۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۲۸۴۵۷
حجت الاسلام سرلک:

گناه، نتیجه دوری انسان از عقلانیت ایمانی است

گناه، نتیجه دوری انسان از عقلانیت ایمانی است
سخنران محفل معارفی حرم بانوی کرامت گفت: اگر کسی با جهت‌گیری خدایی به سمت دنیا حرکت کند، رنگ و بوی الهی خواهد یافت و اعمالش برای خدا خواهد بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سرلک، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، تقوا برای ایجاد آمادگی نفس و گسترش ظرف وجودی را مهم‌ترین مؤلفه کسب فیوضات الهی توصیف کرد و ابراز داشت: همه انسان‌ها بنده خدا و از ملک او هستند و خداوند متعال اراده نموده‌اند تا ما را از پیچ‌وخم زندگی دنیای به سمت معبود هستی گسیل دارند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام با تأکید بر این‌که فراموشی و غفلت انسان نسبت به وجود خالق هستی، بلای بزرگی را در سیر زندگی آدمی ایجاد می‌سازد،اظهار داشت: قلوب و دل‌های انسان ظرف اراده الهی است؛ لذا انسان با صیانت از فطرت پاک خود و رهایی از قیدوبند امیال و هرچه به غیر خدا تعلق دارد، باید قلبش را مرکز فرماندهی خدا قرار دهد، به‌گونه‌ای که تمایلاتش نشان دهد که مسافر خدایی دنیاست.

وی در ادامه ضمن اشاره بر اهمیت اثرات ارزشمند نور الهی ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در طی مسیر الی الله، بابیان این‌که امکانات دنیا با تمام عظمتی که دارد، نمی‌تواند ظرف وجودی انسان را سیراب سازد، اظهار داشت: دنیا تنها سهم و نصیبی  برای انسان است تا در این نسیم به جریانی دست پیدا کند که همه وجود خود را از آن خداوند متعال قرار داده، معنای واقعی هستی و حوادث خلقت را درک نماید.

حجت‌الاسلام‌ سرلک ضمن اشاره به حدیثی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام بابیان این‌که خداوند متعال در تمام مخلوقات جلوه‌ای از خود را تجلی ساخته است، اظهار داشت: قران کریم می‌فرمایند؛ « وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلً»، کسانی که در این دنیا نتوانند جمال ذات اقدس الهی را درک کنند، در آخرت ناظر به وجه الله نخواهند بود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: انسانی که مسیر خود را تا خدای متعال فراموش کرده، مقصد خود را اشتباه ترسیم کرد و راحل به سمت الله نشود؛ اگر دنیا بارها و بارها مشت فریب خود را برایش باز کند، باز نمی‌تواند آن را رها سازد.

وی با تأکید بر این‌که اگر در تمام فرازهای زندگی، خداوند متعال را مقصد اعمال خویش قرار ندهیم، گرفتار وادی انحرافات دنیایی خواهیم شد، خاطرنشان ساخت: اگر کسی با جهت‌گیری خدایی به سمت دنیا حرکت کند، رنگ و بوی الهی خواهد یافت و همه اعمالش از آن خدا و برای خدا خواهد بود و از نعمت‌های سفره آفرینش  برای رسیدن به معرفت الله و درک جمال خالق هستی استفاده خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌ سرلک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از تعابیر امام علی علیه‌السلام در دعای کمیل، بابیان این‌که متأسفانه انسان چشمان خود را بر روی تمام نعمت‌های الهی و وجه جمال حضرت حق در تمام هستی بسته، حقیقت غالب علی الاطلاق هستی که ذات اقدس الهی است را گم گرده‌ایم، اظهار داشت: رذایل اخلاقی وجود انسان را از عظمت خداوند متعال بی‌خبر می‌سازد و کسی که مال مردم می‌خورد و بی‌اعتنای به آبروی دیگری  است، همواره خود را گرفتار هواهای نفس خواهد دید.

وی گناه را فاصله گرفتن از سیر الی الله و ندیدن جمال و جلال حضرت حق در این عالم توصیف کرد و بابیان این‌که گناه انصراف انسان از عقلانیت ایمانی است، اظهار داشت: خداوند متعال درآیات قرآن کریم بعد از ارائه زیبایی جمال و کمال مطلق، به جنبه‌های روحانی و معنوی عباد مخلصین اشاره می‌کنند؛ باید با اهل‌بیت علیهم‌السلام تا خدا رفت و این تصویرسازی ذات اقدس الهی را از ائمه اطهار علیهم‌السلام اقتباس نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این‌که امام علی علیه‌السلام درودیوار عالم را جلوه دیدار خدا و مهر و محبت و آغوش ذات اقدس الهی ذکر می‌کنند، اظهار داشت: عظمت الهی همه‌چیز را پرکرده و همه‌چیز از آن خداوند متعال است؛ و در دعایی می‌خوانیم؛ « يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ» اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دست ‏عطا و بخششت به‌جانب بندگان دراز است.

وی با تأکید بر این‌که اولیای الهی همواره خود را تسلیم محض الهی قرار می‌دهند و می‌دانند که باری‌تعالی چیزی جز خیر نمی‌خواهد، خاطرنشان ساخت: بی‌توجهی به مسبب‌الاسبابی حضرت حق خطایی نابخشودنی و منیت در وجود انسان، از بالاترین گناهان است؛ خوبی‌هایی که به خداوند متعال پیش کش می‌شود، هرچه که باشد در برابر منزلت ذات اقدس الهی هیچ است.

حجت‌الاسلام‌ سرلک در پایان سخنان خود بابیان این‌که گناهان انسان، نعمت‌ها را به نغمت و خوبی‌ها را به بدی مبدل می‌سازد، اظهار داشت: اگر تمام گناهان انس و جن را کسی رقم زند، باز جای هیچ نامیدی از رحمت و بخشش الهی نیست؛ حتی اگر عبادت انس و جن را یک نفر انجام داده باشد، نیز نباید غره به درگاه الهی گردد، انسان همواره باید خود را بین خوف‌ورجا محفوظ بدارد.

ارسال نظرات