۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۷۲۹۶۰۱
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز کرد؛

راهکار عبور از سختی های مسیر بندگی خدا در نگاه امیرمؤمنان

راهکار عبور از سختی های مسیر بندگی خدا در نگاه امیرمؤمنان
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی به تبیین راهکار عبور از سختی های مسیر بندگی خدا در نگاه امیرمؤمنان پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه درس هایی از نهج البلاغه، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۷۶ امیرالمومنین علی علیه السلام در بیان فضائل قرآن کریم، اظهار داشت: در بیان امام علی علیه السلام ویژگی‌های فراوانی برای قرآن کریم ذکر شده است؛ در نهج البلاغه بیش از ۱۰۰ بار تعبیر قرآن و کتاب الله استفاده شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که حضرت در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه بر اهمیت استفاده و نفع از بیان الهی قرآن کریم تأکید می کنند، خاطرنشان ساخت: حضرت در این خطبه بر پند و موعظه گیری از مواعظ الهی تصریح و می فرمایند؛ نصیت خداوند متعال در قران را بپذیرید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی ضمن اشاره به حدیث « إنَّ للّه ِعَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ » از امام موسی کاظم علیه السلام اظهار داشت: خدوند متعال با اعطا دو حجت باطنی عقل و خرد و نیز حجت بیرونی پیامبران و کتابهای آسمانی حجت را بر انسان تمام نموده است.

وی به تاکید امیرالمومنین علی علیه السلام در رابطه با حرکت به سمت تجلی محبوب های الهی و پرهیز از کراهت ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پیامبر گرامی اسلامی همیشه می‌فرمودند؛ بهشت با سختی و مشقت و آتش جهنم با شهوات و هوس ها درهم آمیخته است و هر طاعت، عبادت و بندگی با سختی همراه است و از طرفی معصیت خدا نیز چیزی جز میل و شهوت نیست.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی در چرایی توامانی طاعت الهی با سختی، کسب فضایل و از بین بردن رذائل اخلاقی را از نخستین گام های تجلی بندگی الهی توصیف کرد و با بیان این که دورساختن حسادت، بد دلی، بد زبانی، تکبر، خودپسندی، بخل و… کار آسانی نیست، اظهارداشت: این که انسان متواضع، سخاوتمند، خوش اخلاق و خوشگمان باشد به آسانی به دست نمی‌آید.

وی با تاکید بر این که اطاعت از خداوند متعال برای عامه مردم سخت و دشوار و عبادت برای اولیای الهی بسیار لذت بخش است، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در قرآن کریم در رابطه با نماز می فرمایند؛ «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است، مگر بر خداپرستان فروتن.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: عده ای به طمع بهشت، برخی از ترس عذاب جهنم و عده‌ای نیز  از سر معرفت و بدون توجه به بهشت و جهنم، ذات اقدس الهی را عبادت می کنند. رسول اللّه صلى الله عليه و آله می فرمایند؛ «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها» برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود و عبادت را عاشقانه در آغوش بگیرد.

وی بر اهمیت ورود و عینیت بخشی دینداری در متن زندگی و هماهنگ‌سازی تمام امورات زندگی با دین تصریح و ضمن اشاره به حدیث « ما بَلا اللّه ُ العِبادَ بشَيءٍ أشَدَّ علَيهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ» از امام صادق علیه السلام، ابراز داشت: خداوند متعال بندگانش را به چيزى سخت تر از بذل مال نيازموده است؛ متاسفانه برخی از مسلمانان آنگونه که باید نسبت به پرداخت خمس و زکات که واجبی الهی است، اهتمام چندانی ندارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی در ادامه توضیحاتی در رابطه با نحو محاسبه و پرداخت خمس و زکات ارائه کرد و ابراز داشت: وجوهات شرعی و سهم امام منحصر در حوزه علمیه و نشر کتاب‌های دینی نیست؛ تمام کارهای خیر و هزاران هزار آثاری که در کشور اعم از ساخت بیمارستان، تاسیس مرکز توانبخشی، خوابگاه دانشجویی و یا اذن هزینه برای سیل زدگان و زلزله زدگان مشاهده می‌شود، تنها برخی از مصادیق هزینه کرد وجوهات شرعی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهای پایانی خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه و دعای امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و اذعان داشت: حضرت در این خطبه می فرمایند؛ « فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ» رحمت خداوند بر كسى كه شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سركوب كند؛ چرا که باز داشتن هوای نفس از شهوت کار بسیار دشواری است.

وی در ادامه نحوه طی مسیر سخت طاعت الله را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حضرت در این خطبه سه راهکار اساسی را مطرح می کنند که بدگمانی به خود و انگشت اتهام ها را به سمت خویشتن گرفتن یکی از این موارد است؛ انسان هایی که همیشه خود را مقصر می دانند در مسیر اصلاح و کمال قدم بر می‌دارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی تقویت نقد درونی و گام نهادن در مسیر بررسی اشکالات خویشتن و استدامت در مسیر کمال را از دیگر راهکارهای طی مسیر سخت بندگی ذات اقدس الهی دانست.

ارسال نظرات