصتی مناسب برای حضور جوانان در کنار پیشکسوتان فراهم کرده است.

ارسال نظرات