۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۲۸۵۴۵
حجت‌الاسلام سیدباقری تبیین کرد؛

جایگاه «امنیت» در فقه اسلامی/ تأثیر امنیت در رشد و شکوفایی جامعه

جایگاه «امنیت» در فقه اسلامی/ تأثیر امنیت در رشد و شکوفایی جامعه
حجت الاسلام سیدباقری گفت: دولت، باید امنیتی همه جانبه در جامعه اسلامی برقرار کند تا فرد حس کند که محيط، بدون تهدید است، امری که می تواند او را به سوی خودشکوفایی برساند.

حجت الاسلام سید هاشم سیدباقری استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز شهادت شهید باقری و روز اطلاعات سپاه، پرداختن به فقه امنیت از سوی پژوهشگران دینی را از ضروریات دانست و گفت: امنیت یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی انسان بوده و در نگاه اندیشه ورزان جدید در کنار نیازهای جسمی در هرم نیازهای اساسی انسان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم، مکه را به شهر امن توصیف کرده است: «هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ» (تین:3) و یکی از دعاهای حضرت ابراهیم(ع) آن بود که «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً (ابراهیم،35) شهری که آرامش و فراغت از هر گونه تعرّض و تهدید دارد. در جایی دیگر ذوالقرنین طبق نقل قرآن مقابل یأجوج و مأجوج سدی ايجاد کرد تا امنیت را ایجاد کند و این کاری نیکو شمرده می شود.

وی با بیان اینکه وقتی واژه امنیت به کار می رود فراتر از امنیت نظامی را در بر می گیرد، و عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد، تأکید کرد: از این رو باید توجه کرد که در فقه امنیت، آرامش و امنیت همراه با یکدیگر طرح می شود.

حجت‌الاسلام سیدباقری اظهار داشت: امنیت روانی یعنی محیط زندگی و کار انسان همراه با آرامش باشد و کسی به طور علنی یا مخفیانه در صدد بر هم زدن این امنیت نباشد؛ در نگرش فقه اسلامی این امنیت ذهنی و فکری ابزاری است برای انسان تا به سمت تعالی حرکت کند. فکر را نمی شود مهار کرد اما افراد باید بتوانند با احساس امنیت و به دور از فشار قدرت،‌ اندیشه خود را بیان کنند که در این حالت، آزادی بیان اندیشه به وجود می آید و جامعه را به سمت تولید علم و کارآمدی نظام اسلامی پیش می برد.

این پژوهشگر علوم سیاسی تصریح کرد: در فقه اسلامی، تصریح شده اظهار اسلام و ذکر شهادتین از هر کسی صورت بگیرد، برای او امنیت آور است و کسی حق ندارد به جان، مال و آبروی او جسارت کند. ایمان، تأمین امنیت می کند و مانع اضطراب و نگرانی می شود. در کلام الهی ایمان و امنیت در کنار هم به کار رفته و به آرامش آوری ایمان تصریح شده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا اِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولئِکَ لَهُمُ الْاَمْنُ» (انعام، 82) آنان که ایمان آوردند و ایمان خود را با ستم نیالودند، ایمنی از آنان است.» در آیه¬ای دیگر می¬خوانیم، خداوند به مومنین وعده می¬دهد که ترس مومنین به آرامش بدل خواهد شد: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ...لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْناً» (نور،55). خداوند برای کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند وعده داده است که خوف آن ها را تبدیل به امنیت می کند.

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره نحل اظهار داشت: خداوند در آیه «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا» قریه ای را مثال می زند که امن، مطمئن و پر روزی بود اما اهل آن کفران نعمت کردند و همین امر سبب شد که ناامنی و ترس ایجاد شود. مرحوم علامه طباطبایی در سه ویژگی این قریه در خصوص واژه «مُطْمَئِنَّةً» بیان می کند به نظر می رسد اطمینان، حلقه واسط میان امنیت و روزی است و هنگامی که شهر و دیاری از قتل و راهزنی در امان باشد، اهل آن هم دیار را ترک نمی کنند و این اطمینان و آرامش، روزی فراوان ایجاد می کند.

حجت الاسلام سیدباقری در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان در این آیه اشاره به امنیت روانی دارد و می تواند به خودشکوفایی انسان کمک کند و استعداد های انسان را به کار بگیرد. لذا است که دولت، باید امنیتی همه جانبه و امنیت روانی را در جامعه اسلامی برقرار کرده تا فرد حس کند که محيطش، امن و بدون تهدید است، امری که می تواند او را به سوی خودشکوفایی برساند.

ارسال نظرات