۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۲۹۵۴۸
قائم مقام ریاست مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی:

چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار می‌شود

چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار می‌شود
حجت الاسلام عابدی نژاد داورانی در نشست خبری چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی از برگزاری این همایش در اسفند ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد داورانی قائم مقام ریاست مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی صبح امروز در نشست خبری چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در سالن جلسات ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد اظهار داشت: مأموریت اصلی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، تولید و ترویج اندیشه حکومت اسلامی است.

وی در ادامه افزود: وظیفه این مرکز تحقیقاتی هم اندیشه درباره ماهیت چیستی انقلاب اسلامی تولید شده و ترویج گردد و هم مسائل و معضلات اساسی نظام که در فرا روی رشد بالنده نظام اسلامی وجود دارد مورد بحث گذاشته می‌شود و تحقیقاتی راهبردی و بنیادی نسبت به آنان اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام عابدی نژاد بیان داشت: حوزه های مختلف فعالیتی در مرکز تحقیقات مجلس خبرگان رهبری وجود دارد که اعم از سطح آموزشی پژوهشی رسانه و فضای مجازی وجود دارد که یکی از این فعالیت ها کتاب سال است که موسوم به کتاب سال حکومت اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات کتاب سال حکومت اسلامی اظهار داشت: خصوصیات کتاب سال حکومت اسلامی این است که به صورت خصوصی و متمرکز درباره مسائل مربوط به حکومت اسلامی را انتخاب کرده و فراخوان می دهد که در سه حوزه و دسته اندیشه ای انجام پذیرفته است.

قائم مقام ریاست مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ابراز کرد: دسته اول در زمینه اندیشه سیاسی اسلام است و دسته دوم آثاری که فراخوان شده است آثار مربوط به حقوق عمومی می باشد؛ یعنی شاخه ای از حقوق که مسائل بنیادین رابطه بین مردم، حکومت، حقوق شهروندی و وظایف دولت، حقوق مردم و رابطه دولت با مردم را تنظیم می کند و مباحثی مثل قانون اساسی در این محور تلقی می شود.

وی در ادامه بیان داشت: محور سومی که فراخوان داده شده و آثار خوبی نیز در این باره به مرکز تحقیقات رسیده است محور فقه حکومتی است؛ یعنی آثاری که با رویکرد فقهی به عنوان نرم افزار اداره جامعه اسلامی به مسائل نظام اسلامی می پردازد.

حجت الاسلام عابدی نژاد تولید ابراز کرد: اندیشه متناسب با فقه اسلامی که مبنای مشروعیت نظام اسلامی است نیز سبب انسجام بیشتر هویت ملی شده و از دچار شدن به آسیب های مدل های حکمرانی لیبرال مصون می دارد که این نیز یک محوری است که در فراخوان به آن توجه شده است.

وی در ادامه افزود: در این فراخوان در مجموع ۳۲۰ اثر مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد دو بخش مورد بحث قرار گرفتند و اثر ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان به دست ما رسید که تعداد سه اثر از آن برگزیده شده و دو اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

قائم مقام ریاست مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ابراز کرد: در فراخوان عمومی مرکز تحقیقات مجلس خبرگان رهبری تعداد ۳۰۵ اثر مورد بررسی قرار گرفت و از این میان تعداد 1 کتاب برگزیده شده و ۶ کتاب و ۱ پایان نامه شایسته تقدیر را دریافت کردند.

حجت الاسلام عابدی نژاد خبر داد: چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در تاریخ پنجشنبه 5 اسفند ماه 1401 در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد و سعی ما این است که از شخصیت های تراز اول سیاسی و دینی کشور برای حضور در همایش استفاده کنیم.

ارسال نظرات