۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۲۹۰۴۳
کنعانی مطرح کرد؛

آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه

آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه
سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی، ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه از آمادگی نهادهای امدادرسانی، درمانی و بهداشتی ایران برای کمک به آنها خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری هفتگی، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست امروز، با اشاره به فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرا رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم ایران و بدون هیچ گونه  مداخله خارجی به موفقیت رسید.

وی افزود: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جغرافیای پیرامونی به عنوان یک گفتمان غالب مطرح است.

هشدار به سئول درباره شفاف‌‌سازی در ارتباط با اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی درباره پیگیری حقوقی پرونده بدهی کره جنوبی به ایران گفت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت پیگیری کرده و تا وصول تمامی دارایی‌های ملی پیگیری می‌کند.

کنعانی تصریح کرد که متاسفانه دولت کره اراده لازم را برای حل مسئله از خود نشان نداده است. تلاش می‌کنیم از این منابع برای برخی از مصارف ایران برداشت کنیم. دولت جمهوری اسلامی ایران درباره شکایت تصمیم‌گیر است و گام‌های لازم را برخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: خواستار توضیح قانع‌کننده کره جنوبی درباره اظهارات رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران شدیم اما توضیح آن‌ها قانع‌کننده نبوده است. چنانچه ما پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این را موضوع رسمی دولت کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند بر مناسبات دوجانبه تأثیرات منفی بیشتری بگذارد.

ایران قائل به خویشتن‌داری درباره حادثه سفارت جمهوری آذربایجان است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت که این حادثه، اقدامی شخصی بود و نیروهای انتظامی و قضایی در حال بررسی دقیق‌تر ابعاد آن هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قائل به ضرورت خویشتن‌داری و پرهیز از شتاب‌زدگی و قضاوت است. موضوع را ادامه خواهیم داد و امیدواریم روابط دو کشور دوست، در پی این حادثه تلخ، بیش از این متأثر نشود.

سفر رئیس‌جمهور ایران به چین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان سفر رئیس‌جمهور  ایران به چین گفت: سفر رئیس‌جمهور ایران  به چین جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام می‌شود.

سفر شمخانی به روسیه برای شرکت در نشستی درباره افغانستان

ناصر کنعانی در خصوص نشست هفته پیش در مسکو درباره سوریه، تاکید کرد که مشورت‌های دوجانبه و چندجانبه درباره سوریه برقرار است و نشست مشترک با مقامات دولت روسیه در مسکو برگزار شد.

وی سپس درباره سفر «علی شمخانی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو برای شرکت در نشستی در خصوص افغانستان، گفت که این سفر در آستانه انجام‌شدن است و در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان صورت می‌گیرد.

کنعانی توضیح داد که دبیر شورای امنیت ملی در حاشیه نشست با همتایان خود و مقام‌های روسیه درباره موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو می‌کند.

احتمال سفر گروسی به ایران

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: ارتباطات ایران و آژانس به صورت مستمر برقرار است. با تکمیل روند آماده‌سازی، امکان سفر گروسی به ایران در آینده متصور است. باید زمینه‌سازی فنی آن انجام شود. در چارچوب فنی، گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

با تدابیر دفاعی مستحکم ایران، حمله در اصفهان ناکام ماند

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حمله ناکام هشتم بهمن گذشته به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان گفت: حمله ناکام در اصفهان، اقدام زبونانه‌ای بود که توسط دشمنان ایران انجام شد که با تدابیر دفاعی مستحکم ایران، حمله ناکامی بود.

وی تصریح کرد که این حمله نشان‌دهنده ناتوانی از پیشرفت روزافزون ملت و کشور در حوزه‌های دفاعی و صنعتی است و چنین اقداماتی تأثیری بر عزم و اراده ملت و کشور ایران برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.

اوکراین منافع خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکند

سخنگوی وزارت خارجه درباره کمک نظامی غرب به اوکراین و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه گفت که این نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه درباره مسائل بین‌المللی و اوکراین است. اگر این عدد و رقام‌ها مصروف صلح‌سازی در اوکراین می‌شد، ما شاهد این حجم از ویرانی و تلفات انسانی نبودیم.

وی توضیح داد که سیاست ما عدم حمایت از جنگ و یک طرف علیه دیگری است. امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران، با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

کنعانی با اشاره به این موضوع که تهران برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی با اوکراین در خصوص ادعاهای مطرح شده  مشکل خاصی ندارد، گفت: ما می‌توانیم دور جدید  این گفت‌وگوها را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق برگزاری دور جدید این  مذاکرات مشخص شده است یا خیر ؟  گفت:  تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام نشده است.

ابراز آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه درباره زلزله مرگبار امروز سوریه و ترکیه گفت: به ملت ترکیه و سوریه تسلیت عرض می‌کنم و مراتب همدردی عمیق ایران را را اعلام می‌کنم. برای روح درگذشتگان رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم. امیدوارم خداوند به مصدومان، شفای عاجل عنایت کند.

کنعانی ادامه داد: با ارتباط خوبی که با مقام‌های دو کشور برقرار است، در صورت نیاز، نهادهای امدادرسانی، درمانی و یا بهداشتی ایران حتماً به مسئولیت و وظیفه اخلاقی، انسانی و اسلامی خود و در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه عمل خواهند کرد.

پاسخ به اظهارات مقام‌های اوکراین درباره قطع رابطه با ایران

سخنگوی وزارت خارجه افزود تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده مبتنی بر منافع متقابل با همه کشورها از جمله اوکراین است. البته ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی با رویکرد سازنده و سیاسی هر چه سریع‌تر خاتمه یاد و طرفین نزاع از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل‌وفصل کنند.

وی افزود: امیدوار هستیم کشورهایی که میلیاردها دلار کمک نظامی را به اوکراین گسیل می‌کنند و در عین حال مدعی طرفداری از صلح هستند، رویکرد غیرسازنده را کنار بگذارند و به کمک به دو طرف به حل بحران فکر کنند.

کنعانی ادامه داد: هرگونه ارسال تجهیزات و تسلیحات برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم. برای رفع سوءتفاهم، یک دور گفت‌وگو با مقام‌ های اوکراین در عمان برگزار کردیم. در صورت لزوم، برای برگزاری دور جدید، ما مشکلی نمی‌بینیم. در این زمینه سیاست ما روشن است. ترجیح می‌دهیم به ادبیات سیاسی که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود، توجه نکنیم. مسیر روابط با کشورها، یک مسیر دوجانبه است که باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک تعریف شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
بالون جاسوسی چین کل عرض آمریکا رو طی کرده و تازه بعد چند روز ارتش آمریکا فهمیده و با هزارتا بدبختی تونسته منهدم اش کنه

فقط خواستم بگم همه مثل ایران نیستن که بتونن گران ترین پهپاد آمریکایی رو به محض ورود به آسمان ایران شناسایی کنن و سالم فرودش بیارن!
0
0