۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۷۲۹۱۱۳
به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق؛

وبینار آموزشی «سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران» برگزار شد + لینک

وبینار آموزشی «سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران» برگزار شد + لینک
حجت الاسلام قطبی مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق، در وبینار آموزشی «سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران» به تبیین انواع مدل های کار و درآمد پرداخت.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد قطبی مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی،در وبینار آموزشی با موضوع «سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران» که به همت خانه خلاق و نوآوری برگزار شد، با تشریح انواع مدل های کار و درآمد گفت: تولید یکی از مهم ترین مدل های کار و درآمد می باشد؛ تولید می تواند از منظرهای مختلف و به اشکال متنوعی انجام گیرد؛ مثلاً تولید به مثابه استخراج مواد از طبیعت، مانند استخراج نفت و سنگ آهن.

وی ادامه داد: معمولا تولیدات از دسته استخراج به صورت مستقیم توسط دولت ها انجام شده یا به شرکت های محدودی واگذار می شود.

حجت الاسلام قطبی افزود: گاهی تولید به مثابه تبدیل مواد معدنی به مواد اولیه است. مانند تبدیل سنگ آهن به ورق، لوله، پروفیل و تیر آهن با تبدیل مواد نفتی به مواد خام پلاستیکی، پلی اکریل و امثال اینها.  این دسته از تولید معمولاً در بخش خصوصی صورت می گیرد ولی از جنس مشاغل فراگیر نیستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از سطوح کار و درآمدزایی تولید به مثابه صنایع بزرگ است؛ صنایعی همچون خودروسازی، هواپیماسازی و واگن سازی یا تولید سیمان را می توان از این دسته برشمرد که باز هم از مشاغل فراگیر نبوده و منحصر در دست دولت ها و یا شرکت های بزرگ است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تولید به مثابه تبدیل مواد اولیه به مصنوعات و محصولات کاربردی که دامنه بسیار وسیعی هم دارد، دسته دیگری از مشاغل تولیدی را تشکیل می دهند که فراگیر بده و می تواند برای همه در دسترس باشد؛ البته این مشاغل نیز سرمایه اولیه و ابزار آلات مخصوص به خود را لازم دارد. مشاغلی همچون ساخت درب و پنجره با استفاده از پروفیل و ورق و یا ساخت مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی خانگی از این نوع مشاغل محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: تولید در عرصه کشاورزی و دامداری نیز یکی دیگر از عرصه های گسترده و فراگیر تولیدی می باشد. محصولات حوزه کشاورزی موارد متنوعی مثل: غلات، میوه، سبزیجات، گیاهات دارویی، علوفه، گل و روییدنی های تزئینی می باشد.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: در حوزه دامداری و شیلات عرصه هایی همچون پرورش گاو، گوسفند و ... را شاهد هستیم. تولید انواع چوب نیز که مواد اولیه برای صنایع و مصنوعات است از دستاوردهای این حوزه می باشد.

وی بیان کرد: این نوع از تولید نیز در دسترس همگان قرار دارد و نوعی تولید ارزشمند و مفید محسوب می شود؛ باغداری، کشاورزی، دامداری، شیلات و صنایع وابسته به آن یکی از رایج ترین روش های تولید است که با استفاده از ظرفیت طبیعت نباتی و حیوانی، هزاران محصول برای رفع نیازهای انسان تولید می شود.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: گاهی تولید می تواند در عرصه فرآوری و تبدیل مواد اولیه خوراکی به مواد مصرفی خوراکی باشد. صنایعی همچون تولید شیر پاستوریزه، ماست، پنیر، کره و ده ها محصول عمل آورده از مواد اولیه  همچنین تولید خوراکی های آماده و نیمه آماده از جمله کنسرو، تن ماهی، سوسیس، کالباس و نیز خوراکی های بسته بندی شده از قبیل کیک، کلوچه، شکلات و بستنی نمونه هایی از این صنایع است.

وی تصریح کرد: همه این ها از زمره تولیداتی هستند که با استفاده از مواد اولیه خوراکی و مواد مصرفی خوراکی تولید می شوند.

حجت الاسلام قطبی در ادامه بحث گفت: تولید به مثابه فرآوری و تولید محصولات مصرفی و کاربردی همچون ابزارآلات، فرش و موکت، مبل و صندلی، وسایل برقی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی و لوازم یدکی نیز یکی دیگر از عرصه های کارآفرینی در ایران می باشد. فرش ایران دارای ظرفیت های بسیاری خوبی در عرصه بین المللی بوده و مشتریان خارجی بسیاری مشتاق خرید آن هستند.

وی تأکید کرد: تولیدات کوچک و کاربردی نیز یکی دیگر از عرصه های کارآفرینی در ایران است. تولید گل های آپارتمانی و تزیینی، تولید یراق آلات زینتی و تولید جوراب مثال هایی از این گونه تولیدات می باشد.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق عنوان داشت: همیشه وقتی نام تولید برده می شود نباید به صنایع بزرگ و مرجع نگاه کنیم. گاهی در یک کارگاه کوچک و یا حتی در یک اتاق در داخل منزل می توان محصول تولید کرد و روانه بازار ساخت که غالب این موارد در محیط های کوچک و خانگی نیز قابل انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تولید به مثابه فناوری های نرم نیز یکی دیگر از عرصه های تولید و کارآفرینی است که تولید نرم افزار، فیلم، موسیقی و انیمیشن از جمله نمونه هایی از این عرصه می باشد.

حجت الاسلام قطبی افزود: دومین عرصه کلی برای کارآفرینی تبادل، بازرگانی و خرید و فروش است. واحدهای صنفی محل انجام فعالیت های مرتبط با این عرصه است که هر واحد دارای پروانه کسب و کار به یک شغل پرداخته و معمولاً به صورت مستقیم با مشتری سروکار دارد. فروشگاه هایی همچون میوه فروشی، مبل فروشی، فروشگاه مواد غذایی، وسایل خانگی و وسایل یدکی خودرو، مثال هایی از این واحدهای صنفی می باشد.

وی تأکید کرد: فروشگاه ها انواعی دارند که مهمترین آن ها را می توان فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ شهری، فروشگاه های کوچک محلی، فروشگاه های تک محصولی، توزیع و بنکداری(عمده فروشی)، مجموعه فروشگاه های پاساژ و مجتمعی، فروشگاه های بنگاهی، فروشگاه های امانت فروشی که نرم افزار «دیوار» امروزه به نحوی جایگزین آن ها شده است، فروشگاه های نمایشگاهی، نمایندگی های فروش، فروشگاه های زنده فروش(ماهی، پرندگان تزیینی، احشام، مرغ زنده و غیره)، غرفه های فروش، فروشگاه های اینترنتی و مجازی شامل سایت و وبگاه، پیچ شبکه های اجتماعی، کانال در پیام رسان ها و اپلیکیشن ها دانست.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: شرکت های بازرگانی واحد فروش مردمی نبوده و در قالب شرکت، مؤسسه و مشابه آن تأسیس می شوند تا به شکل واسطه گری، شبکه سازی و بازرگانی مبادرت به تبادل، توزیع و فروش انبوه کالا بپردازند. امروز میدان توسعه شرکت های بازرگانی در حال رشد و گسترش است.

وی گفت: سومین سطح کلی در کارآفرینی شامل عرصه های عمل آوری و کارگاهی است. مشاغلی همچون نانوایی که در آن با استفاده از مواد اولیه خوراکی در یک واح صنفی محصول تولید و به فروش می رسد، از نوع عمل آوری محسوب می شود. همچنین تهیه روغن های گیاهی، پنیر، ماست، گل های گلخانه ای و آپارتمانی و کلوچه سنتی را هم می توان از این دست مشاغل به شمار آورد.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: تولید کفش چرم سنتی و کارهای تولید و عرضه در و پنجره، کابینت و دکوراسیون را می توان از مشاغل کارگاهی برشمرد؛ این ها مشاغلی هستند که در آن ها برای آماده سازی محصول در محیط کارگاهی، کارهای تکمیل و آماده سازی روی آن ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشاغل کارگاهی هم سختی تولید را تحمل می کنند و هم سختی فروش به مصرف کننده و گاه در ادامه نیز خدمت نصب و راه اندازی را به دوش می کشند. اما با این وجود باید دانست که عرصه بسیار خوب و درآمدزایی برای جوانان جویای کار است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق یادآور شد: در سطح چهارم کارآفرینی خدمات را می توان نام برد. تعمیر لوازم خانگی، تعمیر ماشین، تعمیر فرش و مبلمان، تعمیر وسایل صوتی و تصویری، تعمیر وسایل کامپیوتری و موبایل، تعمیرات بازی، تعمیرات دوچرخه و غیره از جمله خدمات محسوب می شود.

وی بیان کرد: خدمات ساختمانی، خدمات نصبی، خدمات واسطه ای همچون بنگاه های املاک و خودرو، خدمات آزادکاری(فریلنسری) همچون اسنپ و تپسی، خدمات اجاره وسایل مختلف از دیگر انواع خدمات می باشد.

حجت الاسلام قطبی عنوان داشت: انواع خدمات مرسوم همچون خدمات فنی مهندسی، خدمات مشاوره و راهنمایی، خدمات علمی آموزشی، خدمات بازرگانی، مالی و اقتصادی، خدمات پزشکی و سلامت، خدمات ساختمان و تأسیسات، خدمات عمومی دولتی، خدمات آموزش و پژوهش و خدمات الکترونیک و دیجیتال، خدمات حمل و نقل، خدمات تفریح و سرگرمی، خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات مذهبی، مددکاری، ایمنی و انتظامات و خدمات رسانه از مهمترین عرصه های خدمات دهی به شمار می روند و همه این ها به بخش خصوصی واگذار شده اند.

وی اظهار کرد: در عرصه کارآفرینی می بایست سطح دید افراد را ارتقا داد و میدان وسیع تری را برای انتخاب عرصه مورد علاقه آن ها برایشان ایجاد کرد.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی مشاغل را می توان در رده های طراحی، تولید، توزیع، فروش، انبارداری، خدمات، تعمیرات، حمل و نقل، کاربرد، نصب و راه اندازی، شخصی سازی، مدیریت، نظارت و ارزیابی، آموزش و یاددهی، نگهداری، مشاوره و راهنمایی، نیازسنجی، معاینه و تشخیص و عیب یابی، راهبری و کوچ، تجویز و ارائه راه حل، ارتباط و هماهنگی، واسطه گری و دلالی، تبلیغ و بازاریابی، بازرگانی، بسته بندی و همچنین پست و ارسال دسته بندی کرد.

لازم به ذکر است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق نموده است.

در این خانه، ایده‌های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش‌های فرهنگی به صورت تاب‌آور را داشته باشد پذیرش شده و از طریق حمایت‌های آموزشی، مشاوره‌ای، امکاناتی و مادی سعی می‌شود شرایطی فراهم آید که ایده‌های پذیرش شده به بلوغ رسیده و بتوانند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره‌ی جامعه‌ی اسلامی زمینه ساز نشر و توسعه ارزش‌های فرهنگی و دینی بشوند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند به نشانی https://noavari.dte.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظرات