۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۷۲۸۴۰۹

این دو زن در جشنواره فیلم فجر چه می‌کنند؟

این دو زن در جشنواره فیلم فجر چه می‌کنند؟
با اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ یا همان بخش مسابقه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، نام دو کارگردان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لیلی عاج و ناهید عزیزی. این دو، کارگردانان زن میان ۲۴ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ هستند. فیلم اولی هستند و شاید رزومه جالبی در حوزه سینما دارند.

نفر نخست، در حوزه تئاتر خوش درخشیده و دو، سه سال پیش «پدیده تئاتر ایران» لقب گرفته و دومین هم، در سمت‌های مختلفی همچون دستیاری کارگردان، نویسنده، منشی صحنه، بازیگردان و طراح صحنه حضور داشته است.

لیلی عاج کارش از تئاتر شروع کرده است. یکی از آثار شاخص او در حوزه تئاتر، «کمیته نان» است و نمایش های دیگری نیز نوشته و روی صحنه برده است. در حوزه سینما نیز، چند فیلم کوتاه نوشته و کارگردانی کرده است. در تلویزیون هم او فعالیت هایی را به عنوان نویسنده، کارگردان و مدیرتولید حضور داشته است. او با فیلم «سرهنگ ثریا» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلم او درباره بخشی از رویدادهای مربوط به پادگان اشرف در دوران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است. جلیل شعبانی هم تهیه کننده این فیلم است.

عاج معتقد است که «وقتی کارگردانی، برای خودت نیستی، همه اش در معرض تماشاگران، بازیگرها، خبرنگارها، این و آن... هستی؛ اما وقتی می‎نویسی، انگار خودت هستی و مدام برمی‎گردی به خودت.»

ناهید عزیزی که پسوند صدیق را هم در نام خانوادگی اش دارد، در شاخص ترین کاری که حضور داشته، فیلم سینمایی دشت خاموش به کارگردانی احمد بهرامی است که چند جایزه در جشنواره های جهانی گرفته بود. او در این فیلم، با عنوان بازیگردان، مشاور کارگردان و یکی از نویسندگان فیلمنامه حضور داشت. در فیلم «پل سیزدهم» به کارگردانی فرهاد غریب هم، منشی صحنه بود. البته تهیه کنندگی فیلم «پناه» به کارگردانی احمد بهرامی نیز در کارنامه او ثبت شده است. این کارگردان حالا با فیلم «آه سرد» در سودای سیمرغ است و سیدرضا محقق نیز تهیه کننده این کار. این تهیه کننده، فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی را نیز در رویداد ارائه کرده است. جالب آنکه، هیچ اطلاعاتی از این پروژه به بیرون درز نکرده است.

عزیزی بر این باور است که «ما نمی‌توانیم مسائل فرهنگی و دردهای بومی و منطقه‌ای خودمان را نادیده بگیریم. من تصور می‌کنم بهترین موضوعات برای بازگو کردن، نزدیک‌ترین موضوعات به ما هستند و همیشه به عنوان یک فیلمنامه‌نویس اعتقاد دارم که نباید از آنچه که در اطرافمان می‌گذرد، غفلت کنیم.»

با توجه به عملکرد این کارگردان زن پیش از حضور در جشنواره فیلم فجر می‌توان آینده امیدوار کننده‌ای را برای این ۲ بانوی سینمای ایران متصور شد.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در ۳۱ استان کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات