۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۲۸۸۴۸
صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛

پیام های عملیات از دل سرزمین‌های اشغالی علیه دولت جعلی صهیونیست‌ها

پیام های عملیات از دل سرزمین‌های اشغالی علیه دولت جعلی صهیونیست‌ها
کارشناس مسائل بین الملل گفت: گروه‌های نوظهور و نسل جدید که تربیت یافته رزمندگان قدیمی هستند، با کشتن تعدادی از اشغالگران پیام مهمی را به نتانیاهو دادند.

اشاره: جوانان فلسطینی، شجاعانه در مقابل تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. تروریست‌هایی که از کشتن کودکان در رحم مادران تا پیرزن‌های فلسطینی ابایی ندارد. سرویس‌های جاسوسی و ارتشی که به ترور مخالفان صهیونیسم افتخار می‌کنند و هیچ یک از مجامع بین المللی در این باره کمترین اظهار نظری نمی‌کنند. سال‌هاست این رژیم برنامه‌ها و بودجه‌های سنگینی برای تداوم بقای خود با ترور مخالفینش دارد؛ اما جوانان فلسطینی با کمترین هزینه و اندیشه‌ای ژرفناک، همه این برنامه‌ها و بودجه‌ها را برهم زده‌اند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف حملات استشهادی جوانان فلسطینی علیه رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی گفت‌وگو کند.

رسا ـ آیا ارتباطی میان نارضایتی از کابینه ائتلافی نتانیاهو که منجر به اعتراضات صهیونیست‌ها در خیابان شده بود با عملیات و یورش صهیونیست‌ها به منطقه جنین که منجر به کشته شدن فلسطینی‌ها شد وجود دارد؟

با توجه به روی کار آمدن کابینه جدید نتانیاهو و با تأکید بر این نکته که این کابینه ائتلافی تلاش کرده است شرایطی را فراهم آورد که چشم انداز آینده رژیم را روشن، رو به جلو و وحدت آفرین در داخل سرزمین‌های اشغالی برای جهانیان تصویر سازی کند، اما اتفاقات اخیر برخلاف خواسته های آنها پیش رفت.

در واقع اتفاقی که این دولت در هفته اول روی کار آمدن با آن روبرو شد اعتراضات شدید و گسترده‌ای بود که توانست حرکت بسیار شتابنده‌ای که نتانیاهو تصویر سازی کرده بود و به شدت رسانه‌های طرفدار او در داخل و رسانه‌های بین المللی حامی صهیونیسم را وا داشته بود که بزرگنمایی کنند را با یک توقف نسبی روبرو کرد و حرکت اعتراضی صهیونیست‌ها نشان داد که این دولت هم نمی‌تواند دولت پایداری باشد و به احتمال قریب به یقین با توجه به اقداماتی که پس از به شهادت رسیدن فلسطینی‌ها و عملیات و یورش صهیونیست‌ها به منطقه جنین رخ داد حتماً عمر این دولت کوتاه تر خواهد شد.

یکی از مسائلی که مورد سؤال قرار می‌گیرد این است که آیا این اعتراضات خیابانی گسترده با عملیات و یورش صهیونیست‌ها به منطقه جنین و شهرک نشین‌های آن منطقه و به شهادت رساندن تعدادی از فلسطینی‌های مظلوم که حتی بعضی از افراد شهید شده افراد مسنی از جمله یک پیرزن بود، ارتباطی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. در واقع رژیم صهیونیستی و کابینه جدید تلاش می‌کند تا با این اقدام شرایطی را فراهم آورد که شهرک نشین‌ها و در حقیقت فلسطینی‌هایی که در مناطق کرانه زندگی می‌کنند حساب کار دستشان بیاید و به قول معروف گربه را در مقابل درب حجله بکشد تا این پیام را بدهد که اگر در داخل ما دچار آسیب‌های اجتماعی هستیم و مشکلات عدیده‌ای را در پیش داریم، با کویید 19، تظاهرات گسترده مردم و مسائل و مشکلات مختلف منطقه‌ای و بین المللی داریم؛ اما ما سرکوب فلسطینی‌ها را از دستور کار خود خارج نکرده‌ایم و با همان هدفی که در واقع آمدیم و شعارهای تند و تیز خود را بر علیه آرمان فلسطین بیان کردیم و سرعت عملی را که می‌خواهیم برای موضوع عادی سازی روابط داشته باشیم را ادامه خواهیم داد و آن تظاهرات بر این هدف ما هیچگونه تأثیری نخواهد داشت.

رسا ـ ابعاد عملیات تلافی جویانه‌ای که در پاسخ به یورش اشغالگران صهیونیستی صورت گرفت را توضیح می‌دهید؟

در فاصله بسیار کوتاهی از یورش صهیونیست‌ها که به طور ناجوانمردانه به منطقه جنین انجام دادند و تعدادی از فلسطینی‌ها را به شهادت رساندند، یکی از رزمندگان جوان 21 ساله مقاومت که به ظاهر به هیچ یک از گروه‌های قدیمی فلسطینی هم مرتبط نبوده است؛ اما با گروه‌های نوظهور و نسل جدید که تربیت یافته رزمندگان قدیمی هستند و در حقیقت کلاس‌های درس جهادی را نزد جهادگران قدیمی گذرانده‌اند و آموزش‌های عقیدتی و عملی را دریافت کرده‌اند، آمد و انتقام این شهدا را گرفت.

او با کشتن تعدادی از اشغالگران و مجروح کردن تعدادی از آن‌ها این پیام را به نتانیاهو داد که جوانان فلسطینی قطعاً و یقیناً می‌توانند پاسخ مناسبی را از درون سرزمین اشغالی؛ نه از غزه و نه از خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی، بلکه از درون این سرزمین به نتانیاهو بدهند و این خود به تنهایی بسیار موضوع دارای اهمیتی است که در حقیقت پیام‌های قابل توجهی دارد.

رسا ـ افزایش حجم عملیات‌های استشهادی در سرزمین‌های اشغالی توسط جوانان فلسطینی با استفاده از سلاح‌های مدرن‌تر و پیشرفته‌تر نسبت به قبل و همچنین ضعف رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت چه پیام‌هایی دارد؟

عملیات شامگاه جمعه مقاومت فلسطین از چند نظر دارای اهمیت و پیام بود؛ اول اینکه این عملیات در بالاترین سطح ارزش عملیاتی و در بهترین و مناسب‌ترین زمان و هچنین مؤثرترین مکان برای تأثیرگذاری بر دشمن صهیونیستی واقع شد.

نکته و پیام دوم این است که شرایط وقوع این عملیات به‌گونه‌ای بود که به رغم آماده باش صهیونیست‌ها، مقامات امنیتی و اطلاعاتی این رژیم را غافلگیر کرد و ضعف و نقص آنها را در مقابله با مبارزان فلسطینی به نمایش گذاشت.

سومین نکته این عملیات پیروز، همزمانی آن با برهه‌ای بود که راهبرد اصلی رژیم صهیونیستی، زهر چشم گرفتن از فلسطینی‌ها و بهره‌برداری از این ابزار برای آرام کردن شرایط داخلی فلسطین اشغالی است نیز دارای اهمیت است. به عبارت دیگر می‌توان گفت کابینه افراطی این رژیم در مراحل اولیه کار خود و در ابتدای راهش به یکباره و غافلگیرانه با واقعه‌ای روبه‌رو شد که همه دستاوردهای پیش رویش به چالش کشیده شد و فاصله دولت نتانیاهو را تا سقوط زودهنگام خود نزدیک‌تر کرد.

نکته چهارم این است که رژیم صهیونیستی پس از حملات اخیرش، احتمال عملیات از جانب غزه یا تحرکاتی در داخل شهرک‌های کرانه باختری را می داد اما اینکه درست در مرکزی‌ترین بخش‌های تصمیم‌گیری و قلب این رژیم یعنی بیت‌المقدس چنین عملیاتی رخ دهد، اهمیت آن را از بعد انتخاب مکان عملیات را دو چندان کرده و همچنین حاکی از آن است که نه‌تنها دشمن صهیونیستی دیگر در هیچ کجای فلسطین اشغالی امنیت ندارد، بلکه آسیب‌پذیری این رژیم را در همه نقاط سرزمین‌های فلسطین به نمایش گذاشته است.

در پنجمین نکته می‌توان گفت حمایت هزاران نفر از فلسطینی‌ها در مناطق کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس نشان از حمایت ملت فلسطین از مقاومت و مبارزه و تنفر از سازش دارد که پیامدهای قابل توجهی بدنبال خواهد داشت.

نکته ششم این حادثه و یکی از پیامدهای مهم این عملیات این است که، اگر گروهی بتواند در بیت‌المقدس عملیات انجام دهد، بالطبع کاری سهل و آسان‌تر برای انجام عملیات مشابه در دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی دارد. در حقیقت این شرایط صهیونیست‌ها را در شوک فرو برده است و به نظر می‌رسد تصمیمات بی‌قاعده کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از این عملیات حاکی از تاثیرات این شوک بوده‌ است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات