۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۲۸۵۷۵
یادداشت؛

نعمتی ناشناخته

نعمتی ناشناخته
امنیت از نیازهای ضروری زندگی بشمار می رود و در واقع جایگاه امنیت مثل سایر پدیده ها، زمانی به روشنی درک می شود که انسان پیامدهای ناامنی را بشناسد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امنیت از نیازهای ضروری زندگی به حساب می اید و این نیازمندی با خلقت انسان همزاد است. در واقع جایگاه امنیت مثل سایر پدیده ها، زمانی به روشنی درک می شود که انسان پیامدهای ناامنی را بشناسد. لذا می توان گفت حفظ جان، مال و حیثیت انسان متوقف بر وجود امنیت در جامعه است و چیزی از مصالح دین و دنیا تامین نمی شود مگر به واسطه امنیت.

اگر هرج و مرج و ناامنی در جامعه ای حاکم شود، ادامه زندگی و پیشرفت در محیط ناامن امکان پذیر نخواهد بود. زیرا با فقدان امنیت، زندگی انسان در معرض تهدید و خطر جدی قرار می گیرد. تلاش و پیشرفت در حوزه های مختلف بستر مناسب می خواهد و نخستین شرط ان استقرار امنیت و ثبات اجتماعی است. هیچ انسان عاقلی حاضر نمی شود در جامعه و محیط ناامن سرمایه گذاری کند. و لذا می توان گفت اولین پیامد ناامنی فقر اقتصادی، فکری و فرهنگی است و با وجود فقر و ناامنی در حوزه های اقتصاد و فرهنگ، هویت ملی و مذهبی عامه مردم، در معرض خطر و انحراف قرار می گیرد.

استفاده و بهره برداری درست و منطقی از نعمت های الهی در سایه امنیت و ارامش امکان پذیر است. اگر نعمت ارزشمند امنیت از زندگی انسانها رخت بربندد و شب و روز انسان در فضای الوده و مسموم ترس، اضطراب و ناامنی سپری شود، شیرینی و حلاوت زندگی نیز از بین خواهد رفت. بنابراین می توان گفت نخستین شرط زندگی سالم اجتماعی، استقرار امنیت در جامعه است. جامعه ای که در ان امنیت وجود نداشته باشد و مردم مالک جان، مال، ناموس، عِرض و ابروی خود نباشند، ان جامعه مرده است.

اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام

به نکاتی چند درباره اهمیت امنیت در نگاه اسلام اشاره می شود: الف) حضرت ابراهیم وقتی در مکه، خانه خدا را بنا نهاد، دو خواست بزرگ خود را با خدا در میان گذاشت . یکی مبعوث شدن پیامبری از میان فرزندانش در همین منطقه و دیگری امنیت این مکان برای همه مردم . خداوند نیز هر دو دعای او را مستجاب کرد .

در مورد درخواست دوم چنین دعا کرد: (رب اجعل هذا بلدا امنا) ; یعنی پروردگارا، اینجا را محل امن و اسایش قرار بده . قران در ایات متعدد به شهر امن بودن مکه به عنوان یک نعمت بزرگ اشاره می کند.

اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام / اطلاعات سپاه، مقتدر در منطقه

جالب این است که قران کریم در سوره قریش می فرماید: کیفر لشکر فیل سواران - که در سوره قبل; یعنی سوره فیل بیان شد - به خاطر این بود که قریش به این سرزمین مقدس مکه، انس و الفت بگیرند; زیرا تمام اهل مکه به خاطر مرکزیت و امنیت این سرزمین در انجا سکنی گزیده بودند . بسیاری از مردم حجاز هر سال به انجا می امدند، مراسم حج را به جا می اوردند و مبادلات اقتصادی و غیراقتصادی داشتند و از برکات مختلف این سرزمین استفاده می کردند.

همه اینها در سایه امنیت و اسایش ویژه این شهر بود . اگر با لشکرکشی ابرهه و امثال او، این امنیت خدشه دار می شد یا خانه کعبه ویران می گشت، دیگر کسی در این سرزمین احساس امنیتی نمی کرد و قهرا با ان الفتی پیدا نمی کرد . باز در همین سوره می فرماید: (فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و امنهم من خوف ) ; یعنی با این همه نعمت الهی (از جمله امنیت) که به برکت کعبه پیدا کرده بودند باید به شکرانه ان، پروردگار این خانه را عبادت کنند; همان خدایی که انها را از گرسنگی نجات داد و از هر بیمی هم در امنیت نگه داشت.

ب) در اسلام همانگونه که برخی از اماکن، اماکن امن به حساب امده است برخی از ماهها و زمانها نیز زمانهای امن به حساب امده است . ماههای چهار گانه حرام (رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم) که اسلام بر حرمت ان تاکید جدی دارد نشانه اهمیت و امنیت در نگاه اسلام است . در قران کریم امده است: (ان عده الشهور عندالله اثنی عشر شهرا فی کتاب الله یوم خلق السموات والارض، منها اربعه حرم ذلک الدین القیم فلا تظلموافیهن انفسکم . . . انما النسی زیاده فی الکفر یضل به الذین کفروا یحلونه عاما و یحرمونه عاما لیواطووا عده ما حرم الله ...)

یعنی همانا عدد ماه ها در نزد خدا در کتاب خدا از ان روزی که خداوند اسمان و زمین را بیافرید دوازده ماه است . از ان دوازده ماه، چهار ماه، ماههای حرام است . این است دستور دین استوار و محکم . پس در ان ماهها در حق خود ظلم (جنگ و خونریزی) نکنید . . . نسی (تغییر و تبدیل و جابجایی ماه حرام با ماه دیگر) افزایش کفر است که با ان کافران گمراه می شوند، سالی ماه حرام را حلال می شمارند و سالی دیگر حرام، تا بدین وسیله عده ماههایی که خدا ان را حرام کرده را پایمال کنند و حرام خدا را حلال گردانند . . . (یاایهاالذین امنوا لا تحلوا شعایر الله و لاالشهرالحرام ) ; یعنی ای اهل ایمان حرمت شعایر خدا (مناسک حج) و ماه حرام را نگه دارید.

ج) یکی از اموری که اهمیت امنیت را در نگاه اسلام نشان می دهد این است که خداوند در قران کریم در جاهای متعدد وعده ای که به اولیای خود می دهد، بهره مندی از زندگی امن و اسوده و خالی از خوف و خطر است . (ان المتقین فی جنات و عیون، ادخلوها بسلام امنین و نزعنا ما فی صدورهم من غل اخوانا علی سرر متقابلین لا یمسهم فیها نصب و ما هم منها بمخرجین ); یعنی به درستی که اهل تقوی در باغها و شهرها خواهند بود.

به انها خطاب شود که با درود و سلام و با کمال و ایمنی و امنیت به بهشت وارد شوید، ما ایینه دلهای انها را از کدورت (کینه، حسد و هر خلق ناپسند) پاک و پاکیزه سازیم تا با هم برادرانه و روبروی هم بر روی تختها بنشینند . در صورتی که هیچ رنج و زحمت در انجا به انها نرسد و هرگز از بهشت بیرونشان نکنند . (ان المتقین فی مقام امین فی جنات و عیون . . . یدعون فیها بکل فاکهه امنین لا یذوقون فیها الموت . . .) ; یعنی همانا پرهیزکاران [در بهشت ابد] مقام امن و امان یافته اند . در باغها و کنار چشمه ها و نهرها ارمیده اند . . . و در حالی که از هر بیم و خطری در امنیت کامل به سر می برند از هر نوع میوه ای که میلشان بکشد طلب می کنند .

تاریخچه اطلاعات سپاه

واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم‌زمان با شکل‌گیری این نهاد انقلابی با عنوان معاونت اطلاعات و تحقیقات سپاه کار خود را آغاز کرد و وظیفه برخورد با گروهک‌های ضدانقلاب را بر عهده گرفت.

در سال 63 و با تشکیل وزارت اطلاعات؛ نیروهای واحد اطلاعات سپاه نیز به این وزارتخانه رفتند و معاونت اطلاعات سپاه کار جمع‌آوری اطلاعات نظامی را بر عهده گرفتند و عملاً تبدیل به واحد اطلاعات عملیات شد.

اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام / اطلاعات سپاه، مقتدر در منطقه

معاونت اطلاعات سپاه در اواسط دهه 70 علاوه بر مأموریت‌های نظامی، مأموریت‌های امنیتی را نیز بر عهده گرفت و با عنوان معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه کار خود را آغاز کرد.

در سال 86 و با انتصاب سرلشکر عزیز جعفری به فرماندهی کل سپاه، تغییراتی در ساختار و سازمان سپاه ایجاد شد که درنتیجه این تغییرات ستاد مشترک سپاه به معاونت هماهنگ‌کننده سپاه و در پی آن نیز معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه به معاونت اطلاعات فرماندهی کل سپاه تبدیل شد.

پس‌ از این تغییرات، در سال 88 معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه ارتقا یافت. هم‌زمان با تشکیل سازمان اطلاعات، تشکیلات اطلاعاتی دیگری در سپاه با نام معاونت اطلاعات راهبردی نیز تشکیل شد. این دو نهاد اطلاعاتی با وظایف تعریف‌شده، در کنار یکدیگر مسائل مرتبط با حوزه اطلاعات در سپاه پاسداران را دنبال می‌کردند اما با راهبرد فرمانده جدید سپاه، وظایف این دو نهاد اطلاعاتی در سال 98 در معاونت اطلاعات سپاه ادغام‌شده اند.

اطلاعات سپاه، نهادی مردمی

در انقلاب اسلامی ایران، یکی از مهمترین نهاد های تاثیرگذار در امنیت کشور، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این نهاد همزمان با تشکیل سپاه پاسداران با نام معاونت اطلاعات و تحقیقات سپاه شکل گرفت. از ویژگی های مهم این معاونت همچون خود سپاه پاسداران مردمی بودن آن بود.

در حقیقت جوانان غیور و انقلابی و برخواسته از دل جامعه، هسته اولیه این واحد اطلاعاتی را شکل دادند و توانستند آن را به یکی از قدرتمندترین سرویس های امنیتی منطقه تبدیل کنند.

جوانانی همچون شهید محسن وزوایی که یک نخبه علمی و از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود و یا شهید بزرگوار غلامحسین افشردی ملقب به حسن باقری که به تعبیر مقام معظم رهبری استراتژیست برتر دفاع مقدس ما بود.

اطلاعات سپاه، مقتدر در منطقه

اطلاعات سپاه دارای گسترده ترین شبکه در سراسر منطقه است که از آسیای میانه تا مرزهای آفریقا حضور مستقیم دارد.

سازمان اطلاعات سپاه در حوزه اطلاعات دفاعی _ نظامی تنها کشور برخوردار از سامانه‌های جمع آوری اطلاعات فضایی بومی در منطقه است که قادر است اطلاعات تصویری مورد نیاز خود از اهداف مورد علاقه را جمع‌آوری و با دانش و نرم افزارهای تخصصی بومی تفسیر نماید.

این دستاورد در ترکیب با اطلاعات جمع‌آوری شده توسط پیشرفته ترین حس‌گرهای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک و الکترواپتیک که بر روی پهپادهای بومی در بردهای مختلف کوتاه، متوسط و بلند با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت و همچنین پایگاه های جمع‌آوری سیگنالی زمینی با توان پوشش در بردها و ارتفاع مختلف، توان اطلاعات نظامی قدرتمند و منحصر بفردی را در اختیار فرماندهان نظامی ما قرار می‌دهد که عملیات های موشکی و هوایی سال‌های گذشته به عین الاسد، دیرالزور، پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی و ... مثال‌های افتخار آفرین آن است.

اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام / اطلاعات سپاه، مقتدر در منطقه

اشراف به امنیت کشور

این سازمان در داخل نیز با توجه به گسترده بودن شبکه اطلاعاتی تا کوچکترین واحد های تقسیمات کشوری یعنی حتی تا روستاهای سراسر کشور بسط پیدا کرده است.

همچنین با توجه به اینکه اطلاعات سپاه کاملا مردمی بوده و مبتنی بر قابلیت های انقلابی توده های مردم در ایران شکل گرفته است، این فرصت بی نظیری را برای اشراف امنیتی و برقراری امنیت پایدار در داخل کشور فراهم کرده است. به‌طوریکه به تعبیر دشمنان، این سازمان در جنگ اطلاعاتی تمام عیار با سرویس های اطلاعاتی و امنیتی جبهه استکبار، جمهوری اسلامی ایران را به جزیره ثبات در منطقه تبدیل کرده و از طرفی کابوس برای خوابهای راحت آنها شده است.

برخی از دستاوردهای اطلاعات سپاه

اگرچه دستاوردهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراوان است و حتی برخی از این دستاوردها به دلیل مسائل امنیتی قابل ذکر نیست،اما برخی از این دستاوردها بالاخص در سال‌های اخیر شامل موارد ذیل است: _کمک به سیاست خارجی کشور و ایفای نقش اشرافی و صیانتی بر روی هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران همزمان با مقابله با نفوذ و انحراف سازی طرف آمریکایی و اروپایی در طول مذاکرات هسته ای

_مقابله با نقشه آمریکا و رژیم صهیونسیتی برای تحمیل مذاکرات ثانویه موشکی و منطقه ای در سالهای اخیرا با افشای طرح های دشمن

_نا امن سازی برای حضور جواسیس و نفوذی های آمریکا و رژیم صهیونیستی

_نبرد متقابل اطلاعاتی امنیتی علیه سرویس های دشمنان و ناامن سازی پیش روی رژیم صهیونسیتی در منطقه و فلسطین اشغالی

_تحریم شکنی و فرصت آفرینی اقتصادی با نبردهای اطلاعاتی

_ایجاد فرصتهای راهبردی منطقه ای با انعقاد پیمان های امنیتی

_جلوگیری از ناامن سازی و اقدامات خرابکارانه در برهه های خاص از جمله ادوار انتخابات گذشته

_پیشگیری و خنثی سازی و ناکام گذاردن عملیاتهای تروریستی متعدد

_پیگیری و حل و فصل مسایل و معضلات اجتماعی و اقتصادی امیدآفرین

_ایجاد و تقویت ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی در محور مقاومت

_پاکسازی عناصر و شبکه های جمع آوری اطلاعات برای بیگانگان در گلوگاههای اقتصادی کشور

_مقابله بی رحمانه و بی ملاحظه با فساد اقتصادی و مفسدین به عنوان نقاط امیدآفرین دشمن

_انجام عملیات های پیچیده فریب اطلاعاتی سرویس های دشمن در کیس های متعدد

حاج آخوند

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
عالی بود، سپاه نباشه مملکتی هم باقی نمیمونه
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
اگر سپاه نبود مملکت هم نبود
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
سپاه یعنی ایران و ایران یعنی سپاه
1
0