۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۷۲۹۲۳۹

تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۹۴۰۰ نفر رسید

تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۹۴۰۰ نفر رسید
بر اساس جدیدترین آمارها، مجموع قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه که مرگبارترین زلزله در بیش از یک دهه اخیر است، از ۹۴۰۰ نفر فراتر رفت.

به گفته مقامات ترکیه، تعداد قربانیان زلزله اخیر در این کشور به ۶۹۵۷ نفر رسید. در سوریه هم ۲۵۳۰ نفر تاکنون قربانی شده‌اند که در مجموع تعداد کل قربانیان زلزله مرگبار در این دو کشور به ۹۴۸۷ نفر رسیده است.

به گزارش الجزیره، دولت سوریه کشته شدن ۱۲۵۰ نفر را تایید کرده و گروه موسوم به کلاه سفیدها در سوریه هم از تلفات دستکم ۱۲۸۰ نفری خبر داده است. 

مورات کوروم وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی ترکیه اعلام کرد این کشور تاکنون ۶۸۴ پس‌لرزه را بعد از دو زمین‌لرزه ۷.۸ و ۷.۷ ریشتری که استان‌های جنوبی را لرزاند، تجربه کرده است. به گفته وی، ۱۳.۵ میلیون نفر از مردم ترکیه مستقیماً تحت تاثیر این زمین‌لرزه‌ها قرار گرفته‌اند. 

طبق اعلام رسانه‌های دولتی ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور قرار است برای سر زدن به مناطق زلزله‌زده به جنوب ترکیه برود. 

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، سحرگاه دوشنبه (۲۴ بهمن)، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌آنتپ ترکیه رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها، این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان است. آخرین زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری این کشور در سال ۱۹۳۹ به وقوع پیوست که در آن ۳۳ هزار نفر در استان «ارزنجان» واقع در شرق ترکیه جان خود را از دست دادند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات