۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۷۲۸۶۱۰
آیت الله کریمی جهرمی تأکید کرد؛

لزوم آموزش اشعار ابوطالب به فرزندان

لزوم آموزش اشعار ابوطالب به فرزندان
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در یادگیری اشعار ابوطالب(ع) علم فراوانی وجود دارد و برای یادگیری علم واقعی به اشعار ابوطالب(ع) کنید تا از مطالب فاخر آن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کریمی جهرمی در نشست ادبی روضه رضوان که با شعرخوانی شعرای آیینی کشور و با حضور استاد مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور در دفتر آیت الله کریمی جهرمی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور شاعران در نشست و سروده‌ها و اشعار آنان اظهار داشت: شعر و شعرخوانی تاثیرات فراوان و فوق‌العاده‌ای در مجالس دارد و باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود.

وی در ادامه افزود: برای متوجه شدن نظر اسلام درباره اهمیت شعر و شعر خوانی این جمله کفایت می‌کند که فرمود «ان من الشعر لَحِکمه» و از انواع و اقسام شعر حکمت است و نباید فراموش کنیم که خداوند می فرماید «و لقد آتینا لقمان الحکمه».

آیت الله کریمی جهرمی بیان داشت: اگر این دو بیان درباره اهمیت شعر را در نظر بگیریم این گونه نتیجه خواهیم گرفت که اشعاری که در این مجلس درباره امیرالمومنین علیه السلام سرودi شد، بسیار با اهمیت و با ارزش هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه افزود: بسیاری از اشعاری که در این نشست قرائت شد، پُر از کنایات، استعاره‌ها، لطایف، ظرافت ها و ذوقیاتی بود که در بالابردن حکمت در جان مردم اثری بسیار دارد.

وی خطاب به شاعران در جلسه اظهار داشت: مقام و مرتبه مولا امیرالمومنین علیه السلام در اشعار شما نمودار شد؛ هرچند اگر کل عالم نیز ایشان را مدح کنند از عهده بیان مقام والای آن حضرت بر نخواهند آمد؛ اما به لطف خدا شما در حد توان خود با اشعاری امیرمومنان علیه السلام را مدح کردید که جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به اهمیت شعر و شعرخوانی ابراز کرد: در روایات متعدد آمده است که به فرزندان خود قرآن بیاموزید و به غیر از این روایت که توصیه به فراگیری قرآن به فرزندان کرده است، در دو مورد نیز این تعبیر ذکر شده که یکی از آن تعبیرات درباره احادیث اهل بیت علیهم السلام و دیگری درباره توصیه به خواندن و فراگیری اشعار ابوطالب علیه السلام می باشد.

وی در ادامه افزود: مرحوم سید الطائفه آقای بروجردی در کتاب جامع الاحادیث الشیعه آورده است که امیرالمومنین علیه السلام همواره و دائما دوست داشت که مردم شعر ابوطالب را تدوین کرده و بازگو کنند و همیشه سفارش می فرمود که این اشعار را به فرزندان خود بیاموزید تا کودکان شما اشعار ابیطالب را خوانده و فرا گیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت یادگیری اشعار ابوطالب علیه السلام بیان داشت: در یادگیری اشعار ابوطالب علیه السلام علم فراوانی وجود دارد و کسانی که می خواهند علم واقعی را یاد گیرند به اشعار ابوطالب علیه السلام رو آورند تا از مطالب فاخری که در این اشعار آمده است استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به شعری از حضرت ابوطالب علیه السلام بیان داشت: در شعری از ایشان در وصف امیرالمومنین علیه السلام آمده است که فرموده «وابیض یستسقی الغمام بوجهه...» یعنی ابرها نیز به برکت علی و آل علی علیه السلام افاضه کرده و به تمام جوامع بشری برکت نازل می کنند و باید کفار هم سر به سجده گذاشته و شکرگزار باشند که علی علیه السلام به دنیا آمده است.

آیت الله کریمی جهرمی ابراز کرد: یکی از درس ها و نکته های بسیار مهمی که در اشعار ابوطالب علیه السلام وجود دارد این است که فرموده «مردم، همه به زمانه بدگویی می کنند و همه تقصیرات را بر گردن زمان و زمانه می‌اندازند؛ درحالی که زمان هیچ عیبی ندارد و هرچه عیب هست، صرفاً از طرف ما می باشد و این انسان ها هستند که دنبال دروغگویی، غیبت، حرام خواری و دیگر گناهان می روند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: ائمه معصومان علیه السلام نیز اهتمام به شعرخوانی و سرودن اشعار داشتند؛ چراکه اشعار بسیاری از امامان معصوم علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است که در فراق پدر اشعاری را سروده است و  امام علی علیه السلام نیز در شهادت عمار یاسر گریه کرده و اشعاری را سرودند.

گفتنی است در ابتدای این نشست شعرا سرودها و اشعار خود در وصف و مدح امیرالمومنین علیه السلام را قرائت کردند.

ارسال نظرات