۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۷۲۹۷۳۶
صدای پای فرقانیسم (۱۱)؛

مدعیان عدالتخواهی؛ از طی طریق در مسیر افراط تا آسیب رساندن به جامعه

مدعیان عدالتخواهی؛ از طی طریق در مسیر افراط تا آسیب رساندن به جامعه
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی گفت: نباید برخی به بهانه عدالتخواهی با رفتارهای افراطی، جامعه را به سمت هرج و مرج و بی قانونی ببرند.

اشاره: گروه فرقان با سوء استفاده از آموزه‌های عبادی، جوانان را در جلسات تفسیر قرآن جذب می‌کردند. چگونگی عضویابی، ساختار تشکیلاتی، تبلیغ، گفتمان تکفیر و انحراف این گروهک شباهت زیادی به الگوی برخی از مدعیان عدالتخواهی و سوپر انقلابی‌های حوزوی دارد که به اسم عدالتخواهی با تندروی های افراطی و اعمال خلاف مصالح کشور افراط گرایی های گروه فرقان را در اذهان زنده می کند. این گروه که رفتارهای خود را با برچسب عدالتخواهی تزیین کرده، دقیقا برخلاف شعارهای پررنگ و لعاب خود، بر خلاف مبانی انقلاب حرکت کرده و هر فرد یا گروهی که به مخالفت با آنها بر می خیزد را انگ غیرانقلابی زده و با استفاده از فضای مجازی و کانال هایی که در اختیار دارند، به هوچی گری و بردن آبروی مخالفان خود می پردازند. آری این جماعت این گونه هستند؛ دم از عدالت، انقلاب، رهبری و آرمان های انقلاب می زنند تا زمانی که منافعی در این واژه های مقدس می بینند، اما خدا نکند که منافع خود را در خطر ببینند، آنجاست که چهره واقعی خود را نشان خواهند داد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی استاد درس خارج حوزه علمیه قم رفت تا با وی درباره ابعاد مختلف جریان عدالت خواهی در کشور به‌خصوص خرده جریان های مدعی انقلابی گری و عدالت خواهی در حوزه علمیه گفت‌وگو کند.

رسا ـ جریان عدالت‌خواهی واقعی و درست چه مشخصاتی دارد و چطور می‌تواند پیشرفت را محقق سازد؟

آیات و روایات فراوانی برای عدالت وجود دارد که از آن جمله آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا  اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» می باشد، عدالت یکی از اصول و از مسائل و مفاهیم ارزشی در دین اسلام است و در کلام و عمل امیرالمومنین (ع) عدالت رنگ خاصی داشته و ترجمان آنچکه خداوند به عنوان عدالت در نظر دارد در عمل حضرت و همه ائمه دین متبلور شده است.

وقتی واژه‌ای به نام عدالت طلبی مطرح می‌شود باید در درجه اول ببینیم عدالت به چه معنایی است؟ گاهی برخی حق‌ها با هم تزاحم پیدا می‌کنند. مسائل اجتماعی و فقهی به این شکل است که شما نمی‌توانید بگویید که این مصداق عدالت است و باید حتما طبق این پیش رفت بلکه باید مصالح جامعه اسلامی را نیز در نظر گرفت.

رسا- الگوی صحیح عدالتخواهی دارای چه لوازم و ویژگی هایی است؛ با توجه به حاشیه سازی و هیاهوی برخی جریان های به اصطلاح عدالت خواه در فضای حوزه، شیوه مواجهه با آنها باید چگونه باشد؟ 

یکی از لوازم الگوی صحیح عدالت شناخت خود عدالت است. همان عدالت صحیح و عدالتی که مورد رضای خدا و رسول خدا است؛ عدالت را یا باید امام پیاده کند و یا کسی که مجتهد باشد که امیرالمومنین(ع) شرط حکومت را اجرای عدالت بیان و بر آن پافشاری و برای تحقق آن ایثار جان کردند.

مجریان عدالت موظف هستند طبق قانون الهی عدالت را اجرا کنند و اینکه عده ای نه امام باشند و نه مجتهد و نه کارشناسی که عدالت را بشناسند و به نقد عدالت بنشینند بدون شک آسیب زا است البته نمی گوییم عدالت خواهی حق کسی نیست بلکه باید عدالت را بخواهیم و مطالبه کنیم اما باید حساب مصلحت ها را هم داشته باشیم.

دیدن برخی از ناعدالتی ها مجوزی بر به هم ریختن جامعه نیست که بگویند ما خود بهترین عاملین به عدالت هستیم و با طی طریق در مسیر افراط موجب آسیب هایی به جامعه شوند.

امام علی(ع) می فرمایند جاهل دیده نمی شود مگر اینکه یا تند و یا کند می رود، از همین رو افراط و تفریط در دین اسلام مردود است.

رسا- جریان های به اصطلاح عدالت خواه در حوزه، هر گروه یا افرادی که برخلاف تفکر آنها عمل می کنند را غیر انقلابی می دانند و آنها را آماج حملات خود در فضای مجازی قرار می دهند، پیامد این نوع عمل و اقدام تکفیری و دیگران را غیر انقلابی خواندن، چیست؟

جمله ای در زندگینامه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی دیدم که در اوایل رهبری مقام معظم رهبری فرموده بود گاهی بعضی از مسائل که به نظر من می آمد که به مذاق نیست به رهبری پیام می دادم که اگر اینگونه نباشد بهتر است و اگر ایشان عمل می کردند که فبها و اگر به صورت دیگر مصلحت می دیدند و عمل می کردند، مخالفت با نظر ایشان را حرام می دانستم لذا به دوستانی که داعیه عدالت خواهی در جامعه و حوزه دارند عرض می کنم که این حرف یک مرجع تقلید مسلم جهان تشیع است.

باید توجه داشت که گاهی بدون اینکه خودمان بدانیم با چند واسطه در پازل دشمن هستیم و چه بسا این سخن شما را دشمن بخواهد القا کند و مردم از حلقوم روحانیون بشنوند، لذا باید مواظب کرد که آب به آسیاب دشمن نریخت.

یکی از بهترین مصادیق عدالت خواهی و عدالت ورزی مقام معظم رهبری است و نباید از ایشان نه عقب تر و نه جلوتر بود و مراجع این حرف هایی که برخی با عنوان عدالت خواهی در حوزه به زبان می آورند را تایید نمی کنند.

نسبت به حرف هایمان باید دقت بیشتری انجام دهیم بالاخره روز قیامت پاسخگو هستیم، عزیزان باید از تاریخ درس عبرت گرفت روزگاری در زمان امیرالمومنین(ع) با حضرت بیعت نکردند و خودشان را در تراز فکری و عقلی امام علی(ع) می دیدند اما چه ضررهای بزرگی که به اسلام زدند و امروز پس از گذشت قرن ها تاریخ به ما آگاهی می دهد که در چه پازلی نقش ایفا کرده و عامل چه مصیبت هایی در اسلام شدند.

امروز روز وحدت است و باید با ایجاد وحدت کمک کنیم که این پرچم به صاحب اصلی اش برسد و از بلندگوهای کوچکی که به دنبال جمعیت سازی برای خود هستند بپرهیزیم، در این زمان هر پرچمی که در مقابل پرچم ولایت برافراشته شود پرچم خیانت و غیراسلام است.

رسا- راهکار مقابله با جریان به اصطلاح عدالت خواهی به چه شکل باید باشد و وظیفه مسئولان حوزه و کشوری در قبال آنها باید چگونه باشد؟

حوزه صاحب و بزرگانی دارد لذا رئوس آنها را باید طلبید و نصیحت و ارشاد کرد و اگر انسان های منصفی باشند باید حق را بپذیرند اما اگر از سر لجاجت و از جاهای دیگر تغذیه و تحریک می شوند باید با استفاده از مجاری قانونی مانع آنها شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
سلام . لطفا به اطلاع مسیولین برسانید . مطلبی به نظر ما میرسد شاید برای مسمومیت دانش آموزان قمی راهگشا باشد . دکتر محمد رضا ح... ب... که به همراه همسرش در حال حاضر از لیدرهای برانداز بسیار سفت و سخت در استرالیا میباشند و حتی الان هم بسیار فعال هستند بر اساس رزومه ایشان از مدیران مرکز بهداشت قم و مدتی هم مسیول خدمات درمانی قم بوده است و بعد با بورسیه دولت جمهوری اسلامی به استرالیا مهاجرت و ماندگار شد . وی تخصص خود را در زمینه اپیدمیولوژی در استرالیا گرفته است و عقبه ای از دوستان قدیمی و خانواده خود که خیلی هم به او اعتقاد دارند در قم دارد . با توجه به سوابق و نیز نوع تخصص وی و یاران و نزدیکان وی در شهر قم توصیه میکنیم مسیولین این موضوع را بررسی فرمانند خصوصا اینکه ظاهرا هر هفته در شهر سیدنی جلسه و تظاهرات میکذارد و میگوید ایمان دارم خیلی زود نظام ایران سرنگون میشود و 22 بهمن را هم ...... روز تاریخ ایران تسلیت گفت .ممنون
1
1
محمد مهدی اسلامی
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
__ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیز، خدای تعالی حفظتان کند و بر عمر و عزّتان بیفزاید ،این آقای دکتری که میفرمائید ، اگر اندکی عقل می داشت ، حد اقل برای حفظ وجهه ی دنیوی خود هم که شده بود ، دست از تلاش های احمقانه بر میداشت . او هنوز نفهمیده است که مردم غیور و بزرگوار ایران آب پاکی را روی دست یاوه گویان ریخته و نشان دادند که از اسلام و انقلاب اسلامیدست نخواهند کشید حال اگر آلت دست اجانب هم شده باشد باید بفهمد که مانند دستمال کاغذی پس از تطهیر خود او را در سطل زباله خواهند انداخت لذا در مورد او و امثالش باید گفت : پر توان می کشاند این ملت __دشمن فاسدش را بر ذلّت__ دشمن است چون کنون در گیجی __
گو برو پس به معبد می جی __شاید آنجا کمی شفا یابی __لا اقل در ک کنی که در خوابی __
خاک عالم بر آن سرت که سراب __آب فرض کرده ای بمغز خراب _
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
_بسمه تعالی _ با سلام و احترام بر حضرت حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سلیمانی اردهالی و تشکر از معظم له و عزیزان خوبمان در رسانیوز دوست داشتنی حفظهم الله تعالی : عرض می کنم __ هزاران آه و افسوسم ز این است __ چرا دل مانده در غفلت ز دین است __همیشه دم زنم از دین و ایمان __ ولی بسیار خشکم همچو سیمان __ندارم حسن در گفتار و رفتار __ لذا گویم که صد رحمت به کفتار __چرا عاجز ز حسن در بیانم __گمان دارم غلط از شیعیانم __کدام کارم پسندیده است در دین __بدین گفتار تلخ و دل پر از کین __
0
2