۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۲۹۲۲۳

آیت‌الله سیستانی خواستار تسریع کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه شد

آیت‌الله سیستانی خواستار تسریع کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه شد
مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، خواستار تسریع کمک‌رسانی به آنها شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دفتر حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با قربانیان زمین لرزه ترکیه و سوریه، خواستار تسریع در کمک رسانی به آسیب‌دیدگان شد.

در بیانیه رسمی دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف که بامداد امروز (چهارشنبه ۸ فوریه) منتشر شده آمده که زمین‌لرزه شدید که اخیرا مناطق گسترده‌ای از خاک ترکیه و سوریه را به لرزه درآورد، بر اساس اطلاعات به دست آمده، شمار زیادی قربانی و زخمی و خسارات گسترده مادی در خانه‌ها و زیرساخت‌های این کشور‌ها برجای گذاشته و یک فاجعه انسانی کم‌نظیر در عصر جدید است.

بنا بر این بیانیه، مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف با کسانی که عزیزانشان را در این فاجعه بزرگ از دست داده‌اند، ابراز همدردی و همبستگی می‌کند و از خداوند متعال برای آنها صبر و آرامش و برای زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان شفا و سلامتی عاجل مسئلت دارد و امیدواز است که طرف‌های مسئول و خیّران برای تامین نیازهای ضروری آسیب‌دیدگان در اسرع وقت اقدام کنند.

در پایان این بیانیه برای همه آرزوی سلامتی و دور شدن بلایا از آنها شده است.

به گفته مقامات ترکیه، تعداد قربانیان زلزله اخیر در این کشور به ۶۹۵۷ نفر رسیده است. در سوریه هم ۲۴۷۰ نفر تاکنون قربانی شده‌اند که در مجموع تعداد کل قربانیان زلزله مرگبار در این دو کشور به ۹۴۲۷ نفر می‌رسد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، سحرگاه (دوشنبه، ۶ فوریه)، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌آنتپ ترکیه رخ داده است.

براساس گزارش‌ها، این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان است. آخرین زمین لرزه ۷.۸ ریشتری این کشور در سال ۱۹۳۹ به وقوع پیوست که در آن ۳۳ هزار نفر در استان «ارزنجان» واقع در شرق ترکیه جان خود را از دست دادند.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات