۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۲۹۱۶۸
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا:

امام راحل، استاد تراز اول فلسفه بودند

امام راحل، استاد تراز اول فلسفه بودند
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام راحل قبل از اينكه فرد تراز اول انقلاب و فقه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه امام خمینی (ره) که در دهه فجر برگزار شد با اشاره به ضرورت بحث در ابعاد عرفانی حضرت امام راحل و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب گفت: امام راحل قبل از اينكه فرد تراز اول انقلاب و فقه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير؛ یا بالعكس.

وی افزود: امام خمینی (ره) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع می‌كردند. لذا حوزه فعاليت ايشان، ابتدا تدريس سپس مرجعيت و بعد هم تحول و انقلاب اسلامی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام خمینی (ره) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ همچين انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاری كه مردم و امت اسلام با امام (ره) داشتند از صدر اسلام تا كنون بی سابقه بوده است. امام نقطه انسجام فلسفه،عرفان،فقه و انقلاب و نقطه عطف تشيع در جهان اسلام است.

وی با تاکید بر تمهید و آماده سازی بستر جامعه برای تحول، توسط امام خمینی (ره) اظهار داشت: آمادگي كه حضرت امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود، حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگي در حوزه های مختلف اعم از اجتماعی و سیاسی و دیگر حوزه ها ايجاد كند.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در ادامه عنوان کرد: فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد و امام به اسم فقه و نهاد مرجعيت كه يك واقعيت اجتماعی بود، ظرفيت نهان ولايت را آشکار كرد.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمی‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه های استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه های علميه ها داشتند افول مي‌كردند.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به شخصیت بی نظیر حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) تصریح کرد: شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبه‌‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز می‌گردد.

وی در پایان گفت: امام خمینی يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و  در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.

ارسال نظرات