۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۲۸۸۷۱

هرکه بامش بیش، برفش بیشتر/۲ متر برف حریف خشکسالی «بام ایران» می‌شود؟

هرکه بامش بیش، برفش بیشتر/۲ متر برف حریف خشکسالی «بام ایران» می‌شود؟
بارش‌های اخیر چهارمحال و بختیاری در این سال‌ها بی‌سابقه بوده و تا این لحظه ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ را به ۱۹۰ سانتی‌متر رسانده است، اما به گفته کارشناسان هنوز تا جبران خشکسالی راه درازی باقیست.

با ورود سامانه بارشی به آسمان چهارمحال و بختیاری از روز یکشنبه موجی از بارندگی‌ها سراسر استان را فراگرفت، بارش‌هایی که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و تا این لحظه ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ را به ۱۹۰ سانتی‌متر رسانده است.

ارمغان بارش رحمت الهی اگرچه برای همه مردم شادی و نشاط است، روزهای پرکاری و البته بی‌خوابی مسئولان و نیروهای خدمات‌رسان راهداری، هلال‌احمر، شهرداری‌ها و ... هم هست.

مسئولان به لطف پیش‌بینی‌های هواشناسی آماده بحران احتمالی بودند و پس از برگزاری جلسه ستاد بحران یکشنبه شب، صبح دوشنبه مانور آماده‌باش تجهیزات زمستانی در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برگزار شد.(اینجا بخوانید)

برف، آب و برق چند روستای چهارمحال و بختیاری را قطع کرد

روز دوشنبه قطعی آب در برخی نقاط شهرکرد، مرکز استان بر اثر شکستگی لوله‌ها گزارش و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل برطرف شد.(اینجا بخوانید)

قطعی مقطعی آب، برق و تلفن در برخی نقاط استان به ویژه روستاها با تلاش نیروهای عملیاتی مرتفع شد و در مناطقی همچنان ادامه دارد.( اینجا و اینجا بخوانید)

برف راه ارتباطی ۱۷۰ روستا در شهرستان کوهرنگ را بسته و تمام راه‌های فرعی شهرستان اردل را مسدود کرده است.

ارتفاع برف در گردنه‌ها به ۳ متر هم رسید

با تشدید بارش‌ها در روز سه‌شنبه در ۲ شهرستان کوهرنگ و اردل وضعیت اضطراری اعلام و اخبار حوادث ناشی از بارندگی پرتعداد شد، از وقوع بهمن در گردنه تاراز و گرفتار شدن راهداران(اینجا بخوانید) گرفته تا خسارات ناشی از بارندگی به کشاورزی و واحدهای تجاری.

تمام مدارس و ادارات هفت شهرستان تعطیل شد

حوالی ساعت ۱۸ سه‌شنبه شب تعطیلی تمام مدارس استان در روز چهارشنبه اعلام شد اما تصمیم‌گیری برای نحوه فعالیت ادارات تا ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه به تاخیر افتاد و در نهایت شدت بارش‌ها ادارات را هم به‌جز در ۴ شهرستان تعطیل کرد.

خبرنگاران فارس آخرین وضعیت شهرستان‌ها را از فرمانداران جویا شدند، گزارش‌ها از ریزش کوه در سامان، وقوع بهمن در گردنه چهارطاق لردگان و قطع دسترسی به ۳۰ روستای این شهرستان حکایت دارد.

فرماندار بروجن از گرفتار شدن ۲ هزار نفر در برف و کولاک خبر داد و مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: امدادگران استان در برف و کولاک ۲ روز گذشته در ۲۱ حادثه حاضر شدند و به ۳ هزار و ۹۷۵ نفر امدادرسانی کردند. (اینجا بخوانید)

همچنان شدت بارش‌ها در کوهرنگ است و حجم برف به واحدهای تجاری شهرستان آسیب زده است.

فرمانداران از کمبود تجهیزات گلایه دارند

حجم بالای برف و البته کمبود تجهیزات خدمات‌دهی را در برخی مناطق استان کند کرده است.

یعقوب شکوهی، فرماندار اردل گفت: تنها جاده‌های اصلی برف‌روبی شده و به علت کمبود تجهیزات برای مسیرهای روستایی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

کدام جاده‌های چهارمحال و بختیاری مسدود است؟

راهداران بی‌وقفه مشغول کارند و روح‌الله غلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی را این‌طور تشریح می‌کند: بارش شدید برف محورهای منج، قلعه‌ مدرسه به گردنه چهارطاق، کلواری به چنارمحمودی، هارونی به سودجان، ارجنک به مرغملک، باباحیدر به بخش‌آباد، کوهرنگ به مسجد سلیمان و گردنه‌های چری، شاه‌منصوری و تاراز در شهرستان کوهرنگ را تا اطلاع ثانوی مسدود کرده است.

آیا این بارش‌ها خشکسالی‌‌های استان را جبران می‌کند؟

بارش‌های اخیر امیدوارکننده است اما کارشناسان معتقدند هنوز تا جبران خشکسالی این سال‌ها راه درازی باقیست.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی در این خصوص گفت: سه نوع خشکسالی وجود دارد خشکسالی هواشناسی، خشکسالی آب‌شناسی و خشکسالی کشاورزی؛ در خشکسالی هواشناسی ممکن است بارش‌های یک سال تأثیرگذار باشد اما در خشکسالی آب‌شناسی این بارش‌های مقطعی تأثیر چندانی ندارد.

نوروزی عنوان کرد: طی ۱۰ سال گذشته چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی بوده و طی این مدت در مجموع به میزان سال آبی، کمبود بارش در استان رخ داده است و بارش‌های مقطعی و وقوع ترسالی احتمالی، تاثیر چندانی بر بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در استان نخواهد داشت.

فردوس کریمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری هم در این‌باره گفت: بارش‌های زمستانی که عمدتا به صورت برف رخ می‌دهد تاثیر مثبتی بر تغذیه آب‌های زیرزمینی و سطحی دارد و در صورت تداوم بارش‌ها در سنوات آینده می‌توان امیدوار بود که بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی و ذخایر سدها جبران شود.

وی افزود: بارش‌های امسال به تنهایی قادر به جبران کمبود منابع آبی سنوات گذشته نخواهد بود.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات